Savnet: Harry Hole

En nær venn av oss, politimannen Harry Hole, har forsvunnet og vi har grunn til å tro at han er i stor fare. Denne siden er laget for at så mange som mulig kan hjelpe til i letingen etter Harry - og finne ut hva som egentlig har skjedd med ham.

Harry rømte ut av landet etter all påkjenningen rundt etterforskningen media kalte for "Snømannen-saken" for et års tid siden. Den 25. august fikk imidlertid Øystein en oppringning fra Harry, som sammen med flere andre ting, tyder på at Harry har havnet i en presset og farlig situasjon - og at noen er etter ham. Foreløpig vet vi ikke akkurat hva som har skjedd - men vi har følelsen av at vi kun har sett toppen av et isfjell. På denne bloggen vil vi oppdatere hvordan søket etter Harry utvikler seg, og legge ut all informasjon vi får tak i. Vi oppfordrer også dere innstendig til å gjøre det samme - finner dere spor eller opplysninger som kan føre til at vi kommer i kontakt med Harry, post det her - i kommentarfeltene! Vi oppfordrer også så mange som mulig til å registrere seg med e-post og sms - på den måten holdes du best oppdatert i saken, samt får tidligst tilgang til den viktigste informasjon som måtte komme for dagen. Vi vil imidlertid begrense utsendelsene av disse, du trenger ikke være redd for å bli forstyrret i tide og utide.

En annen grunn til at vi raskt må komme i kontakt med Harry, er at vi må overbringe ham en viktig beskjed av privat karakter. På grunn av interne forhold i politiet vi ikke kan komme nærmere inn på, er det ikke hensiktsmessig at de blir involvert i søket. I hvert fall ikke foreløpig. Vi kan heller ikke gå ut med bilde av Harry, siden dette kan hjelpe andre aktører som også leter etter ham.

Takk for all hjelp!
Rakel Fauke
Øystein Eikeland
venner av Harry Hole

Kryptologi og kinesere

11. september, 2009 kl. 00:12

b_02_head

Endelig fikk vi et livstegn – og noe mer å jobbe med. Harry la ut en kode på Finn.no-annonsen sin, og TORsken var i Bergen og fikk faktisk dokumentert noe som ser ut som noe vi kunne være interesserte i. Dette fortjener en ny tråd, av hensyn til både lesbarhet og serveren, så tar vi både kodeknekkinga og resten av analysen her.

Legger ut bildene TORsken tok under (stor versjon får du ved å klikke på dem), og flyeren de delte ut. Dere er helt rå, folkens!

b_02_sm b_01_sm

335 kommentarer til «Kryptologi og kinesere»

  1. Eirik sier:

    Tar kvelden nå!
    Venter spent i morgen på hva dere finner ut!

  2. Frk. Knudsen sier:

    Okay jeg prøvde å ta opp tlfsvareren nå og det rare er at det blir sagt på slutten et navn jeg ikke helt klarer å få med meg, men jeg tror det er cho yungshi eller noe i den duren. Han sier “This is Cho Yungshi. I’m sorry, I’m working on it. I don’t know where he is. But I’ll find him…”

    Denne delen av telefonsvarermeldingen var tydeligvis ment for Triaden.

  3. oystein sier:

    Yess, da er det natta for meg! Synes @Thomas la ut en veldig fin sak om tallkode-greia, fint om du poster den på nytt her. Og hvis noen har kjangs til å få tatt opp svarermeldinga, og maile den til meg, så kan jeg slenge den ut i morra. Den virka jo interessant.

    Takk for i dag, stå på!

  4. linnpinn sier:

    prøvde å sende mail, får bare standard svaret: we thank you for your request. We receive a lot of e-mails every day, and will look into yours as soon as possible.

  5. Thomas sier:

    @Øystein: Denne du tenker på?

    Helt tom Her :-/ Men tror ikke 47328 er viktig, og heller ikke (91+(89-6))(21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))+(66-39)+68+16) som ett helt regnestykke.

  6. mfn sier:

    Men hallo! Da har vi vel definitivt loginnavnet på siden? Nå mangler vi vel bare passordet til Ewan? Eller har jeg oversett noe, og vi har hatt det hele tiden, og jeg driter meg helt ut her nå?

  7. killermax sier:

    @thommas tror det var den øystein tenkte på

  8. oystein sier:

    @Thomas: Nei, den litt lengre kommentaren, #3468 var det vel.

    (Vanskelig å rive seg løs, ja – god natt!)

  9. linnpinn sier:

    da sitter vi igjen med 174.272

  10. HolyMoly sier:

    Hva om man trykker inn tallene på en mobil med ordliste…får man noe fornuftig da? Jeg får ikke gjort det, har iPhone…

  11. Sailorman sier:

    noen som har provd flickr.com\47328 eller bildr eller noen i den duren? de sidene er sperra fra jobb-pcen min.

  12. Thomas sier:

    @Øystein: Tror du mener denne, men ikke jeg som postet den ;) Har du drukket for mye brunt i kveld nå :-p

    Tallrekka.

    Finn.no – kode?
    FlightNr. ?
    DrosjeNr. ?
    VåpenNr. ?

    Dato / Klokkeslett ?
    Fødselsdato ?
    Bilskilt ?

    TelefonNr. ?
    PakkesendingsNr. ?
    IP-Adresse. ?
    En http://www.xxxx.xxx? (Nettside)

    En kryptering ? (Hvilken type kryptering, evt. hvilken krypteringsnøkkel) ?
    Ett navn ? (Bruke alfabetet)

    Innbyggertall / Publikumsantall ?
    Vekt / Høyde / Lengde ?
    Longitude / Laditude ?

    Vi har flere ting å tenke på:
    1. Hvilke tall er gjeldende som “svar”
    2. Har PS en betydning?
    3. Hvor skal “svaret” brukes (Referer til noe nytt eller noe vi allerede har) eller
    4. Svaret er en kobling melllom tidligere spor/ledetråder

  13. Sailorman sier:

    @holymoly: fikk ikke opp noe på min i hvertfall.

  14. linnpinn sier:

    prøvde flikcr, uten res

  15. linnpinn sier:

    var vel Petter som hadde #3468?

  16. HolyMoly sier:

    @Sailorman: Takk, verdt et forsøk :-)

  17. linnpinn sier:

    den har vært der hele tiden..

  18. Thomas sier:

    Ny post på Arnes blogg :)

  19. Petter sier:

    Tallrekka. Decifre til bokstaver.

    a1b2c3d4e5f6g7h8i9j10k11l12m13n14o15p16q17r18s19t20u21v22

    Det er mange måte å dechifre fra tall til bokstaver her.
    1. Bestemmer parantesene hvilke tall som skal være med og/eller ikke?
    2. Bestemmer fortegnet (+-) hvilke tall som skal være med og/eller ikke?
    3. En kombinasjon av 1 og 2.

    F.Eks.
    Bokstaver der vi bare subrakterer og bruker 0-9 (Problemet med enkelttall er at vi bare får opp til J noe som er lite sannsynlig. (Selv om mange kinesiske navn dog inneholder som regel bokstaver fra J og nedover))

    (91+(89-6))
    ia+ch

    (21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))+(66-39)+68+16)
    ba+a+ie+h+cf+bg+fh+af

  20. Geir sier:

    Nå skal jeg fornærme litt folk, og sparke forlaget skikkelig på leggen.

    Ved å dra dette spillet ut så veldig, og med lange perioder hvor det har skjedd lite, har en del folk tydeligvis falt fra. Og mange nye har kommet til. Nye folk er bra! MEN de siste par dagene har det tatt helt av med folk som ikke har lest seg opp, og poster ting i hytt og pine. Er ikke så moro når man for fjerde gang forklarer: JA! Triaden er en kinesisk liga som er med. Eller for 17. gang: NEI Twitter-profilen har ikke noe med dette å gjøre.

    Og det får da snart være grenser for molboforslag og ting man skal henge seg opp i. Det er da ikke meninga at vi skal henge oss opp i alle detaljer, men det er det tydeligvis ikke alle som skjønner.

    Det ødelegger flyten for oss som har brukt mange timer på dette, og som syns det er veldig stas opplegg. Jeg skjønner godt at folk ikke gidder å lese seg igjennom 3496 kommentarer for å se om deres tanke er skrevet tidligere, men det er jævli irriterende for oss som har fulgt med lenge.

    Et stort SUKK!

    Og god natt!

  21. Pixley mapogo sier:

    @HolyMoly Når jeg taster inn 47328 på mobilen med T9-ordliste på så får jeg som eneste forslag GREAT

  22. linnpinn sier:

    hehe minner meg om: A Beautiful Mind :-)

  23. Thomas sier:

    En gang til så alle får med seg :)

    Ny post på Arnes blogg :)

  24. linnpinn sier:

    ga ikke så mye den :-(

  25. Petter sier:

    Jeg finner ingenting av interesse i den siste blogteksten bortsett fra at det “styrker” noe om at vi må finne koblingen mellom CL & BSM

  26. Thomas sier:

    For meg virker det som Bellmann har en personlig interesse i Charlotte Lolles ( Evt drapet på henne ) Han blir jo så sur hver gang.

  27. L. Salander sier:

    @geir.
    Er helt enig med deg når det gjelder personer som poster ting som har blitt gjennomgått før. En ting er å gå glipp av noe som har stått i en post, men når folk begynner å diskutere ting som er avklart for lenge siden, sier det seg selv at de ikke har prøvd å få oversikt. Dessuten, i starten var det ikke flere her enn at man kunne poste litt “vilt”, men med den horden av etterforskere vi nå har blitt, kan det kanskje være greit å ikke poste alt en tenker. trådene fylles jo opp fortere enn glomma om våren.
    Og vi bør kanskje holde oss til en sak om gangen. kanskje to.

  28. Geir sier:

    @L.Salander (men @alle: LES)
    Helt enig. Har vært borte store deler av dagen, og har lest meg opp i kveld. Er jo 70 prosent fjas, og dobbeltpostinger.

    Kan ikke folk tenke litt for seg selv, prøve å resonnere. Søke litt, teste litt osv. før de legger ut absolutt alt man tenker. Dette er ikke en forbanna chattekanal eller et diskusjonsforum på VGNett…

    Men hvor har det blitt av alle de smarte hodene som var her tidligere i uka??

  29. Petter sier:

    Da tar jeg kvelden. For de som har lyst å prøve seg på “fra tall til bokstaver” kan denne siden være noe.

    http://rumkin.com/tools/cipher/numbers.php

  30. Julianne sier:

    Jeg er klar over at de fleste mener at det ikke er flere spor i bildene på finn. Men jeg må nesten poste dette for sikkerhets skyld. Er det bare jeg som ser flere tall på det Schrøder-bildet? Ikke på det sorte partiet (hvor vi fant flere tall) men på det grå (mellom det sorte og skiltet). Ser tydelig et 9-tall og et 2-tall i hvert fall.

  31. Sailorman sier:

    @geir: er enig i at det er blitt mye fjas og dobbelpostinger, men det er vel uunngåelig med tanke på at det har blitt flere spillere. Samtidig tror jeg at den svære brainstorminga som har vært på disse sidene absolutt har hatt en betydning for fremgangen vi har hatt, og at folk ikke skal være redde for å poste noe her hvis de synes de har en god idè. Likevel ser jo jeg òg at antall poster pr. tråd begynner å bli veldig høyt, og at man bør være litt mer restriktiv på hva man skriver mtp. oversikteligheten og serverbelastninga. Og det har vel strengt tatt vært mange store funn de siste dagene også, så det virker som det er endel smarte hoder her ennå.

  32. Addi sier:

    @Julianne – Hadde egentlig tenkt å si “Nei, du, som så mange andre, ser ikke-eksisterende spor overalt.” Men jeg tror faktisk du har rett, og at numrene 9 og 2 står der. Jeg tror likevel ikke det betyr noe i forhold til denne etterforskningen. Men godt observert, fortsett med det!

  33. Addi sier:

    Angående PS.-en i Finn-annonsen. Harry har nå brukt PS. to ganger – den første i Norlandiabrevet og nå i annonsen. Så, er det noen som ser noen naturlig kobling mellom “PS. Lærte litt av hvert i Chicago” og “PS. (91+(89-6))(21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))+(66-39)+68+16)” ? Er de linket på noen måte? Har jobbet litt med det, men finner ikke noe fornuftig..

  34. killermax sier:

    Det har kommet en ny post i bloggen til ASM

  35. . sier:

    @killermax – se #3499, #3504 og #3509.

  36. Baard sier:

    PS det første man tenker på er jo post scriptum. Altså etter-tekst.

    Men hva hvis det er litt mer bokstavelig? post..st.hanshaugen?

    Var det ikke en som har funnet en nøkkel her? Knakje den går til en postboks på st.hanshaugen?

    Postboks 47328 ?

    Synes det er et veldig høyt tall, men men..

    tverrsummen av 47328 er 24.

    postboks
    sum
    ps?
    Postboks 24?

  37. Baard sier:

    Har for første gang fått svar fra en av de på vennelista til BSM, som ikke sier.. nei gitt, hun kjenner jeg ikke.

    Han sier heller: “Vem Frågar?”

    får se om det bærer frukter, men tviler..

  38. HM sier:

    like søkt som alt det andre, men kan det være 174*272 m/cm/mm. Det kan altså være snakk om en størrelse…

  39. killermax sier:

    Øysten sa at Thomas var inne på noe
    Det eneste thomas sa som hadde med talla å gjøre da var
    Thomas sier:
    10. september, 2009 klokken 23:18
    Helt tom Her :-/ Men tror ikke 47328 er viktig, og heller ikke (91+(89-6))(21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))+(66-39)+68+16) som ett helt regnestykke.

  40. killermax sier:

    Da må det være flere små stykker.

  41. HM sier:

    @killermax det var nok #3491 øystein mente, men bør se på regnestykket igjen..

  42. L. Salander sier:

    Tallrekka.

    Finn.no – kode?
    FlightNr. ?
    DrosjeNr. ?
    VåpenNr. ?

    Dato / Klokkeslett ?
    Fødselsdato ?
    Bilskilt ?

    TelefonNr. ?
    PakkesendingsNr. ?
    IP-Adresse. ?
    En http://www.xxxx.xxx? (Nettside)

    En kryptering ? (Hvilken type kryptering, evt. hvilken krypteringsnøkkel) ?
    Ett navn ? (Bruke alfabetet)

    Innbyggertall / Publikumsantall ?
    Vekt / Høyde / Lengde ?
    Longitude / Laditude ?

    Vi har flere ting å tenke på:
    1. Hvilke tall er gjeldende som “svar”
    2. Har PS en betydning?
    3. Hvor skal “svaret” brukes (Referer til noe nytt eller noe vi allerede har) eller
    4. Svaret er en kobling melllom tidligere spor/ledetråder

  43. L. Salander sier:

    det var vel den meldinga øystein mente

  44. Allwise sier:

    Hei, folkens.
    Jeg dro ned på Aker brygge nå før jobb i dag, for å se på Adshelen. Men må nok skuffe. Fant ingen uregelmessige reklamer. (med mindre Høyre står bak triaden i norge…) Så enten er de ikke oppe ennå, eller jeg klarer ikke å finne de.

  45. Baard sier:

    Hva ASM sin blog gjelder..
    Tror fokus bør ligge på setningen:
    “Og særlig om jeg kjente til noen tidligere, problematiske kjæresteforhold eller lignende.”

    Hvil Bellmann vil vite noe om kjæresteforhold, bør vi også sjekke det. Hvem er aktuelle kandidater?

    FB venner
    J.E.Hauge
    Assistenten, (fredrik?)
    Bandet built for speed

    Høre med Helene, som har kommentert bildet.

    Legg forøvrig merke til de stor blå firkantene på http://jenshaugen.blogspot.com/

    Er det et tips om at et bilde må undersøkes?

    bilde nr 47328??

    Jeg bare spøøøør..

  46. pat sier:

    Nei, er det noen som står bak triaden i Norge så er det AP. ;-)

    Men det må jo komme opp noe på Aker brygge i løpet av dagen, så om du jobber i nærheten så stikk gjerne nedom i lunsjen eller noe? :-)

  47. dirgis sier:

    @Baard: Helene har jeg forsøkt å få tak i. Tror ikke hun er reel, bare nok et blindspor.

  48. Baard sier:

    Guttungen er på Aker brykke 13.15 i dag.. : )

  49. linnpinn sier:

    J.E. Hauge har en P:S kobling på sin side ( case studie photoshop retouch), kansje det er denne HH vil ha oss til å titte nærmere på ?

  50. Baard sier:

    Ja det var den jeg mente ja. Da må det evt være den i tilknytning til bandet. Har sett på den selv uten å finne noe..

  51. Trili sier:

    Hvem er mannen på bildet? Noen som har sett ham før?

  52. Baard sier:

    når jeg regner sammen parentesene for seg får jeg 3 3sifrede tall
    174.161.111
    ETok det kjapt i hodet, men synes det ser ut som en ipadresse..

  53. Baard sier:

    hvilken mann, hvilket bilde?

  54. Allwise sier:

    en ipv4 (vanlig type) har 4 sifre av tall mellom 0 og 255. så med det nåværende oppsettet gir ikke ip-adresse mening. Men Nå har jeg endelig mulighet til å se nærmere på denne selv!

  55. Trili sier:

    Mente mannen i videoen til fotograf Haugen (PS)

  56. nykommeren sier:

    har sjekket litt på ip rangen, denne ligger i USA.. tror ikke dette har noe med spille videre å gjøre….

  57. L. Salander sier:

    regnestykket blir feil hvis du regner det i tre deler.

  58. L. Salander sier:

    du kan ikke regne ut ett slikt stykke uten å “lukke” parentesen.

  59. lars sier:

    @nykommeren: flere av sidene som har blitt brukt i dette spillet ligger i usa. verdt å sjekke synes jeg/ikke la deg stoppe av det.

  60. SiljeH sier:

    Nytt draft:

    Yang Shih!

    Unfortunately no luck in Bergen yesterday, even though we are pretty certain HH was in town.
    The Adshel is out, but as always I have done the last minute change regarding the placing (now: Groenland subway station).

    To all agents: Due to the fact that the password code is public visible, always remember the prefix (before the pw) – the last Olympic W. Games.

    Ewan Chan.

    (No signs of disturbance in this channel so far. Which means we can speak more freely.)

  61. SiljeH sier:

    Vi på se på Grønland og ikke på Aker Brygge!!

  62. Geir sier:

    Arrgg…. Jeg som har trålet igjennom hele Aker Brygge! Hvem tar turen til Grønland?

  63. SiljeH sier:

    Jeg bor ikke i Oslo lenger, så jeg kan ikke gjøre det. Håper her er noe som kan dra til Grønland, sånn at vi får den med oss…
    På den positive siden får vi nok snart mer ut av mailen også siden ,siden han tillater dem å snakke “more freely”…

  64. Pixley Mapogo sier:

    the last Olympic W. Games = TORINO 2006

  65. Frk. Knudsen sier:

    Tror heller de mener OL i Beijing 2008.

  66. Sophiegirl sier:

    De siste olympiske leker var i beijing, så om noen får passordet på grønland?

  67. muppeten sier:

    De siste vinterlekene, (Olympic W Games ) var i Torino som Pix. sier. :-) i 2006.

  68. Sophiegirl sier:

    Selvfølgelig! Tenkte world og ikke winter!

  69. SiljeH sier:

    Ja de siste var i Torino 2006, eller Turin som det heter på engelsk. Har for ordens skuld sjekket at Kina aldri har arrangert vinter-OL og at de deltok i Torino, slik at de mest åpenbare kinesiske twistene er dekket.
    Men har vi noen på Grønland?

  70. Frk. Knudsen sier:

    jeg og gjorde det, Sophiegirl!

  71. Eirik sier:

    Built for speed –> Anders Westhagen

    Et tips

  72. SiljeH sier:

    Men hvis det ikke er noen her som har mulighet til å dra ned til Grønland T, så må vi vel nesten høre med Øystein eller Rakel om de har mulighet?

  73. Kachita sier:

    Nytt draft:

    Ewan Chan!

    Sorry to hear that yesterday didn’t bring any results. My day was perhaps even worse, I was attending the “Inner meeting” and I have never seen Mr. L more angry. Never.

    (I hope you had time to read the sentence below before I removed it. It was visible in 2 minutes as we agreed upon.)

    Yang Shih.

    Hmm, her har vi visst misset noe…

  74. Trili sier:

    Skal på Grønland T-bane om 2 timer…

  75. Eirik sier:

    Det må være noen i Oslo som kan skulke jobben i 1 time da ;)
    Bor selv i Elverum, så har ikke muligheten :(

  76. JH sier:

    Jeg kan ta turen til Grønland, men rekker det ikke før kl 17.

  77. Kachita sier:

    Svar fra ASM:

    Hei Geir,
    ja, man føler seg respektløst behandlet.
    Jeg er litt usikker – men jeg tror han heter Michael (eller Mikael).

    mvh
    Arne.

  78. morton sier:

    Ideen om at tallene i finn annonsen er en ip-adresse er vel ikke så dum? PS’en står jo tross alt under “Adkomst”.

  79. SiljeH sier:

    @kachita: Det er en strek i regninga altså. Vi får håpe at de på en eller annen måte forsnakker seg senere, evt at Ewan heller ikke fikk det med seg…

  80. Petter sier:

    @morton spørsmålet er hvordan skal vi regne det ut? Rett fram, bytte ut parantesene, som to lukkede paranteser, er PS med i noe av dette?

    http://acronyms.thefreedictionary.com/PS

  81. Allwise sier:

    Jeg jobber i byen, men _jobber_ er et poeng der ;)
    Men skal se om jeg kalrer å komme meg bort ditt etterpå.

  82. Trili sier:

    Hvis PS står for PhotoShop – noe som videoen til Haugen indikerer – er det noe som kanskje kan få noe ut av tallrekken i form av koordinater eller annen kode i PhotoShop? Har aldri brukt PhotoShop, men det er det jo andre her som har…

  83. Trili sier:

    Katchita:
    Borgny har en venn på Facebook som heter Michal Tomaszewicz.
    Det må jo være ham det siktes til. Han har en egen hjemmeside http://www.tomaszewicz.no/ – rekker ikke å gå inn i detaljer nå – må rekke å bli ferdig på jobben så jeg har tid til å lete på Grønland T etterpå….

  84. SiljeH sier:

    @Trill, spørsmålet var vel hva Bellmann heter til fornavn, så tror ikke det har noe med Tomaszerwicz å gjøre…

  85. Kachita sier:

    @Tirill: @SiljeH har rett. Det var svaret på hva Bellman heter til fornavn.

  86. ZoE sier:

    Jeg har nå brukt hele morgenen på å sette meg inn i dette, mener jeg har fått med meg mesteparten… Sjekka den finn-annonsa, den er nå utleid, har den vært det hele tiden? (mener bestemt jeg ikke har lest noe om det, så må bare beklage om jeg ripper opp i allerede “over and done with”-saker.

  87. Kachita sier:

    @ZoE: Den har vært utleid hele tiden. Ingenting nytt der enda, vi venter på flere bilder for nøkler til å åpne http://www.ettrygtsted.com hvor the files ligger.

  88. ZoE sier:

    Aha takk skal du ha :)

  89. Baard sier:

    Har lett over hele Grønland. jc decau. Ser ut til å vinne annonsekampen. Såvidt jeg kunne se har clearchannel kun bysykkelstativene. Kunne ikke finne noe som helst uvanlig på bysykkelstativet nærmest stasjoen, ei heller på det litt lenger borte (ved Kiwi) for de lokalkjente. Kun helt ordinære reklameplakater. Ingen skumle hvite kassevogner, eller grupper av slemme kinamenn. Tråla hele stasjonen oppe og nede (betalte ikke billett, og slapp heldigvis bot) Helt resultatløst for min del..

  90. pat sier:

    Og så jobber vi med å finne ut hva følgende betyr (i annonsen på finn):
    Adkomst
    PS. (91+(89-6))(21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))+(66-39)+68+16)

  91. pat sier:

    @Baard: bra jobba, men merkelig at du ikke fant noe?

  92. Baard sier:

    (174)(161)(111)

  93. Allwise sier:

    Var kjapt borte på grønnland nå
    Har det:

    the future is now.
    Now is the future
    For a cleaner world
    zhangpu

    og så en kode oppe i hjørnet:(MM+V-RP)

  94. Baard sier:

    3109554 !!!

    nesten et telefonnummer

  95. Baard sier:

    herregud. Hvor så du det??

    jeg lette overalt jo!

  96. pat sier:

    @Allwise: Rått! Har du et bilde du kan legge ut?

  97. oystein sier:

    God “morgen”! Snakk om å sove bort dagen, våkna nå. Ser vi ble sendt ut på enn bytur her, men bra dere fant denne AdShel-koden. Foreløpig ringer det ingen bjeller i huet mitt (det er forsåvidt intet nytt), men jeg tenker så det knaker.

    Hørte fra Rakel i stad, hu har reist for helgen, så nå er det oss :) Rakel og jeg er enige om at vi føler vi nærmer oss et gjennombrudd her, det var jo en periode hvor det var urovekkende stille – men nå er vi ganske gira begge to. Som noen her sa; stille før stormen?

    Følger med utover dagen, tar noen kjøreturer innimellom før jeg tar helgen jeg også. Merker helsa betaler for alt kjøret de siste ukene…

  98. Allwise sier:

    nede på stasjonen, lengt bort på den ene siden med tog mot sentrum.

  99. Allwise sier:

    (jeg løette også hele stasjonen rundt, var bare når jeg skulle tilbake igjen at jeg kom over den. Aller siste sted jeg lette ;) litt flaks må man ha.

  100. Baard sier:

    etter bokstavrekken blir det
    1313+22-1816
    det blir
    -481

  101. Baard sier:

    ok men hvor!! vil se det med egne øyne : )

  102. Baard sier:

    ok så posten over nå sorry : )

  103. Baard sier:

    hmm på en reklameplakat? Ikke en av de som ruller?

  104. pat sier:

    @Baard: dersom du skal bort dit: gidder du ta et bilde av plakaten? Evt flere dersom det er detaljer som er kjekke å få med? Greit at alle får et inntrykk av hvordan den ser ut. :)

  105. Kristian sier:

    Hva betyr (MM+V-RP)? Er MM+V romertall = 2005 . Men hva er “-RP” ?

  106. Kachita sier:

    Vi må ikke glemme prefikset foran passordet som skal være siste W. Olympic Game. Torino 2006 var det ikke?

  107. Baard sier:

    dette skal jo knyttes til torino ol i 2006, skal det ikke?

    Da blir 2005 litt rart..

  108. Allwise sier:

    bildet kommer snart.
    Må bare få det ut av telefonen først
    legge det opp på yunlin5 eller?

  109. Baard sier:

    Nytt draft:

    Yang Shih!

    Unfortunately no luck in Bergen yesterday, even though we are pretty certain HH was in town.
    The Adshel is out, but as always I have done the last minute change regarding the placing (now: Groenland subway station).

    To all agents: Due to the fact that the password code is public visible, always remember the prefix (before the pw) – the last Olympic W. Games.

    Ewan Chan.

    (No signs of disturbance in this channel so far. Which means we can speak more freely.)

  110. Kachita sier:

    @Bard: Med ditt regnestykket + prefiks kommer vi vel frem til 2006-481 kanskje?

  111. pat sier:

    @Allwise: hvis du kan laste det opp på en bildetjeneste så er det lettere å linke til.

  112. Baard sier:

    tjah men det blir bare 7 siffer, og dette skal være et passord, ikke et telefonnummer.. men hvem vet?

  113. Petter sier:

    For å oppsummere litt.. Vi har i det siste fått:

    Tallrekka på finn.no
    ADKOMST
    PS(91+(89-6)) (21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))+(66-39)+68+16) /
    http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18919017

    Triaden som deler ut flyers i Bergen:
    (Se også bildene starten av posten http://img16.imageshack.us/i/gateark.pdf/

    ASM legger ut ett nytt innlegg:
    http://postborgny.blogspot.com/

    Zhangpu-kode (Triaden)
    the future is now.
    Now is the future
    For a cleaner world
    zhangpu

    (MM+V-RP) (Som skal knyttes til Torino 06)

  114. leo sier:

    Hva med deltager nr 481 kan det være noe?

  115. JH sier:

    Om man taster det inn på mobilen blir det
    66+8-77 (=-3)

    Prefiks kan være
    Torino
    2006
    20
    XX

    (Torino var 20. vinterleker)

  116. Baard sier:

    er (MM+V-RP)
    en nøkkel for å lese

    the future is now.
    Now is the future
    For a cleaner world
    zhangpu

    ???

  117. Baard sier:

    da må jeg stikke, men lykke til videre folkens!

  118. Baard sier:

    du trenger ikke dra på aker brygge leo : )

  119. leo sier:

    Storslalåm Torino
    Plass Navn Land Poeng
    1 Benjamin Raich Østerrike 481
    2 Massimiliano Blardone Italia 442
    3 Fredrik Nyberg Sverige 414
    4 Davide Simoncelli Italia 314
    5 Kalle Palander Finland 306

  120. Allwise sier:

    Hvis man taster inn 47328 i en telefon får man ordet: great
    Virker ikke helt som en ledetråd, men..

  121. Allwise sier:

    Da har jeg lagt ut bildene på yunlin5 kontoen
    passord: wonderland

  122. Sophiegirl sier:

    Jeg gir meg ikke med disse Vikafrisørbildene til Haugen. har vært inne på fasebook siden hans, og det eneste bilde han ikke skryter av der er det bildet med månen. Som for meg ser ut som tja, rett ut: en brud som er død, tiltross for manglende blod. Det kan virke som det ligger en skinnjakke på bakken ved beina hans der, av en eller annen grunn. Location stemmer heller ikke på dette bildet.

    Neeeiiii… funderer meg grønn!

  123. Dirgis sier:

    @Sophiegirl: Jeg har også fundert meg grønn på de bildene. Det er noe med dem + enkelte av bildene på hjemmesiden hans. Jeg har kontaktet ham og han benekter å ha hatt noe med BSM siden de jobbet sammen. Tror kanskje han er nok et irriternede bildspor…

  124. Dirgis sier:

    MM+V-RP = 1313+22 – 1816= 1335 – 1816. Kan det være årstall? Etter kinesisk kalender er det da årene 4031/4032 og 4512/4513
    Men hva skulle det bety? mobnr?

  125. Dirgis sier:

    @alle: når jeg søker på 47328 (koden på finn) kommer jeg til http://www.genome.jp/dbget-bin/www_bget?carbbank+47328
    Når jeg søker på “The future is now. Now is the futur” får jeg http://www.youtube.com/watch?v=mVZI7NBgcWM
    Her er også Genome. Tilfeldig?

  126. Dirgis sier:

    Ble litt revet med her nå. Mulig det er tilfeldig. Ikke vet jeg lenger. Nå må jeg stikke for en en stund. Lykke til videre:)

  127. Liave sier:

    Adshel koden kan ikke være romertall – R og P er ikke romertall såvidt jeg vet. Men det kan jo selvfølgelig være tre romertall pluss noe annet da :P

  128. lars sier:

    mjei. det første nummeret: 40314032 er stengt for innkommende samtaler og det andre 45124513 er ikke til noen som vet noe om dette. men ser dere en likhet i numrene her? 40 31 og 40 32. 45 12 og 45 13. altså 40/40 og 45/45. og 31/32 og 12/13…

  129. L. Salander sier:

    hallooo???
    på den kinesiske kalenderen ble 1335 til år 4031 eller 4032 og 1816 til år 4512 og 4513….. Rart det er likheter du, så lenge det er de tallene han brukte til å “finne” telefonnummerene….

  130. L. Salander sier:

    og ja, skrev feil.. skal være 4512 eller 4513

  131. lars sier:

    @salander uff, flaut. please overse den… argh :(

  132. Eirik sier:

    Det har nå vært aktivitet på http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18919017

    Noen som ser endringer? Jeg se bare det som er i den røde boksen

  133. Eirik sier:

    @de som har vært på Grønland: Vet dere hvilket firma som hengte opp/laget adshield’en?

  134. Liave sier:

    “Annonsen er satt passiv” …Hmm…kanskje det er et hint til oss om at vi må sette opp farta å finne ut hva/hvordan koden skal brukes?

  135. MissBeach sier:

    @Erik: Det er Clearchannel som står for adshel’en. Noen her var i kontakt med de tidligere i uka, men vi fikk ikke noe mer info enn det vi allerede vet

  136. Eirik sier:

    Ja, stemmer ;)

  137. Eirik sier:

    Ang Jens Haugen…
    Noen som har kontaktet bandet på dette bildet?
    http://4.bp.blogspot.com/_gp6fLmWeafc/SjuwwwGDCgI/AAAAAAAAAeM/TCaJzHS1bGE/s1600-h/Built_for_speed_cover.jpg

    BSM er med på bildet…

  138. Siljen sier:

    Noen var tidligere inne på at første del av regnestykket viser det samme som siste del. Tror at biten med “the future is now, now is the future”. Her skrives setningen forlengs og baklengs. Tror dette skal overføres til regnestykket. 91+89-6 hvis du snur dette på hodet så blir det 9+68+16 som er de siste 6 sifrene… Noen forslag til dette?

  139. Eirik sier:

    Ja, men tar vi da utgangspunkt i at Triaden har tilgang til annonsen? Vi vil tro at HH er den som har tilgang til den, og vil lede oss på riktig spor. Men om Triaden har annonsen, vil de lede oss bort..

  140. Petter sier:

    @Siljen Ja, jeg så at de speilte hverandre. Prøvde mange kombinasjoner uten hell i går kveld men kanskje jeg bare hadde uflaks. Men jeg tenker jo at de to kodene egentlig ikke burde ha noen sammenheng ettersom de kommer fra to “motstridende” kilder. (Harry VS Triaden)

  141. Siljen sier:

    @Petter: Men Harry har jo noe som er Triaden sitt… Så de vet jo det samme kanskje?

  142. Eirik sier:

    http://bildr.no/view/485944
    http://bildr.no/view/485945
    http://bildr.no/view/485946

    AdShield bildene med link…
    Enklere enn å gå inn på gmail hver gang

  143. Eirik sier:

    @Siljen og Petter: Tror Petter har rett. Kodene har nok/burde ikke ha noen sammenheng… Annonsen er fra HH (håper vi) mens AdShielden er bestilt av Triaden. Blir som ond vs god

  144. Siljen sier:

    hm… (21+1+(104-9)+8+(68-(37-5)) kan dette være V95 H36? V=Venstre, H=Høyre?

  145. Eirik sier:

    Er det bare meg, eller driver mange fotografer her med nakenbilder? –> http://www.tomaszewicz.no/ og så var det en til vi har vært inne på…

    Uansett; så på http://www.genome.jp/ som noen her (tror det var Baard) var inne på. Virker som de driver med Gen/Genmodifisering. Er det kanskje en forbindelse mellom Genome og Kobolten som HH beskriver i notatboka?

  146. pat sier:

    Jeg stusser på hvorfor regnestykket er delt opp slik det er: altså hvorfor skrive “21+1″ når man likegjerne kunne skrevet “22″. Er jo ikke akkurat noe tricky å legge sammen? Kan hvert enkelt tall ha en betydning? Alle parentesene gjør heller ingen nytte for seg egentlig (med et par unntak). Ut fra hva jeg kan se kunne likegjerne regnestykket sett slik ut:
    (91+89-6)(21+1+104-9+8+68-(37-5)+66-39+68+16)
    Altså burde det være en grunn for hvorfor tallene er delt inn og stilt opp som de er. Jeg tror vi må tenke litt mer kryptisk enn bare å legge sammen det åpenlyse svaret foran oss denne gangen…

  147. Eirik sier:

    Enig, skal nok litt mer til enn å klippe og lime inn i google…
    Har ikke tenkt så mye på det stykket, men skal legge hodet i bløt nå. Skal forsvare 6′ern i matte fra vidregående ;)

  148. Kachita sier:

    Må bare slenge inn at jeg har fått et helt annet tall enn hva som kom frem her tidligere (jfr.47328) når jeg regnet sammen tallrekken i finn.no-annonsen.
    Jeg fikk:
    174*159+111=27777
    Hva er riktig/galt?
    Ble uansett ikke klokere av disse tallene.. Noen?

  149. MissBeach sier:

    @Kachita: Regelen er at man regner sammen inne i parantesene først og da blir svaret 47328

  150. Liave sier:

    @Pat: Enig med deg her. Jeg har studert litt på om tallene kan være et slags ‘cipher’ (kommer ikke på ett bra norsk, oversettende ord her nå), altså at det er en kode i selve tallene vi skal fram til – ikke nædvendigvis løsningen på regnestykket. Tanker?

  151. Kachita sier:

    Eh, rettelse, sånn får jeg det til å bli:
    174*161+111=28125

  152. Kachita sier:

    @MissBeach: Regnet sammen parantes 1 ganget med det jeg regnet ut i parantes 3 og plusset på med den siste.. Hmm, da skjønner jeg ikke hvordan vi får forskjellige tall…

  153. Eirik sier:

    Hva med at tallene speilvendes i del 2 av stykket. Det kan som andre har sagt ikke være en tilfeldighet, eller?

  154. Kachita sier:

    ..
    ganget med parantes 2 mente jeg selvsagt..

  155. LilleMy sier:

    Jeg får også 28125.

  156. morton sier:

    Tallene i annonsen står under “Adkomst”. Kan de ha noe med linjenummer på trikk/buss?

  157. Eirik sier:

    http://www.youtube.com/watch?v=VBKSW5J6XV8
    HH i parkeringshuset.. Er mulig for noen å se nr skiltet på varebilen?

  158. Liave sier:

    @Eirik: Jeg har ikke sjangs på å se det bilnummeret, med mindre noen kan fikse ny photoshop-magi ala plakaten med det gule skiltet:P

  159. Eirik sier:

    Det hadde vært kjempe! Kanskje det kan gi oss en pekepinn… Ikke så mange kinesisk registrete biler sist jeg sjekka ;)

  160. MissBeach sier:

    @Kachita:
    (91+(89-6))(21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))+(66-39)+68+16)
    (91+83)(22+95+8+36+27+68+16)
    (174) (272)
    47328

  161. Liave sier:

    Hvem var det som hadde kamerat fra Canada som kunne fikse sånt igjen da? …og bilen kan jo forsåvidt være norskregistrert da, selv om firmaet er kinesisk.

  162. leo sier:

    hva om noen av tallene skal forestille bokstaver?

    sånn som sk8 istedenfor skate.

  163. Eirik sier:

    @Liave: Tror det var Baard..
    …og bilen kan jo forsåvidt være norskregistrert da, selv om firmaet er kinesisk.
    __________________________

    Nettopp! Det er det jeg håper. Da kan vi søke det opp og få et navn. Blir litt mer kinkig om det er kinesisk…

  164. Ståle sier:

    (91+(89-6))(21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))+(66-39)+68+16)
    (91+83)(21+1+95+8+36)+(111)
    174+161+111
    28125

  165. pat sier:

    @Eirik: Jeg tror dersom forlaget ville at det skulle være et spor så ville de ha gjort det tydeligere på videoen.

  166. Kachita sier:

    @MissBeach: Du glemmer at det er 2 lukkede paranteser.
    Parantes 1:(91+(89-6))* Parantes 2: (21+1+(104-9)+8+(68-(37-5))
    +(66-39)+68+16)
    (174)*(159)+111=28125

    Men, det mangler også en venstre parantes i det siste stykket.. Men, det burde ikke ha betydning så langt jeg kan se.

  167. Kachita sier:

    161 skal det være i parantes 2, sorry

  168. Eirik sier:

    @Pat: Men uansett om det er et planlagt spor eller ikke, kan det jo gi litt info om vi får det.. Beder å ha avskrevet muligheten i hvertfall :)

  169. Matematikk læreren sier:

    28125 er korrekt

  170. Eirik sier:

    Så google tar feil? :O

  171. leo sier:

    har noen sjekket tverr summen

  172. Kachita sier:

    @Matematikklæreren: Takk ;)

  173. MissBeach sier:

    @ alle som mener at 28125 er riktig svar: lim inn stykket i en hvilken som helst kalkulator eller i søkefeltet på google (som også har kalkulatorfunksjon) og se hva dere får…

  174. Pixley Mapogo sier:

    Står tydeligvis dårlig til med matematikkferdighetene til matematikklærerne nå for tiden. Kanskje det faktisk er en ide med strenger krav for opptak til lærerutdanningen?

  175. leo sier:

    dette fikk jeg da jeg sjekka google.
    (91 + (89 – 6)) * (21 + 1 + (104 – 9) + 8 + (68 – (37 – 5)) + (66 – 39) + 68 + 16) = 47 328

  176. Pixley Mapogo sier:

    Desseuten skal matematikklæreren skrives i ett ord!

  177. L. Salander sier:

    @kachita..

    Tror du skal høre på missbeach…

  178. MissBeach sier:

    @Pixley Mapogo: Takk :D

  179. L. Salander sier:

    jeg regnet ut det stykket på papir i stad. altså for hånd…
    47328 er korrekt svar.

  180. MissBeach sier:

    Men uansett: Som skrevet i tidligere poster, tror vi ikke at det ikke er selve summen vi skal fram til, men noe annet?

  181. Liave sier:

    Ok, jeg har snart ikke mer batteri på pcen, så jeg blir borte noen timer, men jeg stikker innom igjen i kveld. Skal bruke bussturen hjem til grubling. Lykke til, dere som holder på her nå! :)

  182. Liave sier:

    Forøvrig enig med MrsBeachs siste.

  183. leo sier:

    @miss beach. sjekk tverrsummen…

  184. leo sier:

    må ut nå sjkker inn seinere

  185. MissBeach sier:

    @leo, tverrsummen er 24, #3517 av Baard

  186. Norsklæreren sier:

    @Pixley Mapogo. Dessuten skal dessuten staves dessuten og ikke desseuten :-)

  187. Eirik sier:

    Kom igjen’a! ;)

  188. Eirik sier:

    Tenkte jeg skulle lese gjennom det som har av Torino OL, og se om jeg finner en sammenheng mellom Torino og (MM+V-RP)

  189. MissBeach sier:

    Kjempebra Erik, må jo være ett eller annet der siden Torino skulle være prefix til passordet :)

  190. SiljeH sier:

    Det er vel ikke nødvendigvis noe sammenheng mellom Torino-OL og den koden på plakaten. Prefix er vel bare noe du setter foran, så muligheten for at det ikke har noe med hverandre å gjøre er vel også tilstede.

  191. Eirik sier:

    To all agents: Due to the fact that the password code is public visible, always remember the prefix (before the pw) – the last Olympic W. Games.

    ______________________________________

    Prefix kan være mye rart, men han henviser jo til Torino OL, så vi må jo gå utifra at det er en sammenheng…

  192. MissBeach sier:

    Det sto vel i draftet at passordet nå var offentlig synlig (adshel-koden) og at man ikke måtte glemme å sette Torino-OL som et prefix foran passordet…

  193. Eirik sier:

    http://www.zhangpucleaning.com/
    Bil nr på bilen på denne siden, tenkte jeg skulle søke på noen kinesiske sider og kanskje klare å spore det….
    Er lov og håpe :)

  194. Eirik sier:

    Og det gikk ikke ^^

  195. krukk sier:

    hvilket nummer i rekken var torino-ol? Kanksje det er relevant?

  196. Eirik sier:

    20.ende

  197. krukk sier:

    jeg får ikke opp finn-annonsen lenger, er den fjernet?

  198. MissBeach sier:

    Får den opp jeg :)

  199. krukk sier:

    åkey, annonsen er satt passiv, er det noe annet som er endret?

  200. Eirik sier:

    Er der den…

  201. Petter sier:

    Prøvd mye rart nå.. Samlet mye i ett dokument.. Ser dere noe http://img225.imageshack.us/i/finn.pdf/

  202. Eirik sier:

    Fin Fin oversikt, men ringer ikke noen flere bjeller i hodet mitt… :)

  203. Sophiegirl sier:

    Vikafrisørene

    This series is for a local hairdresser in Hamar. Enjoy these on location pictures!

    Hair : Lin Carina
    Location : Dirty Nelly
    Photo Assistents : Kay Berg Bjerkåsholmen & Ole Fredrik Nydal
    Photo and retouch : Jens Edgar Haugen
    Styling : Borgny Stem-Myhre

    Ser dere at det står location-pictures?
    Da finner jeg denne adr: http://www.locationpictures.co.uk/

    location pictures betyr jo også bilde av et sted, slik direkte oversatt.. er tallrekken dere driver å leker med et sted?

    Far fetched kanskje.

    Jeg klarer ikke slippe fotografen, siden Harry skulle snakke med ham, men vet jo ikke om Harry sjekket ham ut? Dessuten sier noen av dere at han er taus, det hadde jeg vært og, om jeg ikke hadde rent mel i posen, som det heter… ;o)

  204. Toxic sier:

    @Sophiegirl:

    Klarer heller ikke helt å gi slipp på Haugen eller denne assistenten hans, men vi har jo prøvd å snakke med dem begge uten resultat.

    Vet de noe spørs det om de vil evt. si noe før de evt. har fått beskjed av Aschehoug om å si noe

  205. Eirik sier:

    Noen som sjekker e-postene etter noe nytt? :)

  206. killermax sier:

    @Eirik Ikke nokka nytt der

  207. Eirik sier:

    Leste litt gamle notater om “the rabit hole”, og kom på at jeg hadde tatt det bildet her en gang..
    http://bildr.no/view/486030

  208. Eirik sier:

    Synes det ligner på en kanin jeg :)

  209. Toxic sier:

    @alle:

    Tviler vel på at det skjer noe særlig nytt før mandag. Jfr. Helgepausen til Øystein og Rakel

  210. leo sier:

    Når man går inn på http://www.conscientia-omnis.com/ blinker en tegning av en jente/dame med en spesiell rytme.
    Kan det kansje være morse?

  211. Eirik sier:

    Litt søkt, men kanskje det :)
    Du får prøve ;)

    @Toxic: Litt kjipt det da. Er jo nå det er spennende og man har fri :D

  212. leo sier:

    *prøver*

  213. leo sier:

    blir ikke no…

  214. Toxic sier:

    @Eirik:

    Helt sant, men jeg tror det har vært planen hele tiden. Synes Aschehoug drar dette litt vel langt ut for min smak.

    Ellers kan det jo hende at vi har vært for kjappe og flinke….

  215. Eirik sier:

    Jo, bokstaven V….

    Men det har ikk’no mening…
    Kode:

    …-

  216. Toxic sier:

    @Eirik:

    Gjør ikke meg no. Skal jobbe hele helga, så sånn sett passer det jo bra m en pause. Er dog kjipt for alle de som har fri og bedre tid i helga

  217. Eirik sier:

    @Toxic: Enig, så enig…
    Credit for at dem gjør det da :) Har sikkert tatt noen timer dette :D

  218. Toxic sier:

    Hvis ikke da V’en er prefixen det snakkes om

  219. Eirik sier:

    prefixen skulle vel være i sammenheng med Torino OL, så vidt jeg husker…

  220. Eirik sier:

    Det med at man tilfeldigvis kommer over en bokstav i en morsekode som er i et blinkende bilde vil jeg bare si at er en tilfeldighet….
    __________________________

    Noen som har kontaktet Anders Westhagen?

  221. Toxic sier:

    @Eirik:

    Ikke så vidt jeg vet

  222. Eirik sier:

    Han kunne kanskje vært grei å kontakte, siden ingen andre ting går? Han er Band leder i Built for speed. De hadde Haugen som fotograf, og BSM som stylist. Kanskje han kan si noe om settingen?
    http://4.bp.blogspot.com/_gp6fLmWeafc/SjuwwwGDCgI/AAAAAAAAAeM/TCaJzHS1bGE/s400/Built_for_speed_cover.jpg

  223. Eirik sier:

    Jeg har sendt et opptak av telefonsvareren til 40603083 til yunlin5@gmail.com . Da kan de som vil høre det derfra… Er kanskje litt lavt, men har ingenting annet å gjøre…

  224. Sophiegirl sier:

    Gjør det du da, Eirik, er ikke du elverumsing a? ;o)

  225. Eirik sier:

    Jo.. Kjenner’n til og med :)
    problemet er bare at jeg ikke kan snakke :S
    Er syk (svineinfluensa? :O ), og har ikke stemme :(
    Det nærmeste jeg kommer han er telefon nr til han, hus og sønn…

    PS: Er du fra området du og? :P

  226. Sophiegirl sier:

    Han “crew-duden” er fotografen selv, om jeg ikke tar helt feil… hvem av dem er borgny?

  227. Sophiegirl sier:

    @Eirik

    ottestad

  228. Eirik sier:

    Itte verst ;)

    Men har vært snakk på før at Crew –> fotograf Haugen…
    Det var også snakk på at CL (Charlotte Lolles?) var med på bildet. Ingen som bekrefet/avkreftet det..

  229. Toxic sier:

    @Eirik:

    Bandet har blitt kontakta tidligere. Sier selv de ikke har noe med dette å gjøre og har ingen info vedr. noen ting

  230. Eirik sier:

    CL –> Brunetten som lener seg mot Crew

  231. Eirik sier:

    @Toxic: Det er bra, da er dem ute… Eller er dem? ;)

  232. Toxic sier:

    @Eirik:

    Ikke helt overbevist om at noen er ute, men vi får nok vente å se. Foreløpig tror jeg ikke vi får noe mer ut av dem.

    Selv tror jeg dog at begge fotografene må klassifiseres som ‘mistenkelige’ inntil det motsatte er helt bevist..

  233. Eirik sier:

    Haugen er det noe muffins med… Det synes jeg da ;)

  234. oystein sier:

    Hallo folkens!
    Rakel er bortreist, så jeg skal prøve å holde fortet i helgen. Men som sagt, det kan bli mye for en stakkars gjøk fra Oppsal som også må kjøre inn litt spenn til sprit og strømregning. Vi har nå holdt på dag og natt i 11 dager, og jeg begynner virkelig å kjenne det.
    Har imidlertid forsøkt å samle hue litt før fredagskvelden tar meg: Vi har mange løse tråder, mange ubesvarte spørsmål. Og to konkrete nøtter: Talla til Harry og adshel-gåten til kinesera. Er jo egentlig ålreit glad i tall, men disse blir jeg ikke helt klok på. Utover dette: Noen sa at det var merkelig at parentesene var satt der de var…og hvorfor skrive 21 + 1 istedenfor 22? Betyr det at hvert tall betyr noe annet enn tall? Her er’e noe, jeg veit bare ikke hva?!!
    Og med MM-gåten: Hvorfor er det + og -? Syntes først romertall-tanken var god, men RP føkker opp alt.
    Vel, er utrolig takknemlig for at dere holder på. Og at det er nettopp dere. Jeg veit at vi vil klare dette. Som alt annet vi har klart.
    Ø
    ps. skal prøve å skrive en oppsummering av hele ståa. føler vi trenger det, både nye og gamle. legger’n ut seinere.

  235. Eirik sier:

    Tenkte på MM’koden nå…
    Om vi erstatter bokstaver med tall –>

    MM=1313
    + V = 22
    - RP = 1816

    Det blir -481… Om vi da legger på prefixen: 20 (20. gang vinter OL)
    Får vi ordet/setningen: 20-481
    Kan det være noe? Eller er jeg overtrøtt og tenker usaklig? Tror det siste :P

  236. Baard sier:

    20-481= Y-DHA

  237. leo sier:

    titta på Harrys leilighet på Finn og gikk in på gatebilder. så ser man en lav betong mur til høyre med noen sprekker i. har litt dårlig skjerm kort så ser ikke det så skarpt men det kan være at set står noe der.

    http://kart.finn.no/?utmx=261746&utmy=6650371&svx=261746&svy=6650371&streetview=true&mapPinX=261746&mapPinY=6650371&showPin=1&pan=true&mapTitle=Sofies+gate+5%2c+0170+Oslo

  238. leo sier:

    *skjermkort sorry

  239. oystein sier:

    @Eirik: Har prøvd å taste inn alle tallkombinasjonene dere (og jeg) har kommet fram til…og brukt ewan chan som brukernavn. Ikkeno blink. Har egentlig ikke noe godt råd…utover kanskje dette: Vi begynner jo å kjenne disse gutta littegrann, trur vi må inn i hue på dem. Sist gang var for eksempel king kong han bordtennisspilleren og ikke filmen.

    Ellers har jeg idag prøvd å sjekke ut en tanke dere ga meg. Holder fortsatt på.

  240. Eirik sier:

    http://bildr.no/view/486076

    Ville nå kalle det hærverk/slitasje, men ….. Ikke mulig for meg å avkrefte/bekrefte det…

  241. Eirik sier:

    Da så :( :(

  242. Eirik sier:

    Ellers har jeg idag prøvd å sjekke ut en tanke dere ga meg. Holder fortsatt på.
    __________________________________–

    Stå på! :thumb up:

  243. trili sier:

    for å følge opp fotografen og månebildet. Det er et kraterpå månen som heter Rosseland. Kan det ha noe med pbr å gjøre?

  244. Liave sier:

    Da er jeg her igjen (med pcen kobla i lader denne gangen :) ) og jeg har rigga meg til foran skjermen med blokk og blyant og tenkte å gi denne kodeknekkinga enda et forsøk.

  245. Eirik sier:

    Bra Liave!
    Tar selv en å pause nå. Kommer tilbake om et 1 timer eller 2 tenker jeg (rydding av huset gjør seg ikke selv :( )

  246. LocoSim sier:

    er også på plass igjen, etter å ha lest meg opp så godt jeg kan.
    henger meg litt opp i det oystein skrev – at tallene ikke er tall.
    hva kjenner vi – utover alfabetet – der tall representerer bokstaver?

  247. Eirik sier:

    PC’er… Er ikke språket i en PC bare bygget opp av 0 og 1 ??
    Kan det tenkes at () er mellomrom?

  248. Liave sier:

    Jeg er fremdeles litt opphengt i tanken på at tallene skal representere bokstaver, som i en slags kode…men problemet er i så fall å finne ut hvilke tall som er hvilke bokstaver…

  249. leo sier:

    om MM er 26 og RP er 34 så blir stykket 26+22-34 som er 14, har noen nevnt det?

  250. Eirik sier:

    Ikke på den måten…

  251. LocoSim sier:

    @leo: tipper prefikset er Torino (og da sannsynligvis Turin) og resten tall, er jo ofte sånn passord er. prøvde Turin/turin14 uten hell.

    til det oystein skrev om å gå inn i hodet på dem – kan bokstavene bety noe annet for triaden/kinesere enn oss?

  252. leo sier:

    kan det være på mandag at det skjer noe er ikke mandag den fjortende…

  253. leo sier:

    kan det være på mandag at det skjer noe nytt er ikke mandag den fjortende…

  254. leo sier:

    sorry pga dobbel post

  255. leo sier:

    det er bare 6,8 og 9 som betyr noe spess for kineserene

  256. Eirik sier:

    mandag er den 14. ja…

    Og da kommer det vell en ny post i dagboken på der man skriver inn repent ….

  257. leo sier:

    @LocoSim hvorfor turin?

  258. Eirik sier:

    Er vel engelsk for Torino…
    Ække nordlendinger vi har med å gjøre ;)

  259. LocoSim sier:

    Noen postet en artikkel om triaden, noen som husker den?

  260. leo sier:

    men disse gutta er jo ikke engelske, hva med og prøve å skrive torino på kinesisk med latinske bokstaver?

  261. LocoSim sier:

    Sikkert ingen dum ide. Men vi må fortsatt først løse MM-gåten som kommer etterpå…

  262. leo sier:

    er vi 100 prosent sikre på at det er de som kommer etter på da?

  263. leo sier:

    spiser middag nå. det kan henda at jeg kommer tilbake seinere, stå på fokens.

  264. Liave sier:

    Okei, jeg må ærlig innrømme at jeg har kjørt meg litt fast på den FINN koden. Har prøvd å erstatte noen av tallene med bokstaver, men så langt har jeg ikke fått noe som gir mening. Kanskje det ikke er sånn det skal gjøres allikevel…

  265. paal sier:

    Den koden på finn står under adkomst, er sikkert en grunn til det også.

  266. tnypm sier:

    @LocoSim: #3156 du mener? Lette leeenge etter den (alt jeg huska var noe med “kommunistpartiet”, og der var den). Får ikke så mye ut av den, men.

  267. L. Salander sier:

    vi har jo fått vite at kommunikasjonen skal foregå på engelsk. de skriver vel da turin og ikke torino.

  268. killermax sier:

    Tror finn koden er kordinater, enten på et sted eller en rute. Hadde ikke blitt forundret hvis det var en ip adresse heller….

  269. killermax sier:

    Skulle ikke adshell koden være et passord for triaden.
    Kansje på http://www.zhangpucleaning.com/

  270. Eirik sier:

    Ja, da er det bare å få det til å bli det da :)

  271. killermax sier:

    prøver litt forskjellig

  272. Eirik sier:

    Tenkte på det at det er sagt at det skulle bli “helgefri”. Det blir bare for dumt. Triaden og alle andre stanser ikke selv om det blir helg :S

  273. Liave sier:

    @Eirik: Kanskje det blir mer det at vi ikke kommer til å se så mye til Øystein eller Rakel i helga. Tror kanskje det heller enn at det blir “fri”.

  274. Eirik sier:

    Håper det… :)

  275. Eirik sier:

    Quote of the Day – Marcus Garvey – “With confidence, you have won before you have started.”

    Stod på yinyang gmail’en… Vi tar det med oss :)

  276. Eirik sier:

    http://postborgny.blogspot.com/2009/08/livet-etter-borgny.html#comments

    Noen som har lagt merke til den kommentaren før?
    Pussig kommentar…

  277. Liave sier:

    @Eirik: Kanskje en kommentar fra morderen?

  278. ZoE sier:

    Har ikke sett den før nei… veldig pussig var den.

  279. tnypm sier:

    @Eirik: Creepy. Høres litt ut som noen andre vi “kjenner”..

  280. oystein sier:

    @Eirik/Liave: dere har rett, begge to. Triadegutta drar garantert ikke på picnic på Sognsvann i morra, men sliper kasteknivene sine og venter på å slå til. For å si det sånn – this is not a game. Så – det er helt konge om dere kjører på, også i helgen.
    Men jeg er bare nødt til å få sove litt om natta – og derfor kjøre litt på da’n. Så jeg stikker innom.

  281. LocoSim sier:

    @Eirik…bra sett! Den der er ikke tilfeldig. Sier KL oss noe?

  282. HolyMoly sier:

    Spekulerte litt på den Finn-koden jeg, og tenkte kanskje at tallene refererte til bokstaver i annonseteksten. Fikk ikke noe fornuftig ut av det, men da telte jeg bare bokstaver (ikke mollomrom eller tegn), og jeg tok ikke hensyn til parentesene. Men kanskje en idé noen andre kan få noe ut av? Bokstavene jeg fikk var LIA EHTAMALKSTAE

  283. Eirik sier:

    Jeg kom over den kommentaren nå. Jeg synes skrivestilen/måten virker litt på samme måte som er skrevet innpå http://www.conscientia-omnis.com/ … Virker da som BSM har noe uoppgjort/gjort noe feil med den personen som har skrevet det…
    Samtidig kand et være en moroklump som har skrevet det og da :S

  284. Eirik sier:

    Skal se gjennom vennelista til BSM på FB…

  285. Eirik sier:

    Nie, ingen logisk tilknyttning til KL i vennelista til BSM…

  286. Liave sier:

    Det at KL har skrevet “så sant ingen stopper klokken for *dem*” får meg til å tenke at det er noe morderen har skrevet…og at mordene på BSM og CL er knyttet sammen.

  287. tnypm sier:

    Pluss at de er drept på samme måte, du har nok rett der.

  288. Eirik sier:

    Kan hende jeg hadde et blinkskudd der :D
    **tar en cola og er tilfreds med seg selv**

  289. Tussi sier:

    Retningsnummer kalles også prefiks og retningsnummeret til Torino er 0011

  290. tnypm sier:

    @Eirik: Jeg spanderer :)

  291. Liave sier:

    Æsj, det var jo ikke dette jeg skulle henge meg opp i nå… Jeg har lyst til å knekke FINN koden! Men jeg står fremdeles bom fast :P

  292. Ståle sier:

    @alle: Kommentaren på bloggen til ASM er tatt fra Lars Saabye Christensen.

  293. Petter sier:

    @HolyMoly Tror du er inne på noe.. Hvis man tar alle tallene får jeg

    “makeheldgsnen?” evt også med PS

  294. Sølvpilen sier:

    @Eirik, hvordan kom du fem til han, han er faktisk venn av en venn av meg på tryneboka ser jeg…

  295. Eirik sier:

    Han er venn med BSM på FB…
    Forsatt creepy.. Ville ikke ha møtt han en mørk oktober kveld… hehe

  296. Toxic sier:

    @ alle:

    akkurat fått mail fra bull&Co. Charlotte og BSM stod hverandre veldig nær!

  297. Toxic sier:

    BSM sier i mailen også at hun er veldig redd en eller annen og lei av å gjemme seg. mailen er sendt før hun ble drept!!

  298. oystein sier:

    Dere! Tanken jeg forfulgte, var den dere nevnte om at Harry skulle treffe Katrine Bratt i Bergen. Etter det som skjedde ifm “Snømannen”-saken, er hun lagt inn på Sandviken psykiatriske i Bergen. Men fortsatt skarp som et samuraisverd. Og om dere tror jeg kan hacke, har dere ikke møtt frøken Bratt.
    Men jeg får ikke snakke med henne, telefonvakta der nekter. Til gjengjeld tikka det akkurat inn en mail fra henne…fra Harry. Legger den ut snart!

  299. Eirik sier:

    Kjempe, legger du den ut her?
    Ps: merklig kontortid ^^

  300. Eirik sier:

    Nå skjer det noe her!

  301. Liave sier:

    @Toxic: Post mailen(e)!

  302. Liave sier:

    Yess! Endelig skjer det ting!

  303. Toxic sier:

    @ eirik:

    Er skjermdump så får ikke lagt den ut, men kan sende den til yunling5@gmail.com.

    Er ikke det fellesadressen vår??

  304. tnypm sier:

    Sliter ut F5-knappen min her nå :)

  305. Toxic sier:

    BSM nevner også navnet Jonsson.

    Noen som drar kjensel på det???

  306. Liave sier:

    @Toxic: yunlin – uten g

  307. Toxic sier:

    sender mail nå

  308. Eirik sier:

    Og Øystein; kunne vi ha fått en ny tråd snart? :)

  309. Eirik sier:

    @Toxic: Søk på FB!

  310. Toxic sier:

    @øystein:

    Kan jeg sende deg mailen så du kan legge ut mailen på sidene her også?

  311. Eirik sier:

    Får ikke åpnet skjermdumpen! :O

  312. Liave sier:

    Ikke jeg heller…

  313. Toxic sier:

    @eirik:

    fikk 36000 resultater på FB.

    Men en merelig kar som har en venn som heter Slengesol til etternavn

  314. Eirik sier:

    @Toxic: mente BSM sin FB ;)

  315. Toxic sier:

    @alle:

    fikk åpnet den enkelt i PhotoShop

  316. oystein sier:

    Hu er lagt inn, så har bare tilmålt tid på maskinen. Og e-posten kom fra xxxxx@sandviken.sykehus.no (ikke hennes egen mail, så det ut som).
    Her er teksten:

    Øystein, Harry ba meg sende denne i kveld. Har’e jævlig her, enn du?
    Vel, drit i å svare – orker ikke høre på sytinga di også:)
    Får ikke lov til å ta imot mail heller. Jævla fengsel.
    Katri
    Her er fra Harry:

    Øystein,
    må si jeg er imponert – 4 nøkler, har du klart detta sjæl?
    Var nære på i Bergen i dag, jeg så dem, men de så ikke meg. Skal derfor komme meg til Oslo og ligge lavt noen dager nå. Men jeg har da en plan. Og en følelse av at det er like før det blir styggere, før det braker løs…de er klin gærne.
    Begynner også å forstå litt mer av drapene…tror nøkkelen er Borgny. Og hennes mannlige bekjentskaper. Kanskje finnes det en eks-kjæreste? Vet bare ikke helt hva eller hvem.
    Beklager igjen at jeg ikke kan slippe deg helt innpå, Øystein. Men vil ikke utsette deg for det jeg nå opplever. Ikke før jeg må.
    HH.
    PS-nøkkelen er verre, men ikke umulig. Jeg likte naturfag bedre enn matte, veit du.

  317. Eirik sier:

    Kan du ikke ta prt sqreen og laste opp på http://www.bildr.no eller noe?

  318. Toxic sier:

    Vi kan tydligvis glemme alle regnestykker….

  319. Eirik sier:

    PS!
    Det Periodiske System!!
    Kan være noe der!

  320. paal sier:

    Den nøkkelen har nok en sammenheng med den periodiske tabell.

  321. Eirik sier:

    Om nøkkelen er koden til et stoff eller noe…

  322. paal sier:

    Det er kanskje en kjemisk formel

  323. Toxic sier:

    Bildet av skjermdumpen finnes nå her:

    http://bildr.no/view/486203‘>http://bildr.no/view/486203

  324. oystein sier:

    Okei, nå er det på tide med ny tråd. Slenger også ut oppsummeringa jeg jobba med tidligere – trenger et par minutter bare.

  325. Toxic sier:

    Husk at det tidligere også er nevnt kobolt. Hva er numeret til kobolt??

  326. Toxic sier:

    e-mailen til BSM er forresten: HerrBob76@gmail.com

  327. Eirik sier:

    kobolt = Co

  328. Toxic sier:

    @alle:

    Ser amn nærmere på mailen kan det jo virke som om BSM og CL hadde et intimt forhold.

Registrer deg og hjelp oss:

Vi trenger din hjelp til å finne Harry Hole. Registrer deg, så holder vi deg oppdatert med siste nytt i letingen.

Dette har skjedd: