Savnet: Harry Hole

En nær venn av oss, politimannen Harry Hole, har forsvunnet og vi har grunn til å tro at han er i stor fare. Denne siden er laget for at så mange som mulig kan hjelpe til i letingen etter Harry - og finne ut hva som egentlig har skjedd med ham.

Harry rømte ut av landet etter all påkjenningen rundt etterforskningen media kalte for "Snømannen-saken" for et års tid siden. Den 25. august fikk imidlertid Øystein en oppringning fra Harry, som sammen med flere andre ting, tyder på at Harry har havnet i en presset og farlig situasjon - og at noen er etter ham. Foreløpig vet vi ikke akkurat hva som har skjedd - men vi har følelsen av at vi kun har sett toppen av et isfjell. På denne bloggen vil vi oppdatere hvordan søket etter Harry utvikler seg, og legge ut all informasjon vi får tak i. Vi oppfordrer også dere innstendig til å gjøre det samme - finner dere spor eller opplysninger som kan føre til at vi kommer i kontakt med Harry, post det her - i kommentarfeltene! Vi oppfordrer også så mange som mulig til å registrere seg med e-post og sms - på den måten holdes du best oppdatert i saken, samt får tidligst tilgang til den viktigste informasjon som måtte komme for dagen. Vi vil imidlertid begrense utsendelsene av disse, du trenger ikke være redd for å bli forstyrret i tide og utide.

En annen grunn til at vi raskt må komme i kontakt med Harry, er at vi må overbringe ham en viktig beskjed av privat karakter. På grunn av interne forhold i politiet vi ikke kan komme nærmere inn på, er det ikke hensiktsmessig at de blir involvert i søket. I hvert fall ikke foreløpig. Vi kan heller ikke gå ut med bilde av Harry, siden dette kan hjelpe andre aktører som også leter etter ham.

Takk for all hjelp!
Rakel Fauke
Øystein Eikeland
venner av Harry Hole

“Finn Harry”

8. september, 2009 kl. 18:12

harrykjokken

Selv om innlegget Arne Stem-Myhre akkurat publiserte på bloggen sin, virker intetsigende, så kjenner vi jo Harry. Dette må bety noe. Beskjeden var altså ganske enkelt “Finn Harry”. Noen ideer om hva dette betyr?

Vi tar diskusjonen her.

Rakel.

414 kommentarer til «“Finn Harry”»

  1. HolyMoly sier:

    @Rakel: Leser Oleg Harry Potter-bøker?

  2. Thomas sier:

    @Rakel: Takk for ny tråd :) Kjenner du til den hytta som dukket opp i forhold til BSM og CL på http://www.conscientia-omnis.com?

  3. Toxic sier:

    ‘Ingen vet hvor Harry er, men alle vet at Harry er sprø” – Jokke

    Har vi no i denne låta kanskje???

  4. HolyMoly sier:

    “ingen vet hvor Harry er gravd ned, men alle vet at Harry er død…” Får håpe den ikke stemmer ihvertfall…

  5. Toxic sier:

    er jo en link da: Harry – Jokke. Favorittband

  6. Dirgis sier:

    @Toxic:Har lest meg gjennom Harry til CCC, men eneste ref
    der er bislet, trikken og fabrikken. Og evnt fru gal.

  7. Larry Mole sier:

    Jeg synes det er BESYNDERLIG at ASM ikke svarer på spørsmålet om kontaktinformasjonen til verken Bellmann eller Harry på verken blogg eller mailadressen jeg la inn i kommentarfeltet på hans forrige blogginnlegget. Dette burde da den gamle gjøken klare å meddele…

  8. Toxic sier:

    @dirgis:

    CCC?

  9. Toxic sier:

    forsiktig nå larry…. He,he!!

  10. Dirgis sier:

    @Toxic:CC Cowboys “Harry”

  11. Toxic sier:

    @dirgis:
    ok, men bislet er jo ‘noe’ da

  12. Dirgis sier:

    Jokke synger i “Jeg er god” at han …”er bedre enn Harry..”

  13. Thomas sier:

    Hvilken internettadresse står det med liten skrift på bildet på det nye innlegget til Arne?

  14. Addi sier:

    @Thomas – http://www.pavelhorak.com/, men vet ikke om det er Arne eller Harry som har valgt bildet..

  15. Geir sier:

    En liten tanke. Siden Harry var så opptatt av at beskjeden skulle legges ut akkurat i ettermiddag, kan det rett og slett være at Harry sitter og venter på oss ett eller annet sted? At vi skal finne han for å finne neste nøkkel?
    Hvor er det i så fall? Tipper det er i Oslo. På Schrøders?

  16. Toxic sier:

    @thomas:

    Godt spørsmål. Skat ta det opp i PS og se hva jek gan få til

  17. HolyMoly sier:

    @Geir: Godt poeng. Kanskje noen skal ringe Schrøders?

  18. Toxic sier:

    får ikke opp noen lesbar tekst. Bare noe som ser ut som mosaikk

  19. Geir sier:

    @thomas og @toxic
    Det er denne siden: http://www.pavelhorak.com/ Det diskuteres på den andre tråden.

    Jeg tipper det er et illustrasjonsbilde, funnet på flickr eller noe.

  20. Toxic sier:

    enig m deg Geir. Tror ikke det har noen betydning i denne sammenhengen

  21. Thomas sier:

    @Alle: Ok :) Men er det ikke et poeng å ta all diskusjon om den nye beskjeden her. Så slepper vi å bla frem og tilbake?

  22. HolyMoly sier:

    Men hvorfor skriver han “Finn Harry”, og ikke “Finn meg”…?

  23. Toxic sier:

    @Holy:

    Har lurt på det samme, og tror kanskje ikke det er han selv han refererer til i beskjeden.

    kan være en annen Harry som Øystein da må kjenne til

  24. Geir sier:

    Ringer noen Schrøder (22 60 51 83)? Jeg må forflytte meg litt nå.

  25. HolyMoly sier:

    @Toxic: Det jeg tenker også. Evt. at vi skal kunne finne noe på nettet ved å søke/lete etter Harry eller Finn Harry…

  26. Dirgis sier:

    @Toxic: Schrøder er jo ikke langt fra bislet…

  27. Toxic sier:

    Noen burde ringe Schrøder. Jeg er uten tlf til i morra

  28. hekta sier:

    finnes en harry finn på FB – som har en eneste venn, en person som kanskje kan være fra et afrikansk land.. Kongo?

  29. Toxic sier:

    @hekta:

    mitt søk ga 8 med navnet harry Finn på FB

  30. Toxic sier:

    ser hvem du mener.

    Prøver å sende meld på FB nå

  31. Baard sier:

    Har sendt melding til de som heter Harry Finn med en venn eller mindre på FB

  32. Baard sier:

    da er vi to lol : )

  33. Addi sier:

    HVOR er channel 5??? Har vel vært åpen i to dager nå, og vi finner ingenting!

  34. Toxic sier:

    jævlig godt spørsmål

  35. Geir sier:

    Channel 5-diskusjonen skal vel egentlig foregå på den andre sida….

  36. Toxic sier:

    @Geir:

    D er vel sant, men det virker som d bare er her det er folk. Blir kanskje litt mye og på en måte uoversiktelig med 3 tråder

  37. MagnusSP sier:

    I følge hun som tok telefonen på Schrøders så satt det ingen der som heter Harry Hole. Men så virka hu veldig uinteressert i å snakke med meg også. Bl.a. så svarte hu på 1 sek når jeg spurte.

  38. Thomas sier:

    @Toxic: Enig der. Håper hvertfall at alle poster alle store gjennombrudd i denne tråden som er den nyeste.

  39. Addi sier:

    Det er så mange spor å nøste opp i nå, men lite progresjon.. Tror vi trenger mer hjelp..

    Angående hvor diskusjonen foregår – tror de fleste som følger saken automatisk går til siste åpne tråd..

  40. Lodve sier:

    Magnus – Jeg ringte Schrøders, muligens rett før deg, så hun forventet nok spørsmålet. Hun sa at det ikke var noen Harry Hole der, og hun hadde ingen nyttig informasjon om noe som helst egentlig.

  41. Geir sier:

    Oki, bøyer meg. Men det blir lett til at vi blander ting fra alle sakene…

    Kan noen oppsummere det vi vet om channel 5? Kan vi prøve å se det på nytt? Noe sier meg at vi må finne disse dokumentene…

  42. MagnusSP sier:

    Det forklarer vel litt Lodve.. ;)

  43. Toxic sier:

    Kan noen prøve Tranen. Harry skal jo ha vært sett der for et par dager siden. Vi prøvde i går og fikk bare optatt.

    TLF: 22 37 46 33

  44. MagnusSP sier:

    Ringer Tranen nå.

  45. Toxic sier:

    Chanel 5:

    Den nye komm kanalen til Triaden

    fik i går mail med følgende: ‘chanel5′ : zhangpucleaning.com /(king kong?)

    Har også vært spekulert i om 5 mail-adresse på hjemmesida kan være brukernavnet som ewanchan var.

  46. MagnusSP sier:

    Får opptatt-signal med èn gang på Tranen, så da er det vel bare å gi opp det nummeret……

  47. JH sier:

    Kan “Finn Harry” referere til en annonse på finn.no? Holder på å bla meg gjennom Torget der, men det er lagt ut over 5000 annonser bare i dag!

  48. Toxic sier:

    magnus: Noe er hvertfall ganske rart med den telefonen, men trenger ikke ha noe med spillet å gjøre

  49. Baard sier:

    Tror ikke serveringsdama nødvendigvis vet hva han heter. Kanskje bedre å gi en beskrivelse. (jakka hans)

  50. Toxic sier:

    JH:

    Tenkte det samme selv men alt man kan søke på er jo 8-siffrede koder og noe sånn kan jeg ikke huske at vi har

  51. JH sier:

    @Toxic: Man kan søke på ord når man klikker seg inn på de ulike kategoriene, men alle søk på “harry” under Torget gir bare Harry Potter-relaterte treff.

  52. Baard sier:

    @toxic
    Om du klikker deg inn på kategoriene på finn kan du søke på ord

  53. Lodve sier:

    Ewan Chans gmail: “We will be opening channel 5, but this time we will be using the rabbithole known as “The rabithole”.
    Yang Shih: I will deliver my report in channel 5 when opened.”

    Fra San FranSisco-kontoret: “Channel 5: zhangpucleaning.com/(king kong?)”

    I tillegg har det vært snakk om entrance.doc og targets.doc, uten at jeg vet om dette passer inn her.

  54. krish sier:

    @JH Jeg har også sjekka finn.no. Sjekka Torget/Oslo/private. Da fikk jeg bare et par treff fra de siste dagene. Ingen som kan minne om Harry.

  55. Cathrinemor sier:

    har vært borte en stund, så mulig at jeg spør om noe som allerede er diskutert, men er det ikke litt rart at det ene lille naustet er lyst opp på illustrasjonsbildet på borgnys minneside?

  56. Haukis sier:

    Personlig tror Harry er et sted NÅ! Harry ba ASM om å legge ut “Finn Harry” akkurat klokken 18.00. Hvorfor skulle ASM legge ut meldingen så presis?

    Hvor har Harry gjemt seg? Tranen? Schrøders? Bunkeren på Nordstrand? Leiligheten?

  57. Lodve sier:

    Og første rabbithole, altså hint om inngang, var linken som lå under Stockholm på zhangpucleaning.com. Sikkerheten skulle økes etter det, så det er, tydeligvis, vanskeligere å finne denne gangen.

  58. Toxic sier:

    søkte bare på hole, og fikk opp noen som skulle selge en dreiebenk. Passer kanskje til å lage drapsvåpenet med, men det var alt

  59. Toxic sier:

    Noen som tar utfordringen med å ringe??:

    Harry Hole Bogstadveien 46 A, 0366 Oslo22 60 80 33

  60. Haukis sier:

    “Han ba meg skrive en melding her til en som heter Øystein tirsdag ettermiddag.”

    Kan noen prøve å få tak i Øystein? Mulig han vet noe viktig, evt kan stikke å møte Harry?

  61. Haukis sier:

    @ Toxic: Bor ikke HH på bislett?

  62. Addi sier:

    @Haukis – Harry ba vel ASM om å legge ut beskjeden, til Øystein, på bloggen tirsdag ettermiddag. Det var såvidt jeg forstår ASM som valgte 18.00 som tidspunkt. Kanskje han kom fra kirkegården eller noe.. Men om du føler for å løpe Oslo rundt, be my guest!

  63. Toxic sier:

    @Haukis:

    jo men verdt et forsøk. U never know

  64. Haukis sier:

    @ Addi: merker at jeg ikke er utrolig klar for det :)

  65. Toxic sier:

    @haukis:

    øysteineikeland@yahoo.com er eneste kanal vi har til han

  66. Jonsi sier:

    Hvem er Paolo Barnardi-Rosseland?

  67. Cathrinemor sier:

    harry bor jo i sofiesgate!

  68. Baard sier:

    Kanskje klokkelsettet er et clue? Finn Harry i år 1800??

    er det en kong Harry i england?

  69. Toxic sier:

    @ Baard:

    Passer ikke med engelske konger. George III var på den tida

  70. Cathrinemor sier:

    men nå var jo dette egentlig en beskjed til Øystein, kanskje vi skal vente og høre om han skjønner noe mer!?

  71. Ida sier:

    Kan ikke noen prøve å se om Rakel kan få tak i Øystein da?
    Mobilnummeret hennes er 93 25 18 11

  72. rakel sier:

    Beklager at verken Øystein eller jeg har vært nok tilstede i dag, men vi er fryktelig slitne. I tillegg har jeg lovet å ta med Oleg på kino i dag (litt sent, men jeg orket ikke å diskutere mer med ham). Øystein kjører kvelds/nattskiftet i dag, men jeg lover å følge med så godt jeg kan. Er så uendelig takknemlig for at dere orker å holde tritt.

    @HolyMoly: Oleg er mest opptatt av musikk, har aldri hørt ham snakke om Harry Potter, men så er det heller ikke alt han forteller meg (ref. ørepiercingen).

    @Thomas: Har dessverre ingen kjennskap til den hytta, synes hele det nettstedet der bare er ubehagelig. Beklager at jeg ikke kan hjelpe der.

  73. Addi sier:

    Er det noe som helst vi egentlig er på sporet av akkurat nå?

    Forrige gjennombrudd kom vel av den bokhandler-repent-tingen og har så langt ikke gitt noe videre. Vi kunne trengt en Ellen eller Halvorsen her nå…

  74. rakel sier:

    Snakket akkurat med Øystein, men han hadde ingen anelse om hva Harry mente med at Øystein skulle finne ham. Sitat: “Det er jo det vi prøver på!”

  75. Nymark sier:

    Jammen, faen, det må jo ligge noe på Finn. Synes gåtene hans til nå har vært veldig bokstavelige… Har noen sjekket sofiesgt under eiendom?

  76. Toxic sier:

    @Rakel:

    Vet du om Harry kjenner noen annen Harry??

  77. Toxic sier:

    Noen som husker nummeret i Sofies gate hvor harry ‘bor’

  78. Toxic sier:

    er 6 leiligheter til salgs i gata

  79. Toxic sier:

    og 4 til utleie

  80. Sunngifu sier:

    På telefonkatalogen.no er Harry Hole registrert med adressen Bogstadveien 46A.
    Der er en leilighet (redigert i dag) lagt ut på FINN-kode: 18904525.. vet ikke om det er en relevans..

  81. Nymark sier:

    @Toxic: Ingen interessante?

  82. Toxic sier:

    @sunngifu:

    Det var jo veldig spennende!!

  83. Thomas sier:

    Han kan ikke ha registrert seg på møteplassen på finn.no?

  84. Toxic sier:

    Noen som har lyst å prøve å ringe megleren:

    99280752 / 23 11 52 00

  85. Ida sier:

    Kan noen være så snill og oppsummere litt? Hva er alle de løse ledetrådene?

  86. lars sier:

    fant forøvrig denne adr på den finnsiden: http://www.westrooms.no

    jeg har aldri hørt om det før og synes det virket litt rart. har kanskje ikke noe med noe å gjøre men…

  87. Nymark sier:

    @Toxic: Tror det er Sofiesgt 5. Eller 8. Husker ikke helt.

  88. Baard sier:

    Litt usikker her. Men mener det har dukket opp et nytt galleri på http://www.pavelhorak.com/
    Kan ikke huske å ha sett galleri 3 tidligere i dag. På 3, 4 og 5 siste bilde på dette galleriet står det noen tall. Bla.a AH09 på veggen, og 38883 på et skilt der.. 2 bilder er helt like, av en mann med skjegg. Litt pussig at de bildene er identiske. Noen som prøver å fortelle oss noe?

  89. Toxic sier:

    er en leil til salgs isofies gt.6

  90. HM sier:

    mener på det er 5, bodde der før!

  91. Toxic sier:

    @ lars:

    WestRooms er hvertfall ikke registrert i brønnøysund og forretningsregisteret der…..

  92. Thomas sier:

    @Toxic: En annen ting jeg også synes er litt rart er at jeg ikke finner den leiligheten i Bogstadveien på meglerens hjemmeside.

    http://www.privatmegleren.no/

    Kan jo tyde på at det er en falsk annonse?

  93. Toxic sier:

    @ lars:

    Merkelig de pleier jo alltid å dobbelt annonsere

  94. Toxic sier:

    @Lars:

    Er ikke helt sikker på at WestRooms er helt uinteressant heller. Finnes som sagt ikke i Foretaksregisteret i Brønnøysund

  95. Sunngifu sier:

    Joda! Den ligger på privatmegleren også…
    http://www.privatmegleren.no/objekt/?o=26090026

  96. Toxic sier:

    @Lars:

    Fant den jeg nederst på siden deres

  97. Thomas sier:

    @Sunngifu: Du har rett :)

  98. HolyMoly sier:

    @Baard: Det var så absolutt ikke noe galleri 3 der tidligere i dag nei, så det KAN jo være noe…men hva??

  99. lars sier:

    var bare en ide. synes westrooms så utrolig lite seriøs og reel ut. alt blir liksom mistenkeliggjort nå. dere skjønner hva jeg mener, vi finner spor i alt.

  100. Ida sier:

    Jeg tror denne westrooms kan være verdt å undersøke. Under kontakt står dette:

    Magny
    Bogstadveien 46 a
    0366 OSLO
    Norge
    Tlf. 906 41 411
    Epost: melodys.view@gmail.com

    I følge nettkatalogen bor det ingen “Magny” der, heller ingen med navn som kan ligne. Ganske suspekt å bare ha et fornavn/kallenavn under kontakt også. Dette er jo også adressen “Harry Hole” står oppført på.

  101. Sunngifu sier:

    Ja, det er nok verdt å ringe og høre i hvert fall. Gmail virker heller ikke så veldig profesjonelt

  102. Addi sier:

    Ser ut som om Arne er i trøbbel. Mail fra Pavel Horak:
    “I would appreciate if you could stop using my photo without my permission. You have not been allowed to.

    Yours truly
    Pavel Horak.”

    Så det virker som om han ikke er involvert..

  103. Toxic sier:

    Er no rart med Pavel Horak. Når jeg er i galleri finner jeg ingen mann med skjegg eller to bilder som er helt like

  104. Toxic sier:

    Hva skal vi spørre magny på westrooms om??

  105. HolyMoly sier:

    @Addi: Hvor så du den mailen?

  106. lars sier:

    ok. den gmail adressen gjør meg skeptisk. har blitt brukt hele tiden, og kan melodys.view være en ledetråd til noe musikalsk, typ popkulturelt…?

  107. Sunngifu sier:

    Det står at “eier bor i en del av leiligheten”. Vi kan spørre hvem det er som eier det. Eller om hun kjenner til en Harry Hole? vet ikke jeg..

  108. Ida sier:

    Jeg tror ikke bruk av Pavel Horak som fotograf er tilfeldig. Hvordan i huleste kunne han få vite at noen har brukt hans bilde såpass kjapt?

  109. krukk sier:

    jeg tror Pavel Horak kan være noe, jeg. Hvordan skulle han ellers vite at ASM hadde brukt bildet så fort? (hvis ikke noen her inne har vært i kontakt med han da?)

  110. Addi sier:

    @ Holymoly – sendte mail til Pavel og spurte om han visste noe om Harry. Fikk da en svarmail som han tydeligvis hadde sendt til “jonsb” her inne som sa det i #2281.

  111. MagnusSP sier:

    Da ringer jeg 906 41 411 nå :)

  112. Jonsb sier:

    @Addi: fikk ordrett den samme mailen tilbake…

  113. Ida sier:

    @lars
    har den melodys.view mailen blitt brukt flere ganger? isåfall, i hvilken sammenheng?

  114. krish sier:

    westrooms.no

    Domain Information

    Domain Name…………….: westrooms.no
    Organization Handle……..: HC171O-NORID
    Registrar Handle………..: REG42-NORID
    Legal-c Handle………….: MH1894P-NORID
    Tech-c Handle…………..: HH1R-NORID
    Zone-c Handle…………..: HH1R-NORID
    Nameserver Handle……….: NS167H-NORID
    Nameserver Handle……….: NS677H-NORID
    Nameserver Handle……….: NS3077H-NORID

    Additional information:
    Created: 2009-01-28
    Last updated: 2009-01-28

    NORID Handle……………: HC171O-NORID
    Organization Name……….: HALLE CONSULT
    Organization Number……..: 986639861
    Post Address……………: Kirkeveien 79 B
    Postal Code…………….: NO-0364
    Postal Area…………….: OSLO
    Country………………..: NO
    Phone Number……………: +47 906 41 411
    Fax Number……………..:
    Email Address…………..:

    Additional information:
    Last update: 2009-01-28

  115. modesty sier:

    finn harry – får assosiasjon til barnebøkene der man skal finne en fyr i stripete genser; finn willy… skal prøve å lete i bildene.
    bildet med røyksignal er vel heller ikke tilfeldig?

  116. Jonsb sier:

    Kan noen sjekke info om siden til pavel Horak?

  117. Sunngifu sier:

    kanskje ikke så relevant likevel

  118. MagnusSP sier:

    Hørtes ut som en gammel dame som ikke ville si navnet sitt eller noe slikt. Hun ønsket ikke å si noe særlig, men som jeg forsto så bodde ikke hun i Bogstadveien 46. Hun ble ille bekymret når jeg sa at det gjalt en Harry Hole som er forsvunnet, for hun kjente tydligvis en HH som bådde i Bodstadveien 46.

    Merkelig? Ja.
    Særlig interessant i denne saken? Hmmm.. Nei.?

  119. Ida sier:

    Hm, merkelig. Veldig rart at det er det nummeret som står oppført på westrooms da. Kan ikke noen ringe å late som de er interesserte i å leie rom?

  120. Larry Mole sier:

    *LOL*
    Mange mennesker der ute som blir blandet inn i saken og som sikkert ikke skjønner et kvekk :D

  121. Nymark sier:

    Heretter vil jeg bli kalt chief detective Nymark!

  122. krish sier:

    @Nymark bra jobba!

  123. Toxic sier:

    @Nymark:

    BullsEye, men hva får vi ut av dette??

  124. Ida sier:

    @Nymark
    Bra funn! Men hva slags info kan vi få ut av det?

  125. krukk sier:

    send en e-post kanskje??

  126. Larry Mole sier:

    @Nymark:

    Beautiful!

    Nå, sjekk for clues til nøkkel 3.
    PuplFiction plakaten kanskje på bilde 1?

  127. MagnusSP sier:

    http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18919017&sid=xz10jcgw1XMQ968159

    Beskrivelsen til denne leiligheten er da DEFINITIVT på mer HH-språk enn vanlig språk!?! :D

  128. Larry Mole sier:

    Hvilken Metallica-skive er det som henger på veggen f.eks?

  129. Truls sier:

    Har vært passiv fra sidelinjen til nå, men det er vel ikke tilfeldig at det i al er 7 bilder i annonsen og kun 3 av dem har bilde, som stemmer overens med de tallene vi har kodene til på The Files, resten er sorte, altså de vi ikke har passordet til ?!?

  130. Nymark sier:

    Er vel en ny kode, da…

  131. Sunngifu sier:

    Vi får i hvert fall ut av det at Harry HOle ikke kommer hjem før 22 september.. og det er jo når boken slippes.

  132. Toxic sier:

    Hva betyr de svarte bildene. Kan vi ellers dra noe ut av plakatene på veggen, ifht. løsningsord eller andre clues??

  133. krish sier:

    Jeg sendte en mail via finn annonsen.

  134. Addi sier:

    @Larry – hvorfor nøkkel 3?

  135. krish sier:

    7 bilder. 7 nøkler.

  136. Nymark sier:

    @Truls: Enig!

  137. Larry Mole sier:

    Plakater som er på bildene som kan gi nøkkelordet:

    1. Pulp Ficion plakat

    2. Metallica-plakat

    3. Plakat av gult skilt

    4. Plakat av slott

    5. Led Zeppelin plakat

    6. Plakat av en mann, ser ut som filmplakat, kan det være “the conversation”. Usikker

  138. Baard sier:

    Wow bra jobba Nymark!!!
    Da er det bare å finsjekke bildene da..

  139. JH sier:

    Supert, nymark! Har noen sendt mail?

  140. Toxic sier:

    Nå kom det plutselig opp utleid på annonsen!

  141. Ida sier:

    Godt poeng, Truls!

    Jeg tror også at plakatene/bildene er av relevans.
    Skal vi se… Vi har Led Zepplin. Metallica. Pulp Fiction. Bilde av et slags slott eller en borg og et bilde av et skilt. I tillegg er det en plakat jeg ikke kan dra kjensel på. Noen som kjenner den igjen?

  142. Truls sier:

    The Conversation er en film av Coppola og handler om en mann med navn “Harry Caul”!!

  143. MagnusSP sier:

    @Toxic 2320:

    Tydlig at noen følger med på “etterforskningen” vår ja.. Var nok ikke heeelt tilfeldig at den ble satt til utleid bare sekunder etter at vi oppdaget den..? ;)

  144. Truls sier:

    På plakaten står det: “Harry Caul is an invader of privacy. The best in the business. He can record any conversation between two people anywhere. So far, three people are dead because of him.” Gene Hackman spiller hovedrollen..

  145. Toxic sier:

    Er det Gene Hackman på den ‘ukjente’ plakaten??

  146. Baard sier:

    Hva er det merkelig under stuebordet, og hvilken bok ligger på scanneren der?

  147. Baard sier:

    Kan det slottet på bildet ha sammenheng med det kinesiske slottet nevnt i notatboka?

  148. Ida sier:

    Tror dere denne Harry Caul fra filmplakaten kan ha noe med “Finn Harry” å gjøre?

  149. Toxic sier:

    d under stuebordet ser ut som en sittebenk eller no slikt

  150. Nymark sier:

    Stod som utleid da jeg fant den første gangen…

  151. Sunngifu sier:

    Noen som har noen ideer på hvor vi skal videre?

  152. Toxic sier:

    @Ida:

    tror egentlig vi har funnet Harry

  153. Thomas sier:

    Er ikke det slottet “Tower of London”?

  154. Baard sier:

    Og hva med det 360 gradersbildet nederst i annonsen. Er det et generisk bilde fra sesam, eller lagt ut spesifikt for denne annonsen?
    Får det ikke opp her på jobben… flash-problemer

  155. HM sier:

    Når jeg holder musepekeren over hvilket som helst bilde viser det bildeteksten “3″, gjør det det hos dere andre? isåfall så tror jeg dette er et tips som kun vil løse nøkkel 3..

  156. Sunngifu sier:

    @ Baard
    Det gjelder nok generelt på finn. Fikk se et slikt når så på leiligheter også!

  157. MagnusSP sier:

    Det er “tilfeldigvis” bildene som heter nummer 1, 2 og 4 som ikke er svarte :)

  158. Toxic sier:

    @HM:

    Samme her så d er mye mulig

  159. nykommeren sier:

    sjekk adressen på kontakt på http://www.westrooms.no/kontakt.php
    var det her harry hadde adresse?

  160. Sunngifu sier:

    @ HM:
    Slik er det ikke hos meg.
    Jeg får 1. kjøkken
    2. Stua
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.

    og pekeren viser generelt sett “1. kjøkken” når jeg holder over bildene!

  161. Sunngifu sier:

    Jeg var også inne på kode 3, da! Men det var ut fra etasje nummeret. Husker ikke om det står noe om hvilken etajse Harry bor i i bøkene.

    Er det noen plakater knyttet til Tom Waits? I så fall er det en plakat for hver kode så langt.

  162. Toxic sier:

    @sunngifu:

    er 99.9% siker på at slottet på bildet er ToL

  163. Addi sier:

    @HM, jeg får opp 1.Kjøkken, så tror det har mer med hvilket bilde du først klikket deg inn på å gjøre. Gjorde et forsøk og klikket meg inn på 2.Stua, får da opp det når jeg holder musepekeren over bilder..

  164. Baard sier:

    Det er en Harry Finn på FB med adresse London såvidt jeg husker

  165. Toxic sier:

    Nei nå må jeg ha meg en Jim Beam. Dette har til nå vært en produktiv dag!!

  166. Ida sier:

    Står “1. kjøkken” på alle de svarte bildene hos meg også. Så tror ikke det er noe å fundere videre på.

  167. Sunngifu sier:

    Så du linken jeg lå ut til bildet? Jeg er rimelig sikker på at det er det samme..

  168. HM sier:

    @addi Når jeg åpner kjøkken først så er det den bilde teksten som kommer på alle de andre bildene, så det var nok ingenting :(

  169. Larry Mole sier:

    Tror ikke vi skal henge oss opp i The Conversation-plakaten. Dette nøkkelordet har vi jo fått allerede. Hva med Pulp Ficion-plakaten, Metallica- eller LedZeppelin-plakaten?

    Plakater som er på bildene som kan gi nøkkelordet:

    1. Pulp Ficion plakat

    2. Metallica-plakat

    3. Plakat av gult skilt

    4. Plakat av slott (Tower(s) of London?)

    5. Led Zeppelin plakat

    6. The Conversation

  170. Toxic sier:

    @Sunngifu:

    Har bodd i London i 5 år så er mer eller mindre helt sikker

  171. Addi sier:

    Det er Tower of London ja. Samme bilde. Så da er vel spm Har Tom Waits eller Robert Shields hatt noe med Pulp Fiction, Metallica, The Conversation (FFC!), Led Zeppelin eller det veiskiltet å gjøre?

  172. Toxic sier:

    @ ALLE:

    Det skiltet ser ut som det står i en ørken. Og det ligner mer på Australia enn f.eks USA eller Afrika

  173. Sunngifu sier:

    Robert Shield er jo knyttet til The Conversation? Vi mangler bare Tom Waits!

  174. Ida sier:

    Jeg tror jeg begynner å se en sammenheng her. Robert Shields spilte iallefall The Mime i The Conversation.

  175. Toxic sier:

    Lurer på om også ikke bildet av skiltet har en pop-kulturell referanse. Virker veldig kjent, men klarer ikke å komme på hvor j har d fra

  176. lars sier:

    tror dette har med nøklene til ettrygsted.com å gjøre ja. det er 7 bilder. de kodene vi ikke har er svarte, selv om de også er tatt fra/ har teksten stua. vi må bare finne sammenhengen

  177. Larry Mole sier:

    Spørsmål: Er det konturene av en rød pute man ser på det tredje bildet? Ser så manipulert ut. Rød pute – noen som har noen popkulturelle referanser til det?

  178. Toxic sier:

    waits har ikke gitt ut ei skive med skiltbildet som cover??

  179. Sunngifu sier:

    Bilde 1. kjøkken, med plakaten pulpfiction og noe greier på kjøleskapet. Har nok en referanse til Tom Waits? ettersom bilde 2. stua har towers of london, og bilde 4 har filmplakaten til the conversation.. så jeg tror vi kommer ikke så langt på de andre uten bildene >_<

  180. krukk sier:

    @toxic jeg tenkte umiddelbart Bill Bryson, men etter litt sjekking, så glem dt

  181. Larry Mole sier:

    1. Pulp Ficion plakat

    2. Metallica-plakat

    3. Plakat av gult skilt

    4. Plakat av slott – TOWERSOFLONDON

    5. Led Zeppelin plakat

    6. The Conversation – ROBERTSHIELDS

  182. lars sier:

    @toxic: nei tror ikke det. det må i så fall være en referanse til en tittel kanskje?

  183. Toxic sier:

    @krukk:

    Takk da tenkte vi på det samme, men helt riktig. Glem d!

  184. Addi sier:

    Her er hvertfall Metallicaposteren:
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/515rOfmbd-L._SL500_AA280_.jpg

    I’m inside
    I’m you

  185. Toxic sier:

    teksten på den posteren kan jo henlede på en psykopat. ‘I’m inside. I’m you’…

  186. lars sier:

    eller, barn/dokke, gravid, abort, svart flekk på magen osv…

  187. Toxic sier:

    @lars:

    også muligheter ja

  188. lars sier:

    ok. på zeppelin plakaten er den noen TYDELIGE referanser til triaden i logoene nederst og i pulpfiction plakaten ref til rabbit. det kan vi ikke overse

  189. Øyvind sier:

    Noen som klarer å zoome inn på bildet i skriveren? På bilde 2 er det hvitt,men på nr 4 ser det ut som det er et hus/hytte. De to bildene stemmer heller ikke overens, virker som noen plakater er fjernet.

  190. Toxic sier:

    Zeppelin-posteren: 3 ringer og tre greier i en ring. Det siste hvertfall ikke helt ulikt triadesymbolet

  191. Larry Mole sier:

    Metallica – “Sad but true” tekst:

    “I’m inside open your eyes. I’m you”

  192. Baard sier:

    Rød pute…King Crimson? søkt kanskje..

    http://en.wikipedia.org/wiki/King_Crimson

  193. Larry Mole sier:

    Det er åpenbart at plakatene er manipulert inn når man ser bilde 2 og bilde 4 i sammenheng. Det er det samme bordet, sofaen og stolen på begge bildene, men på bilde 4 er plakatene på veggen over sofaen fjernet, og huset på printeren manipulert inn.

  194. Haukis sier:

    @ Øyvind: På bilde 2 er det som du sier hvitt, mens på bilde 4 er det et bilde av toppen av ett hvitt hus med rødt tak. Tilfeldig?

  195. Thomas sier:

    Kan huset på printeren være det samme som på ett av barnebildene av Borgny?

  196. Addi sier:

    Muligens et tåpelig spørsmål, men… Noen som har fått svar på mailen de sendte til Harrys mail i annonsen?

  197. Kachita sier:

    Hva er det rød som ser ut for å ligge bak en av putene i sofaen? En rød mappe? Eller er dette bare en pute?

  198. lars sier:

    dere, annonsen ble oppdaget kl 2039 og sist endret kl 2034. og det vi holder på med nå er bare å bekrefte ting som vi allerede vet. som å være sikre på at vi tenker riktig og har resonnert korrekt. jeg tror dette er en avledning, vi har jo helt glemt channel5? hva tenker dere?

  199. Haukis sier:

    @ Larry Mole: Godt sett! Hadde vært fint om vi fikk tak i det siste bildet –> bildet av skilt+ørken.

  200. lars sier:

    jeg tror “noen” ikke vil at vi skal løse oppgavene så kjapt… men det er min teori da

  201. Nymark sier:

    Enig med han Lars.

  202. Thomas sier:

    Da er det i såfall jævlig dårlig gjort å gjøre det på denne måten!

  203. Tinemore sier:

    Kanskje “det røde” er en hjertepute med et visst innhold? Innhold som kan føres tilbake til økonomisk kriminalitet? Eller var det snakk om kriminalitet i lys av helse?

  204. HolyMoly sier:

    Men det kan jo hende at de resterende plakatene sier noe om de nøklene vi ennå ikke har funnet…

  205. LilleMy sier:

    Metallica ga ut et album i 2003 som het St. Anger. Pasordet for å komme inn på siden til morderen er repent som igjen betyr anger. Kan det være en sammenheng der?

  206. lars sier:

    @baard: tror det er tilfeldig, se på antallet tilhengere. de har holdt på lenge

  207. Sunngifu sier:

    @ HolyMoly: jeg prøvde å foreslå dette for en stund siden. Ettersom Towers of London bildet er nummer 2, og The Conversation er bilde nummer 4. Og hvis kjøkken eller noe på kjøkkenet kan knyttes til Tom Waits tror jeg ikke vi kommer så langt før bildene åpnes!

  208. Haukis sier:

    ASM har endret bilde på bloggen.

  209. lars sier:

    det var virkelig ikke meningen å ta puffen ut av dere, fikk det bare den tanken for meg fordi det “plutselig” har dukket opp så mange dead-ends i det siste som ikke har ledet noen steder. sorry :(

  210. Addi sier:

    Så hva hjelper annonsen om hintene vi får bare kan brukes til å bekrefte det vi allerede har løst…? Noe hjelp må det vel være i den?

    Og dæven hvor vanskelig det var å finne det gule skiltet!

  211. Larry Mole sier:

    *LOL*
    Aschehoug fant netopp ut at de brøt fotografens copyrights ved å bruke bildet hans uten hans tillatelse og fjernet det fort som svint.

  212. Baard sier:

    interessant at ams har endret bilde. Men hva betyr det?

    Dersom det gule skiltet er i australia.. det fikk meg til å tenke på domestos-siden. Der sto skippy. Tenker på Kenguruen.. bare fri assosiasjon altså : )

  213. HIlma sier:

    Første gang innom her så bær over men slo meg at Jokke Nilsen ville vært 45 år i dag. Spor?

  214. Haukis sier:

    Ny mld på kommentarfeltet på bloggen:

    Arne Stem-Myhre sa…
    Ja, her var det mange spørsmål. Er ikke inne og leser min egen blogg utenom de gangene jeg skriver selv. Men jeg skal forsøke å svare dere, selv om jeg er redd jeg ikke er til stor hjelp.

    Som jeg har skrevet tidligere, så vet jeg ikke om noe mail som Borgny hadde, vi ringte alltid til hverandre på telefonen.
    “Herr Bob” har alltid vært “Herr Bob”, jeg husker ikke hvorfor. Men Borgny var veldig glad i ham, og de første årene i Oslo hadde hun ham med seg.
    Bellmann har enten ringt meg eller jeg har ringt til KRIPOS og bedt om å bli satt videre til ham, har intet direktenummer, dessverre. Jeg hadde mye strev med å få tak i mobilnummeret til Harry Hole, men det kan jeg ikke oppgi. Joda, vi har en hytte som har vært i familien i alle år. Jeg fikk meg en e-postadresse da jeg startet denne siden, men har ikke lyst til å oppgi den her.

    Ja, som sagt, ikke mye hjelp er jeg redd.
    God natt,
    Arne.

    8. SEPTEMBER 2009 21:41

  215. Toxic sier:

    tror det gule skiltet har vært cover for et australsk band, men kommer ikke på hvilket

  216. Toxic sier:

    men at work eller no lignende

  217. LilleMy sier:

    Jeg og får assosiasjoner til Australia når jeg ser det gule skiltet

  218. Larry Mole sier:

    Siste svaret fra ASM:

    “Ja, her var det mange spørsmål. Er ikke inne og leser min egen blogg utenom de gangene jeg skriver selv. Men jeg skal forsøke å svare dere, selv om jeg er redd jeg ikke er til stor hjelp.

    Som jeg har skrevet tidligere, så vet jeg ikke om noe mail som Borgny hadde, vi ringte alltid til hverandre på telefonen.
    “Herr Bob” har alltid vært “Herr Bob”, jeg husker ikke hvorfor. Men Borgny var veldig glad i ham, og de første årene i Oslo hadde hun ham med seg.
    Bellmann har enten ringt meg eller jeg har ringt til KRIPOS og bedt om å bli satt videre til ham, har intet direktenummer, dessverre. Jeg hadde mye strev med å få tak i mobilnummeret til Harry Hole, men det kan jeg ikke oppgi. Joda, vi har en hytte som har vært i familien i alle år. Jeg fikk meg en e-postadresse da jeg startet denne siden, men har ikke lyst til å oppgi den her.

    Ja, som sagt, ikke mye hjelp er jeg redd.
    God natt,
    Arne.”

  219. Addi sier:

    Hvor er Øystein, jmfr. “kvelds-/nattskift”? Nå som vi har løst meldingen hans fra Harry, har han noe å kommentere angående bildene?

  220. LilleMy sier:

    Australske band jeg kommer på:
    Men at Work
    INXS
    Crowded House
    Midnight Oil

    Ringer det en bjelle hos noen?

  221. Thomas sier:

    Kan legge til at AC/DC er australske.

  222. krukk sier:

    john farnham

  223. Toxic sier:

    ingen av coverne stemmer. men jeg er bombesikker på at jeg gar sett d bildet før

  224. LilleMy sier:

    Nick Cave

  225. Amatøren sier:

    Bare en vill ide. Noen som er dreven i photoshop som kan trylle litt med de svarte bildene? Kan jo være de er trixet med, kontrast etc.

  226. Thomas sier:

    @Amatøren: Er ikke mulig å gjøre om når de er lagret i jpg.

  227. lars sier:

    @amatøren: ha forsøkt. de er helt flate, kun sort i dem. er ikke meningen at vi skal finne noe der. ennå

  228. Haukis sier:

    Folkens! føler vi trenger å komme oss inn i channel 5:

    Channel 5: zhangpucleaning.com/(king kong?)

    Betyr dette at channel 5 er http://www.zhangpucleaning/hva skal her? (king kong????)
    Refererer dette til hva/hvem er king kong?

  229. Baard sier:

    har bildesøkt på en del australske band med søkeparameter “poster+bandnavn”
    fra lista her http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Australia#First_wave_of_Australian_rock

    acdc
    inxs
    midnight oil
    og paul young uten hell sålangt. Nå må jeg gi meg for i aften..

  230. Magnuss sier:

    Vedr. at ASM endret bilde: Noen kommenterte det til ham under innlegget hans – at det kanskje var alvorlig. Han takket for tipset og endret det etterpå…

  231. Magnuss sier:

    Og med “alvorlig” mente jeg altså “ulovlig”…

  232. lars sier:

    og jeg har søkt på bandname+cover på
    inxs
    acdc
    men at work
    john farnham
    nick cave
    crowded house
    midnight oil

    uten hell. og det er mitt poeng da. tiden vi bruker :(

  233. HM sier:

    Noen som har svart på finn annonsen?

  234. krukk sier:

    JEg er ikke så sikker på at det er platecover, kanskje bokomslag?

    http://rateyourmusic.com/list/M_Patton/theres_a_warning_sign_on_the_road_ahead___road_signs

  235. Ida sier:

    Jeg kan ikke la være å lure på om navnet Robert har en sentral betydning her. Et skudd i blinde selvsagt. Noe av dette er litt tynt og mangler tilknytninger til hverandre, men muligens verdt å undersøke videre hvis vi står helt fast.

    Bilde 4:
    - Robert Shields spiller The Mime i filmen The Conversation
    - Robert Plant fra Led Zeppelin

    Bilde 2:
    - Et Google søk på “yellow sign” ender opp i Robert Chambers. Han skrev en bok som het The King in Yellow. Her hadde “yellow sign” er viktig betydning.
    - Metallica har en bassist ved navn Robert Trujillo.
    - Tower of London har et tårn som heter Devereaux Tower. Det er oppkalt etter Robert Devereux som ble henrettet der. Han var favoritten til Elizabeth den første.

    Bilde 1:
    - Et søk på Pulp Fiction og Robert viser til en pulp fiction forfatter ved navn Robert E. Howard. Har ikke leita etter tilknytning til Tom Waits

    Kan selvfølgelig være helt tilfeldig, men synes bare det var så rart at absolutt alt hadde en tilknytning til en eller annen Robert.

  236. lars sier:

    og Robert Armstrong spiller i King Kong (1933) [VHS] (1933)

  237. lars sier:

    og til og med dette KAN være tilfeldig…

  238. lars sier:

    lol. det er hvertfall nok referanser fra tom waits til bourbon :)

  239. Magnuss sier:

    til kjøkkenbildet: først trodde jeg det var en bok som sto i hylla der, men er ikke det en tom waits-cd da – rain dogs?
    http://images.google.com/images?client=safari&rls=nb-no&q=rain%20dogs%20%2B%20tom%20waits&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=en&tab=wi

  240. Thomas sier:

    Jeg synes Øystein kan vise seg snart. Mld var jo tross alt til han :) Kanskje han veit noe om posterne, eller om det er noe annet på finn.no annonsen vi bør se på.

  241. Tussi sier:

    Ramler litt inn fra sidelinjen her, men tok en 360 graders runde, med zoomfunksjonen utenfor leiligheten til Harry på annonsen på Finn. Så vidt jeg kan se står det et menneske med noe som ligner en maske i det store vinduet rett over gata – mot der det står Dovregata på pila…Vet ikke om det gir noen mening annet enn at jeg kanskje trenger briller :-)
    http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18919017&sid=xz10jcgw1XMQ968159

  242. Thomas sier:

    @Magnuss: Tror du har rett :)

  243. Nymark sier:

    @Thomas: Jepp, det er en Tom Waits-skive derja, ;)

  244. Nymark sier:

    Nå må jeg sove litt. Lykke til videre!

  245. HM sier:

    Vet ikke helt hvor jeg skal poste, men på siste side i HH’s notater er det noen kinesiske tegn. Noen som har oversatt disse?

  246. HolyMoly sier:

    HM: Zhangpu cleaning

  247. Magnuss sier:

    @HM: De er oversatt til “Zhangpu”.

  248. Thomas sier:

    O store oRakel vi trenger din hjelp :) Du som står Harry nær. Kjenner du igjen den plakaten i stua hans (jfr bilde på finn.no) med et skilt i ørkenen?

    Eller har du noen andre tips om veien videre?

    Hvordan var kinofilmen?

  249. Addi sier:

    Så da har vi de bekreftet at de tre bildene tilsvarer koder på ettrygtsted.com, men det gir oss lite så lenge de andre er svarte. Noe annet av interesse i annonsen eller er det tilbake til å finne channel 5, hvilket har stått stille i to dager?

  250. HM sier:

    ja de to første tegn viser zhangpu, men hva viser det siste tegnet?

  251. Thomas sier:

    @HM: Godt poeng :)

  252. nykommeren sier:

    på skiltet er det en rød overskrift?

  253. linnpinn sier:

    noen som ser noe av txt på skiltet??

  254. Baard sier:

    @ida
    Ad robert..

    Kosebamsen til borgny heter herr bob- BOB er jo kort for robert

  255. HolyMoly sier:

    Det er ihvertfall helt tydelig at Harry prøver å poengtere noe spesifikt ved hvert bilde, for når vi ser de to bildene av stua, så har han både tatt ned de to plakatene over sofaen fra det ene bildet til det neste, også er det printet et bilde fra printeren på det bilde 4. Men om det gir oss noe mer nyttig info vet jeg ikke…

  256. Amatøren sier:

    Bildet med skiltet på er ganske vanlig. Mener bestemt jeg har sett det flere ganger i musikksjapper blant andre plakater.

  257. Jonsb sier:

    i og med at bilde 1, 2, og 4 er de eneste som viser noe, må vi da vente og se om de andre bildene vil viser noe etterhvert? Er det i det hele tatt mulig å legge til bilder til en finn.no-annonse etter at den er publisert?

  258. Jonsb sier:

    @amatøren: enig…

  259. HolyMoly sier:

    @Ja, helt klart! Har sett det maange ganger før…skulle vært mer oppmerksom! Argh!

  260. Addi sier:

    @Amatøren – det er mange som tror de har sett det før, men ingen har så langt klart å finne det på vårt langstrakte internett.. Er vel også et spørsmål om hvorvidt det er relevant, så lenge vi har Tower(s) of London fra det bildet..

  261. HolyMoly sier:

    @Addi: Jeg kan ikke tenke meg at noe er tilfeldig fra Harrys side…

  262. Amatøren sier:

    Vil tro at alle plakatene er viktige spor, siden de er så møysommelig plassert ut.Er nok ikke tilfeldig at to bilder er fjernet på det ene bildet. Skal ta turen innom en platebutikk i morgen å lete.

  263. Thomas sier:

    @Alle: Jeg lurer på hvor det har blitt av Øystein. Han skulle jo ha kvelds- og nattevakt. Håper ikke han har stranda på en brunpub. Vi trenger virkelig hans hjelp nå.

  264. HolyMoly sier:

    @Thomas: Øystein har nattevakt på jobb, ikke her. Så tviler på vi ser han her i natt…

  265. Jonsb sier:

    Her har vi iallfall et skilt fra australia med rød warning på… litt annen utforming, men lett en del på ‘google pictures’ og dette var det første jeg kom over med rødt og gult som kunne minne om plakaten: http://www.flickr.com/photos/xtinamilan/2184285014/in/set-72157603446247625/

  266. Thomas sier:

    @HolyMoly: Bare jeg som leste mld fra Rakel feil :-p

  267. oystein sier:

    Sorry folkens, måtte kjøre noen kakser ut til Bærum, og det tok nesten hele pausa mi. Og en brunpub har virka fristende i hele kveld.

    Må skuffe dere, dessverre, den eneste Harry jeg kjenner er den Hole vi leiter etter, og jeg har heller aldri hørt vår Harry snakke om noen annen. Jeg kan bare bekrefte at det er leiligheta til Harry som ligger på Finn nå, og at det virker jævla rart at han skulle tatt seg bryet med å leie den ut når noen er etter han. Selv om det kanskje ville avlasta meg med å dekke opp inkassokravene som detter inn i ett sett.

    Skulle ønske jeg kunne hjelpe. Må ut å kjøre igjen – ser dere i morra.

  268. Jonsb sier:

    @øystein: vet du hva det står på det gule skiltet på plakaten?

  269. Jonsb sier:

    … føler fremgangen nå kun styres av informasjon vi mates med og svært lite av hva vi har mulighet til å finne ut…

  270. Sailorman sier:

    kan jo bare ramse opp assiosiasjonene jeg får til den siden. en ting som muligens ikke er tilfeldig er utleie tidsrommet fra 02.09.09 til 22.09.09. er det noen som får noe ut av det? videre er det vel ganske åpenbart at plakatene har noe å si. Det symbolet på zeppelin-plakaten er symbolet til enten robert plant eller jimmy page, hvis jeg ikke tar helt feil. (de lagde hvert sitt symbol). Metallicaposteren har sitat fra sangen sad but true, som det ble påpekt. Det bandet kommer opprinnelig fra San Francisco, i tilfelle det har noen betydning.

  271. Thomas sier:

    @Alle: Betyr det at Øystein tviler på at Harry har leid ut leiligheten sin?

  272. HolyMoly sier:

    22.09.09 er datoen for bokutgivelsen…

  273. Sailorman sier:

    men jeg synes også det er litt rart at det bare er seks plakater dersom hver av dem skal peke mot en nøkkel. Og det kan virke som om det er Tom Waits som mangler her.

  274. Thomas sier:

    Tom Waits cd på hylla på kjøkkenet :)

  275. Cathrinemor sier:

    det er jo ganske klart at HH ikke har ønsket å leie ut leiligheten, men at annonsen er kun for å hjelpe oss!

  276. HolyMoly sier:

    Jeg tror på ingen måte Harry har leid ut leiligheten sin. Jeg tror dette kun er ment som en kommunikasjonskanal fra han til oss/Øystein

  277. Sailorman sier:

    @thomas: hvordan ser du det? når jeg prøver å forstørre blir kvaliteten elendig.

  278. Thomas sier:

    @Sailorman: Er en post litt lenger oppe med link til et tom waits cd cover. Ser det klart uten å zoome når du har sett det bildet.

  279. Sailorman sier:

    hm.. ok. jeg ser det ikke, men nå er ikke synet mitt helt optimalt heller ;)

  280. Sailorman sier:

    led zeppelin-plakaten har i hvertfall symbolene fra den fjerde plata deres, der det som minner om triadesymbolet er bassist john paul jones sitt. http://no.wikipedia.org/wiki/Led_Zeppelin_IV

  281. linnpinn sier:

    det gule skiltet trenger ikke ha en musikk preferanse heller, kan jo være et kjent sted f.eks

  282. Thomas sier:

    @linnpinn: Forsåvidt sant :) Hadde håpet Rakel kunne hjelpe til med ser ut som hun forsatt er på kino. Kunne trengt ett nytt hint. Har stått rimelig stille i hele dag!

  283. mfn sier:

    Tøys, vi er jo langt på vei. Jeg for min del er overbevist om at resten av nøklene ligger i plakatene. 7 bilder/plakater, 7 nøkler.

  284. Addi sier:

    Så det at annonsen viser bilde 1,2 og 4 av 7 og vi har funnet nøkkel 1,2 og 4 av 7 med ord som finnes på de tre bildene som viser er tilfeldig? Me thinks not.

  285. mfn sier:

    Kan det forresten ligge noe i spriten som står på hylla på kjøkkenet? Bare en tanke, men det er jo nesten litt unaturlig at en tørrlagt alkis skal ha masse sprit stående fremme, lissom?

  286. HolyMoly sier:

    @mfn: Dessuten er vel brunt brennevin mer Harrys greie…ser ut som vodka det som står der

  287. Sailorman sier:

    @mfn: og det er ikke jim beam heller. den ene ser ut som ei smirnoff-flaske

  288. Thomas sier:

    @mfn: jeg tenkte faktisk på det samme.

  289. HolyMoly sier:

    I tillegg ser det faktisk ut som at det står en flaske gløgg bak der…eller er det en flaske brunt brennevin? Og det store spørsmålet, spiller det egentlig noen rolle…??

  290. Thomas sier:

    Alt for mye å tenke på nå :) Skulle ønske de kunne komme med en ny og mer fornuftig ledetråd slik at vi kom et skritt videre!

  291. Cathrinemor sier:

    juicepresse er vel heller ikke helt Holes stil….!?

  292. Cathrinemor sier:

    og så lurer jeg fælt på hva det røde bak sofaputen er, nekter å tro at det er tilfeldig!

  293. Cathrinemor sier:

    min kjære mener at dersom plakaten med det gule skiltet på har noe med musikk å gjøre så er det typisk pink floyd, noen som har noe mere peiling på det?

  294. mfn sier:

    Tenkte på det. Fant ikke noe.

  295. Thomas sier:

    @Cathrinemor: Er enig med typen din der :) Tenkte faktisk på det samme før i dag uten noe hell, men skal ta en runde til. Klapp han på hode og la han forsette å tenke :-p

  296. Cathrinemor sier:

    han er ikke så fan av dette spillet, så får streng beskjed om å legge bort pcen nå.. får ikke vært så mye på i morgen da jeg skal farte litt rundt, så regner med at dere har kommet milevis nestegang!

  297. allwise sier:

    Nuvel. Kanskje på tide å prøve noen assosiasjoner på det vi har alt?
    Foreslår å teste assosiasjonene til de plakatene som ikke alt er brukt i kodene på ettrygtsted.com
    Har gått igang med pulp fiction,
    uma thurman,
    john travolta,
    og videre til låta you never can tell med
    chuck berry.
    men ingenting som har slått inn enda.

  298. killermax sier:

    Kansje finn anonsen er et hint til at noen skal oppsøke Sofiesgt 5. Ligger jo flyfoto. Kart og gatebilder der.
    Tror ikke de har lagt det ut uten grunn………eller

  299. Addi sier:

    Intet nytt i løpet av natten, nei.. Hadde håpet på et gjennombrudd eller ny informasjon. Vel, det kommer vel mens jeg er på jobb. Lykke til, detektiver!

  300. Baard sier:

    hva med å se litt på de bildene vi ikke ser. Hva er det som mangler? Soverom, kjøkken…

    er dette et hint? er det tilfeldig at disse rommene er utelatt?

  301. Baard sier:

    ikke kjøkken. bad/ do mener jeg

  302. Baard sier:

    kjørte musikken på http://www.conscientia-omnis.com/ gjennom track id.
    Fikk:
    Rodrigo: Concierto De aranjuez-Adagio
    Norbert Kraft
    Nicholas Ward: Northern Chamber orchestra

    aner ikke om det har relevans, er et spor, eller bidrar til forvirring. Håper noen tar en titt på det.

    B

  303. mAmmo sier:

    Led zeppelin plakat: http://www.starstore.com/acatalog/Zeppelin-Parchment-LP1181.jpg
    Metallica plakat: http://www.poster.net/metallica/metallica-inside-you-5000837.jpg (I`m inside I`m you)

    Hva betyr symbolene nederst på Led zeppelin plakaten tror vi?

  304. lars sier:

    noen som har sendt en epost fra finn.no annonsen? kunne vært interessant å høre hvem som faktisk leier ut denne…

  305. Cathrinemor sier:

    vi har jo etterlyst en epostadresse til HH, kanskje dette er hans måte å gi oss den på! er ingen vits at jeg sender, for jeg kommer meg ikke på nett igjen før i kveld antagligvis..

  306. Baard sier:

    Jepp. Det var en som sendte mail til HH i går kveld. Tror det var han som fant annonsen. Fått noe ut av det eventuelle musikksporet?

  307. Krish sier:

    Jeg sendte mail fra annonsen i går. Har ikke fått svar enda.

  308. JH sier:

    @Killermax: Jeg tenkte også det kunne være en ide å ta en titt på Sofiesgt 5. Kan ta turen bortom i dag, men rekker det ikke før jeg er ferdig på jobb.

  309. Ida sier:

    @JH
    jeg tviler på at det er noe interessant der. jeg tror vi allerede har alt vi trenger for å komme videre.

  310. killermax sier:

    @JH : er ikke sikkert det er noe der men det er verd forsøket

  311. Jonsb sier:

    @mAmmo: Det er bare symbolene til de 4 bandmedlemmene.

  312. Thomas sier:

    @Alle: Kanskje det er mulig at Øystein kan ta seg en tur ditt. Om noen har nøkkel må det være han. Er jo noen lapper på kjøleskapet blant annet. Kanskje også noe annet som ligger rundt om.

  313. Asle sier:

    Australia-skiltet kan naturligvis ha noe med Flaggermusmannen å gjera. Namnet på den hippie-byen han var i eller noe.

  314. killermax sier:

    anonsen på http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18919017&sid=xz10jcgw1XMQ968159 har blitt forandret på idag. Sist endret 09.09.2009 kl o9:07
    Merkelig

  315. killermax sier:

    ser ikke noe annerledes da menn

  316. Thomas sier:

    @killermax: Ser ingen forskjell jeg heller.

  317. lars sier:

    skilt-plakaten er annerledes. bildene er byttet ut!

  318. killermax sier:

    @Thomas: hvorfor endrer mann anonsen da?

  319. lars sier:

    er den ikke?…

  320. lars sier:

    eller er den ene printen gjort noe med, var den hvit før?

  321. killermax sier:

    @lars Hvilke bilder?

  322. lars sier:

    synes bildene så litt annerledes ut nå enn i går. men det stemmer kanskje ikke.

  323. Thomas sier:

    @Lars: Bildene ser da helt like ut som i går?

    @Killermax: Kan være gjort om noe i teksten? Uansett må det som har vært gjort om vært til fordell for oss. Ser ingen annen grunn til at de skulle gjøre det?

  324. killermax sier:

    Vanskelig å ta hintet når vi ikke ser hva som er redigert

  325. Thomas sier:

    @Alle: Jeg lurer fortsatt på hva det RØDE bak den sofaputa er for noe. Øystein har du mulighet for å dra innom å sjeke det opp?

  326. Lagrima sier:

    Kanskje det er for å fortelle oss at vi må følge med på annonsen, at det kommer endringer seinere.. F.eks nytt bilde etterhvert.

  327. Lagrima sier:

    Eller så er vi helt på tuppa og overtolker alt!!! :p

  328. lars sier:

    noen som har tenkt noe mer på http://www.pavelhorak.com og teksten AH09 på bildet av skjeggemannen?

  329. killermax sier:

    Er det bare meg eller står vi fast?
    Rakk ikke være her inne i går , men har nå oppdatert meg og ser at det har blitt funnet ut litt nytt men ikke noe gjennombrudd akurat

  330. Jonsb sier:

    @lars: pavelhorak var nok bare et blindspor. Det bildet ble brukt uten tillatelse, og tsjekkern blei visst ikke happy for det, så bildet ble fjernet. Bare ei lita blemme fra Aschehoug.

  331. Thomas sier:

    @lars: Finner ikke det pavel horak bildet du snakker om i galleriet der :-s

  332. Thomas sier:

    £jonsb: Enig :)

  333. lars sier:

    dere har nok rett. hehe ler når jeg tenker på den henvendelsen til forlaget fra fotografen :)

  334. lars sier:

    men, da er det channel5 og zhangpucleaning.com igjen da eller…? og som jeg sa i går, tror jeg fremdeles at det vi nå har brukt ett døgn på, bare har vært avledning…

  335. Jonsb sier:

    Antagelig ingenting, og vet at det er to forskjellige historier i dette spillet og boken, men funderer på valget av tittelen panserhjerte.
    Panserhjerte beskriver vanligvis en tilstand som forekommer ved pericarditt (betennelse på hjerteposen), hvor pericard blir så stiv at hjertet ikke klarer å slå normalt.
    I bokbeskrivelser omtales panserhjerte som: “tilstanden hvor brystet ditt er klemt så hardt sammen av snøen du er begravd i at du ikke greier å bevege lungene. Med panserhjerte har du temmelig nøyaktig fire minutter igjen å leve.”
    Ser ikke helt hvordan noen av de beskrivelsene passer med leopolds eple…

  336. killermax sier:

    Kan jo være at du har ca 4 min igjen å leve etter du har dratt i snora til “eple” før lungene fylles av blod

  337. killermax sier:

    Tror at det Borgny og Charlotte har til feller er at de har tatt abort. Vet at Borgny har gjort det , usikker på Charlotte. Men har en følelse på at det er det de har blitt straffet for….

  338. Pixley mapogo sier:

    vet vi hva de tre kinesiske tegnene på siste siden i harrys notatbok betyr?

  339. killermax sier:

    se post #2434

  340. Pixley mapogo sier:

    Er dette det siste tegnet 县 . Det skal bety county på engelsk.

  341. killermax sier:

    @Pixley : du kan jo sjekke dem på nytt?

  342. HolyMoly sier:

    @Jonsb: Tilstanden panserhjerte refererer til at når lungene fylles med blod blir trykket i thorax så stort at hjertet ikke har stort nok mottrykk til å stå, altså på samme måte som en perikarditt vil klemme rundt hjertet og hindre det i utvidelse…

  343. HolyMoly sier:

    @Pixley: Zhangpo er et county i Kina, og siden det kinesiske skriftspråket er sammensatt anderledes enn vårt, trenger det ikke nødvendigvis bety noe annet enn at det er et vanlig suffiks til stedsnavnet Zhangpu…

  344. HolyMoly sier:

    @Jonsb: “stå” skulle selvsagt være “slå”…

  345. killermax sier:

    Føler at vi står veldig fast. Vi fokuserer kansje ikke på de rette tingene. Vi har sikkert oversett noe lite , som er veldig viktig.

  346. HolyMoly sier:

    @killermax: Det har vi helt sikkert, men jeg føler vi har exhausted alle vinkler vi kommer på når det gjelder zhangpucleaning, og jeg kjenner at ihvertfall mitt mot på den fronten er svekket nå. Tror vi trenger litt frisk blod (so to speak…) for å komme videre med den sakene. Evt. et skikkelig lucky shot fra en eller annen ivrig sjel…:)

  347. killermax sier:

    @HolyMoly: sjønner ikke heilt hva vi skal ha oversett heller.

  348. Thomas sier:

    @Killermax: Du har ett poeng :) Er noe med den King Kong greia.

  349. killermax sier:

    @HolyMoly kansje vi bare trenger å få ting litt mere på avstand…….

  350. killermax sier:

    @Thomas: jeg har googla king kong på kryss og tvers. Jeg tror king kong betyr king of kongo , dvs. leopol of kongo eller noe i den rettning . Har prøvd mye uten hell

  351. Thomas sier:

    @Killermax: Kan dette være et hint i forhold til musikk?

  352. HolyMoly sier:

    @killermax: Ikke lett å få det på avstand når man er så oppslukt! hehe Men jeg prøvde i går å legge zhangpucleaning mest mulig fra meg og konse om andre ting, men kan ikke si jeg har funnet noe bra perspektiv fordet altså…dessverre

  353. killermax sier:

    Hvis vi tenker at kong er kongo så har jeg følgene stikk ord:
    Belgia
    Leopol2
    slaver
    koloni
    gummi
    elfenben

  354. killermax sier:

    @Thomas ?????

  355. Amatøren sier:

    Tydlig at ting skjer på den annonsen. FINN-kode: 18919017 – sist endret: 08.10.2009 23:59

  356. Thomas sier:

    @Alle: Snodig, På finn.no står det nå plutselig sist endret: 08.10.2009 23:59 :-s

  357. paal sier:

    Kan det være en undermappe på den zhangpu siden som inneholder dokumenter. Kan det være at king kong referer til navnet på en slik mappe og at entrance.doc og det andre dokumentet jeg ikke husker hva heter ligger i denne mappen.
    http://www.zhangpucleaning.com/ett_eller_annet/entrance.doc

  358. Thomas sier:

    @Killermax: Var bare et innfall i forhold til kulturelel spor :)

  359. MissBeach sier:

    Manu Chao har en sang som heter Bongo Bong, teksten inneholder King of the Congo… Morsom sang forresten :D

  360. HolyMoly sier:

    @paal: Jeg har prøvd forskjellige varianter i forhold til det der, uten hell. Men det er jo bare å prøve i vei, vi må da vel treffe til slutt! :)

  361. Thomas sier:

    @paal: Er også en mulighet.

  362. HolyMoly sier:

    Siste endret 8.oktober faktisk…det var en ny vri! :p

  363. morton sier:

    I tilfellet noe endres, har jeg lagret bildene fra finn annonsen på http://nettrom.com/gallery/main.php?cmd=album&var1=harryhole/&var2=0

  364. MissBeach sier:

    Ser ikke at noe er forandret på finn-annonsen utenom tidspunktet for oppdatering?

  365. Krish sier:

    Som flere har sagt tidligere så tror jeg det er lurt å skille mellom Harry sine spor (ettrygtsted.com, finn.no, K.L eple osv), zhangpucleaning.com/ (channel5, rabithole, king kong, level 2) og morderen (www.conscientia-omnis.com).

  366. HolyMoly sier:

    Sjekket Wikipedia for mulige hendelser 8.okt, men fant ikke noe av interesse…

  367. killermax sier:

    http://www.conscientia-omnis.com er slik jeg ser det morderens dagbok- skrytebok.

  368. HolyMoly sier:

    @killermax: du har nok rett i det…creepy

  369. killermax sier:

    det ser ut som morderen vet om at politiet ikke vil snakke om drapet. Har han tilgang til politiradioen?

  370. Ida sier:

    @Krish
    Enig. Har ledetrådene og løsningene til de forskjellige noen likhetstrekk? Altså, Hole bruker mye popkulturelle referanser, men hva med de andre?

  371. HolyMoly sier:

    @killermax: vi har jo hatt en liten teori på at kanskje morderen er nettopp den frilansfotografen som sendte det klippet til foreldrene til cl. Og det at han kjenner til disputtene mellom kripos og voldsavsnittet støtter absolutt under det. Evt. så kan han være en insider og jobbe for en av partene…

  372. Thomas sier:

    @HolyMoly: Men hvordan kunne han vite at Borgny hadde tatt abbort? Har Charlotte også tatt det? Er det ett mønster han går etter?

  373. killermax sier:

    @HolyMoly: er det fotograf assistenten til jensH?

  374. HolyMoly sier:

    @killermax: Nei, vi har ingen grunn til å tro det. Han var frilansfotograf for NRK, men vi har ikke noe navn på ham.

    @Thomas: Aner ikke, men vi kjenner uansett ikke relasjonen morderen har til ofrene sine…

  375. HolyMoly sier:

    @Thomas: Dessuten vet vi vel ikke om morderen kjente til aborten. Det vet vi bare fordi det står i boka, og da bare i hennes indre tanker…såvidt jeg har fått med meg.

  376. killermax sier:

    Tengte bare på innloggings sia. Den tegninga. Teksten kan jo tydes dit henn oxo

  377. Kachita sier:

    Hei alle.
    Jeg satt og kikket litt på bildene (7 + 8) til Fredrik igjen http://www.fredpho.com/ . Fant bildet som henger på veggen i bakgrunnen her: http://www.bymuseet.no/?vis=197&sokeord=Zoologi&do=sok&offset=80&visning=detaljert&objID=BSK1695-104 Men ble ikke så mye klokere av dette.. Noen? Eller har vi droppet disse bildene?

  378. Kachita sier:

    7+ 8 skulle det være..

  379. killermax sier:

    @Kachita: greier ikke se hva disse bildene skulle ha med saken å gjøre

  380. Kachita sier:

    @Killermax: Nei, jeg vet ikke. Vi var innom disse bildene i går fordi fotografen som jobber med Jens Haugen heter Ole Fredrik. Dukken i sofaen med et hull i magen (det ble assosiert litt rundt abort) og bildet på veggen virket bare litt spesielle, men jeg vet ikke om de er aktuelle eller ikke…

  381. killermax sier:

    @Kachita: ok… Synes ikke det ser ut som dem har en sammenheng … men meg om det.Hva heter Ole Fredrik til etternavn?

  382. paal sier:

    Hvis jeg ikke husker feil så heter han Ole Fredrik Nydal

  383. killermax sier:

    Hva mener Harry i annonsen med at leiligheten har kort vei til evig fortapelse? Bare at det er kort vei til schrøders?

  384. Kachita sier:

    Det vet vi ikke tror jeg. Det var også spørsmål om dette kunne være fotografier fra den hytten som kommer opp i bakgrunnen på http://conscientia-omnis.com/
    Men, jeg er ikke noe klokere enn deg her..

  385. killermax sier:

    Hva betyr conscientia omnis?
    Noen som gidder?

  386. lars sier:

    conscientia omnis = know all

  387. ksun sier:

    Et par saker som jeg er usikker på om vi har kommet til bunns i:
    I notatene nevner Harry Chungking Mansion. Var det der han bodde? Eller gjelder det en butikk/foretak som finnes der? http://en.wikipedia.org/wiki/Chungking_Mansions

    Ellers nevner han også Chicago i brevet fra Levanger. “PS! Lærte mye i Chicago” Hva skal dette bety? Er det en ledetråd vi burde fått mer ut av?

  388. killermax sier:

    @ksun : i Chicago lærte han så vidt vi vet om seriemordere (som vi kansje har å gjøre med her) Speedcuffing og jim beam

  389. ksun sier:

    fant litt mer her: http://www.bt.no/kultur/litteratur/Harry-Hole-ut-i-kulden-367328.html

    “Nesbø har plottet for neste bok klart i hodet allerede. Denne gangen skal Harry Hole ut av Oslo – til Hongkong.

    - Han skal egentlig til Manila, men hopper av i Hongkong. Der går han på et hesteveddeløp som forandrer livet hans, og så tar han inn på et hotell som heter Chung King Mansions, røper forfatteren.”

  390. Ida sier:

    @ksun
    Jeg leste et intervju med Nesbø hvor han sa at plottet for dette spillet ikke hadde noe med boka å gjøre. Det er forlaget som står for utformingen av dette her. Det er jo selvfølgelig mulig at det er noen felles steder og lignende, da.

  391. Thomas sier:

    @Alle: Var en tur innepå FB-profilen til Borgny Stem Myhre, og kom til å tenke på at Abid Q. Raja er en av få venner på vennelisten hennes. Har noen tatt kontakt med hann. Om han var henne venne evt. private advokat så kanskje han veit noe mer?

  392. ksun sier:

    @Ida
    OK. Bare tilfeldig da :8

  393. killermax sier:

    tror vi skal bruke alle krefter på channel5, intill noe mere skjer

  394. L. Salander sier:

    Hmm, kom opp ett ny tråd som het “en fot i bakken”, men ble borte igjen..

  395. killermax sier:

    kom opp flere drafts under spor oxo var bare 5 tidligere men nå er det 7

  396. killermax sier:

    Da er det tydelig at vi må studere dem nøyere

  397. Thomas sier:

    Er ikke de draftsa gamle? Tror bare de er seine med å oppdatere nettsiden? Men mulig jeg tar feil!

  398. killermax sier:

    @Thomas : kansje de vil vi skal fokusere mere på dem

  399. L. Salander sier:

    det er vel de to draftene som inneholder informasjon om bytte av kommunikasjonskanal som er lagt til.

  400. Thomas sier:

    @killermax: Skal ikke se boritfra det :)

Registrer deg og hjelp oss:

Vi trenger din hjelp til å finne Harry Hole. Registrer deg, så holder vi deg oppdatert med siste nytt i letingen.

Dette har skjedd: