Savnet: Harry Hole

En nær venn av oss, politimannen Harry Hole, har forsvunnet og vi har grunn til å tro at han er i stor fare. Denne siden er laget for at så mange som mulig kan hjelpe til i letingen etter Harry - og finne ut hva som egentlig har skjedd med ham.

Harry rømte ut av landet etter all påkjenningen rundt etterforskningen media kalte for "Snømannen-saken" for et års tid siden. Den 25. august fikk imidlertid Øystein en oppringning fra Harry, som sammen med flere andre ting, tyder på at Harry har havnet i en presset og farlig situasjon - og at noen er etter ham. Foreløpig vet vi ikke akkurat hva som har skjedd - men vi har følelsen av at vi kun har sett toppen av et isfjell. På denne bloggen vil vi oppdatere hvordan søket etter Harry utvikler seg, og legge ut all informasjon vi får tak i. Vi oppfordrer også dere innstendig til å gjøre det samme - finner dere spor eller opplysninger som kan føre til at vi kommer i kontakt med Harry, post det her - i kommentarfeltene! Vi oppfordrer også så mange som mulig til å registrere seg med e-post og sms - på den måten holdes du best oppdatert i saken, samt får tidligst tilgang til den viktigste informasjon som måtte komme for dagen. Vi vil imidlertid begrense utsendelsene av disse, du trenger ikke være redd for å bli forstyrret i tide og utide.

En annen grunn til at vi raskt må komme i kontakt med Harry, er at vi må overbringe ham en viktig beskjed av privat karakter. På grunn av interne forhold i politiet vi ikke kan komme nærmere inn på, er det ikke hensiktsmessig at de blir involvert i søket. I hvert fall ikke foreløpig. Vi kan heller ikke gå ut med bilde av Harry, siden dette kan hjelpe andre aktører som også leter etter ham.

Takk for all hjelp!
Rakel Fauke
Øystein Eikeland
venner av Harry Hole

De mener alvor

14. september, 2009 kl. 15:54

Nå har vi vel aldri vært i tvil hvorvidt Triaden mener alvor eller ei, men her et urovekkende bevis på at det i høy grad er tilfelle. Denne lå i postkasse til Harry i dag, og har blitt referert til som “the message” av Triaden:

Herregud, både Rakel og jeg er alvorlig bekymra for hva som vil skje med Harry hvis disse folka får tak i ham. Alt de hevder å ville ha, er The Files, men etter en ny kladd på channel 5, vet vi jo at Triadens plan for Harry – uansett utfall – ikke har en lykkelig slutt.

Klippet ligger også på YouTube hvis noen har problemer med å se det.

Ennå står disse spørsmålene ubesvart:

  • Hva betyr diktet vi fant på Schrøders?
  • Hvem er denne mystiske tredjeparten i forholdet mellom Charlotte og Borgny?
  • Hva mener Triaden med disse “aggressive planene” sine – hva er det de har tenkt til å sette i gang?

273 kommentarer til «De mener alvor»

  1. MissBeach sier:

    Argh, sitter på jobb med maskin uten lydkort… kan noen referere kort innholdet i hva som blir sagt?

  2. linnpinn sier:

    de sier bare at de vil ha the files…også chupp, cupp

  3. Julianne sier:

    Hello Harry. How are you? Scared I guess. Running? All we want is the files. Bring us the files Harry and nothing will happen. Everything will be just fine. Enter the light, Harry. Now!

    Because you know we always find the people we’re looking for. Like this guy. You’re next Harry.

  4. MissBeach sier:

    @linnpinn og Julianne Tusen takk :) Fryktelig frusterende å gå glipp av noe :D

  5. tnypm sier:

    Shit, de gutta der ass. Kan de blir _mer_ agressive, er det første som faller meg inn.

    Litt kjipt at vi ikke kommer noen vei med diktet, forresten… det ligger litt høyt for meg, tror jeg.

  6. linnpinn sier:

    Var så sikker på vi var på rett spor med Iron Maiden, men…

  7. linnpinn sier:

    Iron Maiden har en sang kalt Aces High , som handler om 2.verdendskrig, og som også er navnet på et spill. Lurer på om det var et spill han og Oleg spilte?

  8. ZoE sier:

    Eddie har også et spill; http://no.wikipedia.org/wiki/Ed_Hunter
    Jammen har vi snudd mange steiner nå… Vi må da være i nærheten?

  9. linnpinn sier:

    ja det tror jeg og..

  10. werwat sier:

    Hmm Tror nok ikke Harry har skjønt alvoret når han driver å leker med oss på denne måten i stedenfor å bare gi oss passordene.

  11. ZoE sier:

    hehe jo sant… men vi kan jo ikke risikere at “the bad guys” får tak i dem heller ;)

  12. killermax sier:

    Det må være en kode i det diktet, men greier ikke se hva det er. Mitt tips er at løsninga ligger i de to setningene der crockers er nevnt. De setningene der har ikke noen sammenheng synes jeg. Diktet er velformulert frem dit. Noen som har prøvd å finne ut hvem som egetlig skrev det, slik at vi kan sammenligne det med orginalen?

  13. Liave sier:

    Det kan godt hende jeg har stirret meg blind på den historiske delen av det diktet – er det noen som har forsket noe mer på evt bokstavkoder?

  14. killermax sier:

    Noen som har prøv krigskirkegårdene?
    Etter Ww2 er det jo blitt oppretta mange krigskirkegårder.
    Kansje navnet på en av dem er løsninga?

  15. ZoE sier:

    @killermax: Jeg har prøvd noen av kirkegårdene, husker ikke helt nå hva det var de het, men fikk ikke noen treff. Prøvde tidligere i dag å tenke meg fram til hvilket dikt el.l. det evt er tatt fra/skrevet om fra, prøvde meg på Arnulf Øverland (du skal ikke sove), fant noen likheter men ingen forbindelser, så vidt jeg kunne se.

  16. ZoE sier:

    Om ikke annet så kan jeg ihvertfall si at jeg kan mer enn d-dagen nå enn i forrige uke. Og det er da noe :D

  17. ZoE sier:

    @#4591 du må ikke sove, mente jeg.

  18. Benny B sier:

    @liave:
    Ja, jeg har forsket på bokstavkoder. Lenge og mye. Store og små bokstaver i ulike konstellasjoner, første/siste bokstav, første bokstav etter stor bokstav… Resultatløst, som du skjønner…

    @alle: sammen kan vi skrive hovedoppgave om Overlord :-D

  19. Pelle sier:

    Men glem ikke at det mest sannsynlig vil være noe i harrys leilihet (bilde 6) som kan kobles sammen med diktet..

  20. ZoE sier:

    Nøkkel nr. 3, har vi noen spor der forresten?

  21. Eirik sier:

    Hva var det igjen da? :P

  22. Benny B sier:

    Da har jeg pløyd gjennom titlene til Iron Maidens “Edward the great” (kode 6)… Still nothing…

  23. Benny B sier:

    Da her jeg pløyd gjennom titlene til Iron Maidens “No prayer for the dying” også.

  24. lars sier:

    Bare et lite innspill. Filmen ble lastet opp med følgene navn/nick på youtube: TravisBickle1968. Ved et kjapt søk på Travis Bickle fant jeg bla dette:

    Travis is now drifting in and out of the New York City night life, a dark shadow among darker shadows. Not noticed, no reason to be noticed, Travis is one with his surroundings. He wears rider jeans, cowboy boots, a plaid western shirt and a worn beige Army jacket with a patch reading, “King Kong Company 1968-70.”

    He has the smell of sex about him: Sick sex, repressed sex, lonely sex, but sex nonetheless. He is a raw male force, driving forward; toward what, one cannot tell. Then one looks closer and sees the inevitable. The clock spring cannot be wound continually tighter. As the earth moves toward the sun, Travis Bickle moves toward violence.

    Det er fra http://www.imdb.com/character/ch0003677/bio og refererer til filmen Taxi Driver (1976)

    Synes spes referansen til King Kong var litt merkelig… Er dette Øysteins nick?

  25. Baard sier:

    Yey! Så spoennende med nye spor. Og godt jobba i går kveld natt!! iPetrine må da være en skærping! Ser at videoen ikke ser ut til å føre til nye spor, men det blir spennende å lese seg opp på zhangpu, og morderens sider etterhvert som jeg får tid.

    Som jeg allerede har nevnt tror jeg at løsningen på diktet ligger i teksten, og ikke i historien rundt ww2 og Edward. koblingen til jern syntes jeg var spennende. Har prøvd Fe26 og Jern26 osv uten hell..

  26. Benny B sier:

    @Baard:
    Ja jeg tror nesten jeg må si meg enig med deg. Mens alle andre var på WWII- kjøret da vi først fikk se diktet, hengte jeg meg opp i formen. Store/ små bokstaver, diverse kombinasjoner av anagram, første bokstav i hver linje, bare de små, bare de store, siste bokstav i hver linje, første lille bokstav etter stor bokstav…

    Men etter lang tids prøving gikk jeg over til krigen jeg også. Finner ikke noe åpenbart her heller. Enda. Ha er det vi ikke skjønner???

  27. Baard sier:

    jeg hang meg opp i MY queen, og MY Union Jack

    på mitt dårlige engelsk burde det være OUR Queen, og OUR Union Jack

  28. Eirik sier:

    Kanskje han som skrev den var en forkjemper for dronninga?

  29. Baard sier:

    Så det som er åpenbart feil her er:
    First
    my
    my
    edward

    Riktig skal være
    first
    our
    our
    Edward

    ringer det noen bjeller for noen her?

  30. Baard sier:

    alle engelskmenn er vel i prinsippet forkjempere for dronninga..

  31. Eirik sier:

    Men det var en konge under WW2 ;)

  32. killermax sier:

    kansje det skal være “first our queen then our Edward”

  33. Baard sier:

    @eirik.. hmmm

  34. Baard sier:

    @eirik. King Edward abdiserte i 1936 til fordel for sin bror George Vl. Edward giftet seg med den amerikanske dama Ms. Simpson..
    http://no.wikipedia.org/wiki/Edvard_VIII_av_Storbritannia

  35. Baard sier:

    så Queen er også feil i diktet.
    First
    Our
    Queen
    Our
    edward (han skiftet da også navn til Edvard når han abdiserte, kongen altså)
    ..

  36. Baard sier:

    King Edward, hadde sterke nazisympatier, som også Waaler hadde i rødstrupe (??)

  37. L. Salander sier:

    My er vel nødvendigvis ikke feil.. Han som skrev “diktet” kan jo ha dratt i krigen for å vinne kongens respekt, slik at han kunne gifte seg med hans datter.

  38. Baard sier:

    Vår Dronning Maud var også tanta til kong Edward..(om kona husker riktig..)

  39. Eirik sier:

    @Baard: vet at Edward ikke var konge under WW2, men George var en herrenavn sist jeg sjekket ;)

  40. Eirik sier:

    *et herrenavn

    Sorry…

  41. lars sier:

    Det kan være
    first
    my
    queen
    then
    my
    edward

  42. lars sier:

    … som i en kombinasjon av to musikkreferanser.

  43. Benny B sier:

    Jeg tenker at Queen refererer til den delen av stranden i Normandie som ble kalt “Queen” under operasjon Overlord. Men uansett; kong George var gift med sin dronning Elizabeth, og de to var svært populære under krigen.

  44. L. Salander sier:

    står ikke noe på baksiden av det arket a;-)

  45. Benny B sier:

    @L. Salander:
    Ja noe slikt som “First” og “Edward” blir jo Edward den første. Dette er åpenbart britiske soldater, så da må vi åpenbart til en britisk konge. Kallenavnet hans var Longshanks, så da blir passordet….?

  46. ZoE sier:

    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Long%20Shanks og da kan vi vel si at også HH er en longshanks?

  47. L. Salander sier:

    hvis longshanks betyr tall girl, er det da edward den første som det refereres til som queen……

  48. Benny B sier:

    Ja Edward I var 1.88, en betydelig lengde på den tiden!! :-)

  49. killermax sier:

    Det skal åpenbart ikke være enkelt iallefall

  50. Benny B sier:

    Longshanks betyr vel “lange føtter” sånn omtrent. Uansett; dette er nok et blindspor.

  51. mfn sier:

    Vet vi hvor diktet er henta fra? I så fall kunne vi sammenlignet med originalen og i det minste fått utelukket akronymteorien en gang for alle.

  52. Baard sier:

    vi tror vel diktet er skrevet av HH

  53. Benny B sier:

    @mfn:
    Tror mange av oss har googlet dette diktet opp og i mente så mange ganger at det neppe er et særlig kjent dikt det er snakk om.

    Noen foreslo at diktet kanskje var med i et WWII- spill? Kanskje et som HH og Oleg har spilt sammen? Playstation- spill? Noen spillkjennere som kanskje kan gi oss noe å jobbe med her?

  54. killermax sier:

    @mfn: har søkt litt rundt , men har ikke greid å finne dette diktet….

  55. mfn sier:

    Har googla som en helt selv, men ikke funnet noe. Men har ikke fulgt med siden tidlig søndag, og siden det hadde skjedd så mye siden sist, var jeg redd det var noe jeg ikke hadde fått med meg.

    Selv har jeg tilbrakt nok av timer med Call of Duty, men kan ikke huske noe dikt.

  56. MissBeach sier:

    Har googlet alle linjer, setninger og deler av setninger uten å finne noe som helst av interesse… Blir sprø av dette her! :D

  57. killermax sier:

    det kommet vel flere hint snart

  58. HolyMoly sier:

    Ikke frustrerende i det hele tatt…;-) Kom vi ingen vei med det Iron Maiden-sporet? Syntes det hørtes så lovende ut jeg…

  59. mfn sier:

    Satt faktisk akkurat og sjekka på de greiene der, og jeg blir ikke klokere, i alle fall.

  60. killermax sier:

    Jeg greier ikke se sammenhengen med Iron Maiden, selv om de har en maskott som heter Edward,Ed eller Eddy.
    Blir liksom ikke en helt skikkelig sammenheng.
    Tror det må være enklere, men vi tenker for avansert.
    Det enkle er ofte det beste :)

  61. killermax sier:

    Noen som har prøvd å oversatt diktet til norsk, for å se om det egentlig er et norskt dikt?
    *må opp å se til barna*

  62. mfn sier:

    Hør, hør. Det må være noe vi har oversett, eller tenkt forbi.

  63. Benny B sier:

    @killermax:
    “Feilstavet” ord (2 stk) med forbokstavene F og E. Fe= ferrum= jern. Jernjomfruen= Iron Maiden. Gruppe og tanks. Ikke helt Rema 1000, nei :-)

  64. killermax sier:

    @BennyB: hvor får du jomfru fra da?
    Er enig med resunemanget ditt til jern men skjønner ikke jomfru

  65. killermax sier:

    Jeg veit at Dire Strait har en sang om krigen som heter Iron Hand. den handler on noe som slo ut soldater som en jernhånd. Men det funker heller ikke

  66. Tyrving sier:

    Det er vel forsåvidt slått fast at edward er: Edward Findlay “Teddy” Gueritz, og ikke fhv. Kong edward, uten at det bringer oss noe nærmere løsningen. Hadde litt los på Iron Maiden-sporet tidligere i dag, men har mistet ferten av det nå. Akkurat nå synes jeg alle sporene er kalde. En liten ting jeg tenkte på før i dag er skrifttypen det er skrevet i?

  67. ZoE sier:

    @tyrving: det tenkte jeg også på tidligere, er en edwardian font, men den er så voldsomt løkkeskrift-gammel dame-aktig.

  68. Benny B sier:

    @Tyrving:
    Hvor og når slo vi fast det? Enig i at det virker logisk, men at dette er opplest og vedtatt og klubbet gjennom som et endelig svar har jeg ikke fått med meg.

  69. Tyrving sier:

    @killermax. Oversatte diktet grovt i hodet tidligere i dag mens jeg fikk los på Nordahl Grieg-sporet tidligere i dag, men å oversette dikt er ikke lett, selv om min engelsk er rimelig stødig.

  70. killermax sier:

    ok Tyrving. Skal sjekke litt mere seinere, div ting å ta seg av når man har en heil haug med barn og en samboer som jobber natt. snakkes etterpå

  71. Tyrving sier:

    @ Benny B. Du har helt rett, litt feil formulering av meg. Men som du sier, det virker logisk.

  72. JH sier:

    Britene sendte i land 29000 soldater – da vil jeg nå påstå at muligheten er tilstede for at det var mer enn bare én Edward der ;) Tror ikke vi kan fastslå at vi har funnet den “riktige” Edwarden med den infoen vi har så langt…

  73. Baard sier:

    det er også noe galt fra “of spirit”.. til og med “Floored”. Mangler tegnsetting og stor S i seemed

  74. Baard sier:

    @killermax..det nicket ditt begynner å få et rosaskjær..

  75. Benny B sier:

    Er ikke sikkert det er så viktig hvem Edward er heller? Kanskje bare et vanlig britisk navn for en vanlig britisk soldat?

  76. Baard sier:

    @killermax
    *må opp å se til barna*
    “div ting å ta seg av når man har en heil haug med barn ”

    Ikke mye killer over det der gitt. :-)

  77. tnypm sier:

    Hvis det er Harry som har skrevet diktet – og det er ment at Øystein skal ta “hintet” – vet jeg ikke hvor mye vekt vi skal legge på diktet i seg selv? Skudd i mørke, selvsagt (men det har jo ført til ting før :) ). Selv har jeg prøvd med første bokstav i hvert ord, andre i hvert ord, etc… men det blir jo bare svada :( Litt frustrert merker jeg.

  78. ZoE sier:

    @bennyb: ja muligens.. at forbokstaven er liten vil jo tyde på at det kanskje ikke er ment til å tolkes som et navn i det hele tatt. Neeeeei jeg vet ikke jeg altså.

  79. Baard sier:

    @bennyB Enig. Tror passordet ligger i gramatikk, tegnsetting, syntaks eller ordvalg..

  80. JH sier:

    @Baard: Ja, jeg nevnte dette med tegnsetting i går. Det er langt fra noen konsekvent bruk gjennom diktet. Har også sett på antall stavelser som varierer litt.

    Jeg har forøvrig forsket litt rundt Calvados. Sword Beach ligger i Calvados-regionen i Frankrike. Og calvados er også en brandy-type. Prøvde meg på ulike calvados-merker som kode 6, men traff dessverre ikke.

  81. killermax sier:

    @Baard: ikke mye rosa her du.. Må jo være en “killer” for å overleve i denne tilværelsen her :)

  82. Baard sier:

    @killermax. Meget godt svar. :-)

  83. Liave sier:

    For alt jeg vet kan svaret godt ligge i tegnsetting, språkvalg o.l, men jeg tenkte bare jeg skulle påpeke at dikt generellt har det med å ha litt merkelig tegnsetting i forhold til vanlig prosa.

  84. ZoE sier:

    Gjør et forsøk på å oppsummere litt: Denne lappen er nøkkelen til lås nr.6. Diktet på lappen er ikke kjent, og Øyvind snakker ikke flytende historie, som han sa. Likevel skal han greie å skjønne hva HH mener med dette. Så kanskje vi skal se helt bort ifra selve diktets innhold? Om det da ikke er noe som kommer fra en spill, en låt eller en film?
    Sitter bare og klør meg i hodet, egentlig.

  85. Benny B sier:

    Tror heller ikke dette er et oversatt dikt -det rimer litt for bra til det.

    Men dette “First”…
    Første ord i hver setning?
    Første bokstav i hver linje?
    Første vokal/ konsonant i hver linje?
    Første…?

  86. MissBeach sier:

    @JH Calvados er jo laget av epler, ref. Leopolds eple? :D Kjenner at resonementene mine er seriøst dårlige nå!

  87. Magnuss sier:

    @Benny B: Enig…tatt i betraktning de andre gåtene, har det ofte hatt noe med lek med ord å gjøre…

  88. Benny B sier:

    Mmmmm. Men jeg tenker også at valg av tema gir oss en pekepinn. Kan ikke være HELT tilfeldig at det handler om D-dagen?

  89. Sophiegirl sier:

    God kveld alle sammen! Jeg er med dere, vridd hjernen i flere dager, men ikke vært så aktiv inn på kommentarene.
    Derfor tenkte jeg at det er sikkert flere som meg, flere som følger med, men kanskje ikke har sagt noe til nå!? Ikke vær redde for å komme med innspill, samme hvor rare de er. Eliminasjon er like så viktig som svaret!
    Kom igjen, dette klarer vi!

  90. Eirik sier:

    Vel talt :)

  91. Nanna sier:

    Godt sagt! Helt enig! :)

  92. Benny B sier:

    Begynner det å tynnes veldig ut i rekkene? Faller medspillere av lasset? Fordi det er for komplisert og stillestående? Føler det er de samme navnene som går igjen her..? Synd i så fall. Vi trenger hjernemuskler!! :-)

  93. linnpinn sier:

    Hadde sånn tro på Iron Maiden sporet.. Fe= Iron.
    Iron Maiden = jern jomfru, ett tortur redskap under WWII.
    Iron Maiden har vært en av Mettalicas inspirasjonskilder.
    Maskoten til IM heter Edward (Eddie) The head.
    De har sluppet et video-spill som heter Ed the Hunter med musikk av IM.
    HELV…. kan det ikke bare være Iron Maiden da :-(

  94. Stian sier:

    Jeg har tro på teorien om at diktet i seg selv ikke er så viktig, men at det heller er første bokstav i hvert ord som er viktig. Det stemmer med at First er skrevet med stof F, og edward er skrevet med liten e. Har ikke diktet rett foran meg, kunne noen postet det på nytt?

  95. tnypm sier:

    Hva tenker folk da? Hvis vi begynner med å se bare på ord og bokstaver og sånt? De store bokstavene gir F T B S F W C U J C Q T F… ser ikke ut som det gir noen mening. Dessuten burde jo “edward” være en del av likningen, siden vi ikke har funnet noe slikt dikt fra noen som heter Edward.

  96. killermax sier:

    @BennyB: har en følese av at det er litt færre som er med nå, i motsettning til for noen dager siden

  97. L. Salander sier:

    Kan jo være at de ikke har noen nye idèer. For min del så har jeg vel bortimot 12 timer i døgnet her den siste uken, men gidder ikke å skrive all verden så lenge jeg har null å komme med.(har vel prøvd sånn ca 200-250 ganger på nøkkel 6 i dag uten hell..)

  98. Benny B sier:

    For those of us that tend to forget,
    in our sleep we remember.
    The north wind – so unfaithful and wet
    obeying no wish for defenders.
    The grey Bay of the Sword was ours to haunt,
    of spirit we sneaked upon shore
    seemed easy at First, but ghosts not taunt
    our men in the open were floored
    We Crockers, we fought for my Union Jack
    say Crockers, we fought for my Queen
    There lies back in France, so buried a stack
    of brave men, with no words from your dean.

    edward.

  99. MissBeach sier:

    @L.Salander Den signerer jeg!

  100. linnpinn sier:

    må vi refreshe mellom hver gang vi prøver et feil passord??

  101. Liave sier:

    @BennyB: Jeg er i hvertfall her enda, men jeg har gått litt tom for ideer når det gjelder det diktet.

  102. Nanna sier:

    Kanskje det er lurt at vi skriver litt om hva vi har prøvd også. Samme hvor teit det er!

    Jeg tenkte dean og edward og satte de sammen.. Er visst en OLdeltaker fra 1908 som het det (I hvilken rekkefølge vet jeg ikke!) Men fant ikke ut hvilken idrett det var, men jeg prøvde begge veiene da. Intet resultat.

    Så har jeg som alle andre søkt på alle slags ting i diktet, men ikke funnet noen forfatter eller fått noen gode treff. Men prøvd og prøvd på ettrygtsted!

  103. Benny B sier:

    Alle de store bokstavene:
    FTTBSFWCUJCQTF
    De store bokstavene som står først:
    TTWT
    De store bokstavene som står inni:
    BSFCUJCQF
    Første bokstav etter storbokstav (alle ord):
    ohhawiernaruhf
    Første ord i hver LINJE:
    for in the obeying the of seemed our we say there of
    Første ord i hver setning (ute tanke på tegnsetting):
    FOR THE THE SEEMED (OUR?) WE SAY THERE

  104. linnpinn sier:

    Noen som er gode på diktanalyse?? Hva kalles slike dikt der annenhver linje rimer på siste ord?

  105. Nanna sier:

    Etter første søk på “edward” på wiki, så fikk jeg opp at betydningen var “Rikdommens vokter”
    Men dette ble endret på siden igår…
    Har det noe å si?

  106. iPetrine sier:

    Jeg er her fremdeles jeg også, men står like fast som dere andre.
    Har prøvd å ta utgangspunkt i Fe – jern, men kommer ingen vei med det.

  107. tnypm sier:

    Hmm.. kom på en sånn typisk “Donald-kryptering” med å hoppe over ord, men får det ikke helt til å gå opp (er på valgvake-pils med kompiser, riktignok, jeg kan ha mistet telleevnen).

    Første bokstav i første ord: F (så, hopp over ett ord)
    Første bokstav i tredje ord: o (så, hopp over to ord)
    Første bokstav i sjette ord: t (you catch my drift)
    Første bokstav i tiende ord: o (etc…)

    Får “FotoNobwCs”, men funker ikke. Slenger bare ut ideer her jeg, mens jeg halvveis ser at det går riktig vei i valget…

  108. ZoE sier:

    kryssrim, mener jeg på.

  109. muppeten sier:

    Jeg har nesten ligget søvnløs på grunn av dette hersens diktet..He,he. Jeg prøver å finne ut av BSM sitt passord på Facebook også, mens vi venter på et evt svar fra ASM ang lånekortet hennes.
    Skal ut å gå en tur nå, lufte hodet, og prøve igjen om litt.
    Det MÅ jo snart komme ett nytt bilde på finn-annonsen også!

  110. Tyrving sier:

    Er med. Leter og grubler….

  111. Eirik sier:

    Er med to the bitter end :P
    Grubler og leter, tenker og sliter, men kommer ingen vei!!
    Det er så frustrerende!
    Åhhh…

  112. Tyrving sier:

    Har i løpet av dagen prøvd utallige varianter av dday, doomsday, dayofdays osv. osv. Diverse varianter av Iron Maiden/Jernjomfru, rotet meg også inn på Nordahl Grieg (edward Grieg/Nordahl Grieg) uten resultat (ikke uventet). Også prøvd div varianter av The longest day og Cornelius Ryan samt gått gjennom rollelista på diverse filmer om D-Dagen. Åpenbart uten resultater. Det første jeg tenkte på når jeg leste teksten første gang var Manowar, men det slo jeg fort fra meg.

  113. Lise sier:

    Nå burde vi snart få noe hint.. Eller kanskje vi er på rett vei, at det er derfor? Hmm..frustrerende!

  114. Benny B sier:

    Rotet litt rundt med en idè om at det kanskje kunne være første verdenskrig (jfr First). De sloss jo for Union Jack dengang og… Men jeg tror det er et blindspor. Igjen. Men artig tanke å forfølge. Fant tilogmed Crocker…

    Nå er det natt i Bennyheimen. Lykke til med nattskiftet!

  115. oystein sier:

    Halla folkens! Godt å se at noen av dere prioriterer liv og død fremfor valget. Poppa innom sentralen i kveld for å sjekke mailen, og har fått en beskjed fra denne Stein Raabe i KRIPOS som er litt uklar og mistenkelig. La den ut her:

    http://www.savnet-harryhole.com/wp-content/uploads/2009/09/raabe1full.jpg

    Hva tror dere? Kanskje vi kan få mer ut av ham? Hvis noen har lyst å sende en mail til ham, er det bare å kjøre på – han veit jo om aksjonen vår. Må stikke ut igjen – stå på! Sees seinere.

    Forresten, vedr. diktet: Noen av dere tror det gir mer mening at dette diktet har med koder å gjøre, enn at det dreier seg om 2. verdenskrig – det tror jeg og. Historie er ikke mitt felt, og det veit Harry. Dessverre er det alt jeg kan bidra med foreløpig. Trodde et øyeblikk @tnypm var inne på noe, han fikk i det minste noe som kunne likne på et ord ut av sin “Donald-dekryptering”.

  116. ZoE sier:

    eeendelig noe å jobbe med! Donald-dekryptering folkens, kjør på! :D

  117. linnpinn sier:

    Hvis vi tar rimeordene:
    forget remember

    wet defenders
    haunt shore
    taunt floored
    Jack Queen
    stack dean

  118. oystein sier:

    @ZoE: Fint å bli sett på som allviter, altså, men jeg aner ikke mer enn dere :) God jakt!

  119. Tyrving sier:

    Jeg var også inne på WWI, siden fhv. Knog Edward faktisk sloss på fransk jord under WWI, mens han ikke kjempet i det heletatt under WWII. Har også snust litt på om det kan være noe å hente fra “Rødstrupe”, men det var ikke mye matnyttig å finne der. Snart natta her også, valget ser ut til å være avgjort, greit nok.

  120. Nanna sier:

    Jack og Queen.. Har dette noe med kortspill å gjøre???

  121. Julianne sier:

    Kan edward på en eller annen måte være et kodeord for å finne riktige bokstaver fra diktet? Prøvde meg på første bokstav etter bokstavene i edward, men fikk ikke noe fornuftig ut av det.

  122. Frk. Knudsen sier:

    Jeg innrømmer det glatt, ang løsning på diktet står jeg helt fast. Men det er ikke umulig at vi skal se mer på formen enn innholdet, som det blir påpekt her. Men ang den mailen fra Stein Raabe, så ser det jo ut som at det er noe muffins med denne Bellmann fra KRIPOS, noe som vi har vært inne på før.

  123. Lise sier:

    @Nanna. Jack, Queen, King (Edward)….?

  124. linnpinn sier:

    skulle hatt et ess også..

  125. Julianne sier:

    Swords kan vel være ess?

  126. muppeten sier:

    Jeg fikk en følelse av at First kan stå for Ess.
    Har prøvde med et ukjent antall varianter av pokeruttrykk, men ingen ting som gir meg grønt lys.
    Ble plutselig VELDIG inn i dette med kortspill.. Noe sier meg at kanskje løsningen kan være der.

  127. linnpinn sier:

    @julianne
    eller dean?

  128. linnpinn sier:

    aces high er en pokerhånd, der ess er høyest.
    aces high er en sang av Iron Maiden
    aces high er et WoW spill

  129. HolyMoly sier:

    Jeg prøvde meg på at nummeret i alfabetet til bokstavene i “edward” skulle tilsvare ordnummer i diktet, men fikk da “That us wish for unfaithful us”…don’t make much sense. :S

  130. ZoE sier:

    @holymoly: er inne på samme tanken. Har fått frem det samme + that us in the the osv og the obeying the the osv… for mange “the” i det diktet her!

  131. HolyMoly sier:

    @ZoE: Hehe…jepp! Prøvde med “First” også, men fikk Tend in unfaithful and wet…:S

  132. iPetrine sier:

    Vær obs på at et ord har falt ut fra diktet når Benny B har lagt det inn her:

    seemed easy at First, but ghosts SHOULD not taunt

  133. ZoE sier:

    Taunt not we but my not… no words we dean there words… defend a easy wet dean… mulighetene er uendelige :D

  134. L. Salander sier:

    Er svaret på koden i diktet, tror jeg mer på at vi skal plukke ut bestemte bokstaver og ikke ord.. Kan ikke se for meg ett passord på 5-6 ord.

  135. ZoE sier:

    På bokstaver har jeg fått htorffet, htffet, tohffo… mulig jeg gjør noe feil :p Men PLUTSELIG!

  136. HolyMoly sier:

    @L.Salander: Det kan du godt ha rett i. Men det kan jo være vi skal plukke ut en frase som danner f.eks. en sangtittel ellerno også…vanskelig å utelukke noe.

  137. L. Salander sier:

    Selvfølgelig. Så lenge vi ikke helt vet hva vi ser etter, må vi prøve alt. Men siden øyvind sa det han sa istad, ville jeg bare nevne det.

  138. HolyMoly sier:

    Mhm…hadde jeg bare visst hvilken ende jeg skal begynne i!

  139. modesty sier:

    hvis man skriver inn diktet i word får man opp krøllstrek (retteforslag) på en del ord som skal ha stor forbokstav – IO(B el S?)OSFOCSCOE får jeg hvis jeg plukker ut de som ser ut til å være feil.

  140. ZoE sier:

    Tar med meg “kryssordet” og går til sengs, kanskje det lysner litt om jeg sover på det. Lykke til videre i natt, forundrer meg ikke om dere har løst det til jeg titter innom igjen i morgen.

  141. Liave sier:

    Jeg har jobba så smått med om “edward” kan være nøkkelen til å knekke resten av koden, men så langt ikke noe resultat :(

  142. HolyMoly sier:

    Apropos kryssord, kanskje man får noe fornuftig hvis man setter opp diktet i et rutemønster og leser loddrett og/eller diagonalt? Bare en tanke jeg slenger ut før jeg hopper i køyen. Natta allesammen! :)

  143. Tyrving sier:

    God morgen. Ny dag truer. Ikke fått noen lyse ideer i løpet av natta, dessverre.

  144. Baard sier:

    Samme her. Har prøvd å knekke det diktet så lenge at jeg tror jeg kan det utenat.. : -)

  145. Tyrving sier:

    Har satt diktet inn i et rutenett i XL, men finner ingen sammenheng, både med og uten tegnsetting. Men det er folk her inne som er vesentlig skarpere enn meg på denslags. Skrev diktet inn i word, og da jeg endret teksttype til Wingdings 2 dukket det opp ei tallrekke, men jeg får ingnting ut av den, er nok bare tilfeldig. Fant ikke skrifttypen diktet er skrevet med på min versjon av Word heller. Har i ren desperasjon satt meg en meter fra pc-skjermen og fokusert på et punkt midt i teksten i håp om at det skal dukke opp et 3D-bilde, he he.

  146. Baard sier:

    hehe. Bra jobba Tyrving :-)

  147. Dirgis sier:

    God morgen:) Ser at Iron Maiden tanken ikke førte noen vei. Dumt, der hadde jeg troa!
    Da er det vel bare å brette opp ermene igjen. (godt man er utrolig forkjøla og må være hjemme fra jobb;)

  148. Kachita sier:

    Følger med fra sidelinjen og har som andre vridd hjernen jeg også. Frustrerende.
    Tenkte bare å minne om hva Øystein sa i natt #4692: “…Forresten, vedr. diktet: Noen av dere tror det gir mer mening at dette diktet har med koder å gjøre, enn at det dreier seg om 2. verdenskrig – det tror jeg og. Historie er ikke mitt felt, og det veit Harry. Dessverre er det alt jeg kan bidra med foreløpig. Trodde et øyeblikk @tnypm var inne på noe, han fikk i det minste noe som kunne likne på et ord ut av sin “Donald-dekryptering”.”
    Selv om vi ikke skal dette med Donaldkryptering helt bokstavelig, så tror jeg kanskje noe ligger her..
    Lykke til til oss alle sammen!

  149. nykommeren sier:

    bokstav/tall krtptering
    F T T B S F W C U J C Q T F
    6 20 20 2 19 6 23 3 21 10 3 17 20 6

    finner ikke noe lurt her heller, noen som ser noe?

  150. Tyrving sier:

    Sitter og stirrer på teksten og venter på at løsningen skal gi seg til kjenne som en ånd i en lampe….
    Hvorfor i all verden har Harry tatt seg tid til å laminere arket?

  151. Dirgis sier:

    Har lest litt om kryptering og det er visst to varianter: Substitusjon hvor man erstatter bokstaver i meldingen med andre bokstaver f.eks. hver bokstav erstattet med bokstaven før eller etter i alfabetet. Den andre er Permutasjon hvor man bytter rekkefølgen av de bokstavene som er brukt.
    Har forsøkt substitusjon med de bokstavene som er store. Ved å ta bokstavene før i alfbetet får jeg: essarevbtibpse
    Ved å ta bokstavene etter får jeg: guuctgxdvkdrug
    Noen som gjenkjenner noe?

  152. muppeten sier:

    Når man drømmer om soldater og kortstokker om natta da er det på tide å finne løsningen snart, men jeg er ikke i nærheten pr akkurat nå, dessverre.
    @Tyrving: Den hang jo tross alt på Schrøders, sikkert for å forhindre øl-søl! ;-)

  153. Petter sier:

    Det er punktum etter remember og defenders. Ikke etter floored og queen.. hmm..

  154. Julianne sier:

    @Petter: Det er også punktum etter edward såvidt jeg kan se.

  155. Baard sier:

    @Dirgis

    Kjørte essarevbtibpse gjennom en anagramgenerator og fikk bl.a: “BEAVER BEST PISS” :-)

  156. Julianne sier:

    Jeg er litt opphengt i dette med punktum samt First med stor F. Så jeg tenkte at det kunne være f.eks. første bokstav i de setningene med punktum. Fikk da FTT. Kan dette være initialene til en artist Harry liker eller noe? Prøver alle muligheter her nå…

  157. Petter sier:

    Etter noen hadde prøvd seg på excel tenkte jeg kunne prøve meg på det samme. Finner dessverre ingenting.. Er både inntastet med og uten mellomrom. her er fila for de som ikke vil taste inn alt selv:

    Ny excel: http://uploading.com/files/453a28fe/dikt.xlsx/
    Gammel excel: http://uploading.com/files/mm253474/dikt.xls/

  158. Dirgis sier:

    @Baard: hi, hi:)

  159. Baard sier:

    Har en ny vinling. Hva var linken til den wikpediaartikkelen om teddy?

  160. Baard sier:

    førte ikke frem det heller..

  161. Dirgis sier:

    Hvis vi ser på enderimene (kryssrimene) forget wet osv er det brudd i rimingen i verselinje 2 remeber og verselinje 4 defenders.
    Det samme gjeleder i verselinje 6 shore og 8 floored. For at rimingen skulle vært “rikitg” burde det vel vært defender og floor?
    Men hva hjelper vel det når jeg ikke aner hva jeg skal bruke det til!! Begynner å bli noe frustrert her nå.

  162. Baard sier:

    ja fytti katta. River meg i håret. Har nå i desperasjon forsøkt alt som har med 1 linje å gjøre. Folk som glemmer.
    alzheimer, senil, demens osv osv..

  163. Baard sier:

    Største utfordringen til Teddy var høyt tidevann pga vind. Har prøvd iv knyttet til tidevann, feks låte the tide is high, som Blondie gjorde på 80tallet.

    :-)

  164. Baard sier:

    iom at 3 av passordene til the files begynner på t, og en på r, vil jeg mene at det er statistisk sannsynlig at passord nr 7 IKKE begynner på t.

    da har vi bare 28 alternative 1bokstav til passordet.
    Tar vi bort æøå, blir det 25 alternativer..
    :-)

  165. Dirgis sier:

    @Baard: he, he det er bare å begynne tastingen;)

  166. Baard sier:

    Er det ikke en georg i HH sitt liv?

    Kan det kobles til kong georg?

  167. Baard sier:

    ser forøvrig at ingen av passordene begynner med stor bokstav. Puh. En ting mindre å tenke på…

  168. Baard sier:

    @øystein: fått sovet på det? Ringer ingen bjeller i forhold til diktet og nøkkel 6?

  169. Baard sier:

    Er denne kjent for folket?
    Ble posta i går. Ser ut som om triadene er på deffensiven. Best å holde the files unna dem til etter 22.09..

    Posted first on Monday 14th of September

    Yang Shih!

    The message have been delivered, as you instructed. We have noticed that his mailbox at his home adress (Sofies street no. 5) is being emptied from time to another, so it is placed there. Hopefully he will receive it somehow and soon.

    The plans are made, waiting to be put out into life. We are entering the more aggressive part now, and will move more around in the open – at this stage we have nothing to lose.

    I’ve been instructed directly from Mr. L that the final date of the operation is determined to be Tuesday 22nd of September – if “The Files” is not recovered within this day, the whole organization will be dissolved – globally.
    With one exception – mr. Harry Hole will surely be tracked down and killed, no matter what.

    Ewan Chan

  170. morton sier:

    @Baard: Du trenger ikke å tenke om du skriver passordet med store eller små. Hele passordet blir gjort om til små bokstaver før det blir sjekket

  171. nykommeren sier:

    @Øystein: Forresten, vedr. diktet: Noen av dere tror det gir mer mening at dette diktet har med koder å gjøre, enn at det dreier seg om 2. verdenskrig – det tror jeg og.

    Vi kan sikkert slutte å tolke diktet i dikets format og heller konse på koding og hvilken koding. Det ble nevnt donalkoding???

  172. Baard sier:

    @morton. Godt å høre.

    en helt annen sak er dette diktet og passordet. Hvorfor stresser vi egentlig med det? HH må da snart ha fått med seg at vi ikke greier å knekke det, og gir oss kanskje et nytt hint? Hva med å konse på de andre oppgavene i stedet? Lite å hente på å løse det passordet uansett..

    Sjekke litt mer rundt BSM, CL og PBR kanskje?

  173. morton sier:

    @Baard. Virker som om HH vet at 22.09 er en spesiell dato.

    I Finn annonsen står det at leieperioden er fra 02.09.09 til 22.09.09

  174. Anonym sier:

    Da kommer boka “Panserhjerter” ut ;)
    Utgivelsen til den neste boka om HH til Nesbø :)

  175. Eirik sier:

    Mvh
    Eirik

  176. Baard sier:

    @Eirik

    Hmm????

  177. Eirik sier:

    Så klart legger forlaget denne jakta til at vi skal slite til boka kommer ut. Enten slipper vi å kjøpe boka, eller så må vi lese boka for å få svar ;)

  178. Anonym sier:

    flere enn meg som har problemer med å komme in på
    http://www.zhangpucleaning.com/
    ??

  179. Eirik sier:

    Niks…

  180. HolyMoly sier:

    @Eirik: Det er nok lite taktisk av forlaget å tilrettelegge for at folk IKKE skal kjøpe boka, så det tviler jeg litt på…hehe Dessuten har de sagt at spillet ikke er satt i direkte sammenheng med boka, men de bruker noen av elementene derfra.

  181. Baard sier:

    Baard som postet anonymt over her. :-)

  182. Eirik sier:

    @Holymoly: har ikke sett noe om det, så bare antok noe ;)

  183. HolyMoly sier:

    Har noen prøvd å mekke nettadresser utifra diktet? Ala ettrygtsted.com? Er kanskje ikke så veldig sannsynlig at HH har gjort det på den måten med et passord, men siden ingenting annet ser ut til å gå veien…

  184. magnuss sier:

    sjekk kommentar #4684 fra mnypm
    De første bokstavene han får er fotono – dette kan jo bety foto.no som er en side der alle kan legge ut bilder.

  185. Baard sier:

    Har sjekket foto.no for Jens Haugen, Charlotte Lolles og Borgny Stem-Myhre uten resultat…

  186. Baard sier:

    og Paolo Bernardi Rosseland

  187. Baard sier:

    Og Harry Hole

  188. Liave sier:

    God ettermiddag:) Titter innom som snarest fra en av pcene på Blindern, og jeg deler frustrasjonen om ikke å komme videre. Har nesten gitt opp det diktet nå altså… Men det er en trøst å vite at jeg ikke er den eneste som er frustrert i hvertfall. En mager trøst, men en trøst likevel :P

  189. Gomr sier:

    Hvis man teller som tnypm teller i #4684, altså ett ord imellom, så to ord imellom, så tre ord imellom, så fire ord imellom osv, så blir det jo ikke FotoNobwCs som han sier? wCs stemmer ikke med mine tellinger…

  190. werwat sier:

    er det bare meg eller er det bare noen få filer på zhangpucleaning.com som det er noe på?

  191. Baard sier:

    @Liave. Ja det skal jeg love deg. Rett før jeg hiver inn håndkleet nå. (Så blir i det minste kona fornøyd).. :-)

  192. MdB sier:

    Har også sjekket ut div. kodekombinasjoner på diktet uten hell…

    Hvordan sjekker du om de enkelte har konto på foto.no?
    Tenkte om det kunne være noe med Finn…

  193. MdB sier:

    Har desverre ikke fått fulgt med hele seansen så mulig at noen har foreslått dette før meg, men kan edward være nøkkelen til koden i selve diktet?

  194. Sophiegirl sier:

    …det var da litt av en belønning da?! Så det er nå bare å henge i stroppen! (lurer på hva jeg skal finne på etter den 22….:)

  195. magnuss sier:

    Hva med dette – om jeg følger mnypm (se #4684) og tar første bokstaven i første ord og så hopper over ett ord, så to ord, så tre ord, så fire ord osv. får jeg Foto no Bo Fosse!!

    F’en blir stor og e’en liten…passer jo perfekt!!

  196. magnuss sier:

    eller har noen andre allerede sett det? sorry isåfall…

  197. HolyMoly sier:

    Ja, det var ikke småtterier! Syns spillet i seg selv har vært “belønning” nok jeg, men en drømmereise for to er jo helt fantastisk! Hmm…men må si jeg virkelig lurer på hva som kan komme signert i postkassa til en verdi av 400 spenn…hmm…tenke-tenke…;-)

    @Sophiegirl: Etter 22. skal du lese boka! :D

  198. Gomr sier:

    Det var det jeg mente, jeg óg! Bare at jeg ikke klarte å telle, jeg heller…

  199. Gomr sier:

    Sjekk foto.no og søk etter Bo Fosse! Endelig!

  200. HolyMoly sier:

    @magnuss: Tror dette er nytt altså…og spennende!

  201. magnuss sier:

    Bo Fosse finnes i hvertfall – og to bildecollager…:)

  202. morton sier:

    @magnuss: bra jobba

  203. Gomr sier:

    Er dette Oslo, eller? I så fall må jeg kanskje melde pass, gitt. Sandefjording…

  204. L. Salander sier:

    Er alle bildene fra Oslo??

  205. killermax sier:

    står et nummer på det ene det 22 68 15 88

  206. Sophiegirl sier:

    tlf nr(eller hva det nå er) er til oslo lås og nøkkelfix as… passer heller ikke i 6 låsen. nr altså. men kanskje noen ringer hører om de har koden???

  207. killermax sier:

    ringer

  208. killermax sier:

    de viste ingen ting

  209. morton sier:

    tlfnr er lagt på, så det må ha noe med saken å gjøre

  210. Sophiegirl sier:

    de er jo nøkkelfix`ere… spør om de andre kodene i samme slengen! hehehe ;-)

  211. killermax sier:

    sitter en iritert låsesmed å er sur på meg nå , ville ikke gi meg heller jeg vettu

  212. killermax sier:

    Sitat ” Sånt tull driver vi ikke med”

  213. HolyMoly sier:

    Ser ut til at det er meningen vi skal kunne identifisere alle stedene på bildene, for det er noe særegent ved alle (tror jeg). Altså, skilter og navn som skal gjøre det greit å identifisere…hvis man er kjent i oslo da. hehe Menne…kanskje ett av bildene IKKE er fra Oslo??

  214. Dirgis sier:

    @magnuss: supert!

  215. Baard sier:

    hehe Bra jobba Killermax!

  216. Sophiegirl sier:

    om man gjør om tlf nr til bokstaver får jeg disse:

    VFHAEHH

    noen som “ser” noe? liker alltid 2 HH etter hverandre men…

  217. morton sier:

    Bo Fosse: har adressen fossebo@gmail.com. Jeg har prøvd å hente nytt passord. “min første katt?”
    Har HH hatt en katt?

  218. Gomr sier:

    @Magnuss: bra jobba :)

  219. Eirik sier:

    @magnuss: Herlig :)

    ” Abstrakt fyr med øye for detaljer” sier han om seg selv. Noe vi skal ta hensyn til?

  220. Baard sier:

    Jeg vet ihvertfall godt hvor den låsesjappa ligger.

    Merkelig rekkefølge på de bildene der. Flere enn meg som tror at bildet i midten av serie nr 2 er nøkkelen?

    Tror det er 7/11 i frognerveien..

  221. HolyMoly sier:

    @Eirik: Se etter detaljer…;)

  222. HolyMoly sier:

    Bare en observasjon: På det ene collaget har alle bildene røde skilt/lys, mens på det andre er det bare gule lys…

  223. Baard sier:

    Jeg tenkte intuitivt at bildene skulle angi en vei, et mål. Altså et sted der vi finner noe, men kanskje det er detaljer i bildene selv som skal gi oss svar?

    Får så dårlig oppløsning på jobb-pcen, så får ikke sett særlig detaljer..

    Men er godt kjent i Oslo, så vil nok finne ut hvor de fleste bildene er tatt bare jeg får se dem litt bedre.

  224. morton sier:

    Mulig det henger et nytt spor utenfor Oslo Lås og Nøkkelfix AS?

  225. Baard sier:

    Jeg stikker innom 7/11 i frognerveien litt senere i dag i hvertfall!!

  226. Eirik sier:

    Tenker at noen burde stikke innom Lås sjappa og snuse litt…

  227. Julianne sier:

    Vanvittig bra jobba! Og utrolig deilig å slippe å analysere det diktet mer…

  228. krukk sier:

    Legger også merke til at blide nr 2 kommer først og nummer 1 sist

  229. Allwise sier:

    skal vi se:
    Alle bildene er av gater i oslo tror jeg.
    Hvis vi setter opp de forskjellige nedover kan det jo være noe?
    Har fyllt inn det jeg klarer foreløpig:
    bilde 1:
    1.
    2.
    3.torggata
    4.karl johans gate
    5.

    bilde 2:
    1.Jens Bjelkes gate (låssmed 1)
    2.
    3.drammensveien
    4.nedre slottsgt (tror jeg)

    hjelp til å fylle ut?

  230. HolyMoly sier:

    @Julianne: Vi får trøste oss med at vi kan betraktelig mer om D-dagen enn vi gjorde for noen dager siden! :D

  231. Sophiegirl sier:

    Stor takk til den som fant Bo Fosse og gjorde at jeg slipper å tenke mer på det diktet! (det er jo tross alt krim jeg liker…:)

  232. Eirik sier:

    @Allwise: Da har vi kommet like langt ;) Er ikke fra Oslo, så kjenner ikke stedene så godt…

  233. L. Salander sier:

    Hvor er han taxisjåføren nå da, dette må jo være noe for ham..

  234. killermax sier:

    Hvis dere registrerer dere på siden, får dere se bildene i større oppløsning

  235. krukk sier:

    ingen avbilderne er fra stavanger hvertfall;)

  236. Eirik sier:

    Er vel på plass med ny tråd nå?
    Denne detter snart sammen :S

  237. Dirgis sier:

    @Allwise: Bilde 1:
    1.Cappelen Damm Akersgt 47

  238. Baard sier:

    5 må være i frognerveien

  239. morton sier:

    Bilde 1
    Jens Bjelkes gate
    Thorvald Meyers gate
    Henrik Ibsens gate 1
    Nedre Slottsgate 8

    Bilde 2
    Akersgata 47
    Nedre Slottsgate
    Torggata 9
    Frognerveien
    Karl johans gate/Egertorget

  240. killermax sier:

    hva er fellesnevneren på disse da?

  241. Baard sier:

    for mange konsonanter til å lage noen ord hvis man bare bruker 1 bokstav i hvertfall.

    Hva med å tegne gatene opp på et kart?

  242. MagnusSP sier:

    MagnusSP er tilbake. Trengte noen dagers pause etter å ha sitti “LITT” for mye foran dataen og med telefonen til øret siden helt fra starten.. ;)

    Så da skal jeg prøve å bidra igjen så godt jeg kan, også beklager jeg nå på forhånd om jeg tar opp noe som allerede er skrinlagt. Har lest meg opp igjen, meeeeen … er ille mye :) )

  243. Eirik sier:

    Google Map funker fett

  244. morton sier:

    Rart at det er to bilder fra Nedre Slottsgate

  245. Allwise sier:

    bilde 1:
    1.akersgata
    2.
    3.torggata
    4.karl johans gate
    5.frognerveien

    bilde 2:
    1.Jens Bjelkes gate (låssmed 1)
    2.brukata(tror jeg basert på ruta til trikk 12)
    3.drammensveien
    4.nedre slottsgt (tror jeg)

  246. Allwise sier:

    ser ut som fellesskapet er rakere en mine skrive-egenskaper ;)

  247. Trili sier:

    I Marekors var vel noe av greia (lenge siden jeg har lest den) at stedene var koordinater i et kart som til sammen dannet et Marekort. Sikkert smart å prøve å plotte punktene inn i et kart.

  248. MagnusSP sier:

    noen som kan gi meg en oppsummering på hva som jobbes med nå? :)

  249. MdB sier:

    Bildene lå under kategori arkitektur, kan det ha noe med hvem som er arkitekten/arkitektfirma?

  250. Baard sier:

    Hvis jeg tok feil,. og det er universitetsgata, og ikke frognerveien får vi på 1 bokstav..

    j,t,h,n,a,n,t,u,e
    =

    Jahn Tunet

  251. morton sier:

    @allwise: de gatene jeg nevner er rett. det er jeg 99,9% sikker på.

  252. Allwise sier:

    @morton: jup, bare jeg som ikke klarer å lete opp neste før du har fyllt inn og sendt.

  253. morton sier:

    Det eneste bilde som jeg ser er photoshopa er bildet fra jens bjelkesgate med tlf nummeret. Slik ser det egentlig ut:
    http://nettrom.com/gallery/main.php?cmd=image&var1=harryhole%2Fjensbjelkesgate.jpg&var2=0

  254. Eirik sier:

    Noen må til Låse FIX griene :)

  255. Allwise sier:

    jahn Tunet er ikke passordet i alle fall. ei heller jahn teigen (som var det eneste jeg fikk opp ved søk på jahn tunet på foto.no)

  256. Julianne sier:

    @Eirik: Jeg skal forbi der om en times tid om ingen har mulighet før det.

  257. Tyrving sier:

    Har vært borte noen timer. Utrolig bra jobba!

  258. Frk. Knudsen sier:

    Wow! Her skjer det ting ser jeg. Godt jobba folkens!

  259. Tyrving sier:

    Bilet inngår i serien: Byen Min. står det. Harry er svæt glad i Oslo. Pøvde Oslo og Christiania som passord uten resultat. Får Øystein noe ut av bildene?

  260. HolyMoly sier:

    Syns Harry skal ta seg en tur til Trondheim snart jeg…må jo være gøy å se disse tingene med egne øyne! :D

  261. [...] er endelig ett skritt nærmere løsningen på dikt-sporet: tnypm var inne på det, og magnuss teller riktig og får “FotoNoBoFosse”, som naturlig nok leder oss til Bo Fosses bilder [...]

  262. rakel sier:

    Hei, dere fine mennesker! Har oppretta en ny tråd, siden denne ser ut til å slite litt. Skal vi flytte oss dir?

Registrer deg og hjelp oss:

Vi trenger din hjelp til å finne Harry Hole. Registrer deg, så holder vi deg oppdatert med siste nytt i letingen.

Dette har skjedd: