Savnet: Harry Hole

En nær venn av oss, politimannen Harry Hole, har forsvunnet og vi har grunn til å tro at han er i stor fare. Denne siden er laget for at så mange som mulig kan hjelpe til i letingen etter Harry - og finne ut hva som egentlig har skjedd med ham.

Harry rømte ut av landet etter all påkjenningen rundt etterforskningen media kalte for "Snømannen-saken" for et års tid siden. Den 25. august fikk imidlertid Øystein en oppringning fra Harry, som sammen med flere andre ting, tyder på at Harry har havnet i en presset og farlig situasjon - og at noen er etter ham. Foreløpig vet vi ikke akkurat hva som har skjedd - men vi har følelsen av at vi kun har sett toppen av et isfjell. På denne bloggen vil vi oppdatere hvordan søket etter Harry utvikler seg, og legge ut all informasjon vi får tak i. Vi oppfordrer også dere innstendig til å gjøre det samme - finner dere spor eller opplysninger som kan føre til at vi kommer i kontakt med Harry, post det her - i kommentarfeltene! Vi oppfordrer også så mange som mulig til å registrere seg med e-post og sms - på den måten holdes du best oppdatert i saken, samt får tidligst tilgang til den viktigste informasjon som måtte komme for dagen. Vi vil imidlertid begrense utsendelsene av disse, du trenger ikke være redd for å bli forstyrret i tide og utide.

En annen grunn til at vi raskt må komme i kontakt med Harry, er at vi må overbringe ham en viktig beskjed av privat karakter. På grunn av interne forhold i politiet vi ikke kan komme nærmere inn på, er det ikke hensiktsmessig at de blir involvert i søket. I hvert fall ikke foreløpig. Vi kan heller ikke gå ut med bilde av Harry, siden dette kan hjelpe andre aktører som også leter etter ham.

Takk for all hjelp!
Rakel Fauke
Øystein Eikeland
venner av Harry Hole

Bakveien inn

13. september, 2009 kl. 23:15

b9a3aba9705aef31f13244b6006a9d96

Endelig! Etter at klartenkte iPetrine løste Triade-koden (MM+V-RP), som ganske enkelt summeres til 501, og nær sagt utallige innloggingsforsøk på zhangpucleaning.com (takk, Kachita!), har vi tilgang til det som nå ser ut til å være et utvekslingssted for dokumenter for Triaden.   Her får vi svar på hvorfor Harry er jaget av disse utrivelige karene, og tilgang til andre ting vi ikke helt vet hva er – ennå.

Vi står fortsatt uten svar på disse spørsmålene:

  • Hva er det med diktet som hang på Schrøders?
  • Hvem er det Borgny er så redd for i mailen til Charlie? Han som “har så mye makt”?
  • Og hva er det Triaden egentlig er i ferd med å sette i gang, som Harry tydeligvis frykter?

Men vi skjønner mer og mer, og selv om det ser ut som Triaden mener dette seriøst, er det betryggende å ha tilgang til mer informasjon.

Vi fortsetter jakten under.

147 kommentarer til «Bakveien inn»

  1. tommy sier:

    Hva med diktet?, er vi noe nærmere der?

  2. Liave sier:

    @Øystein: Vet du om Harry har noen spesielle interesser ang. 2.verdenskrig? Så langt jeg (og flere andre) kan se, ser diktet fra Schrøders ut til å henspille på D-Dagen og slaget om Sword Beach, men vi har så langt ikke funnet noe som kan brukes til nøkkel.

  3. iPetrine sier:

    Poster kommentaren min igjen her jeg:

    Fra targets.doc:
    “What we do know, is that one of ours have broken oath #35, and have been punished accordingly. It is not known to us how she had some knowledge of The Files, which casts suspicion to everyone involved in the link between her and PBR.”

    Dette er oath #35 (fra wikipedia): “I must never reveal Han secrets or signs when speaking to outsiders. If I do so I will be killed by myriads of swords.”

    Kan denne “she” være BSM eller CL??? “Myriads of swords” kan jo være denne Leopolds eple?

    Hvis Borgny hadde rotet seg opp i Triaden, kan det jo kanskje være en av Triadens menn som hadde så mye makt?

  4. tommy sier:

    linker du til wikisiden?

  5. Benny B sier:

    @tommy:
    Nei det spørst om vi trenger et spesielt lyst hode til dette… Jeg har prøvd et helt lass med koder knyttet til d-dagen, filmer, bøker, musikk, normandie… Men uten hell som du sikkert skjønner.

  6. Liave sier:

    @iPetrine: Kanskje den hun rotet seg borti var Paolo B. Rosseland? Det kunne jo vært en brukbar forklaring på hvordan hun evt fikk vite om The Files.

  7. Geir sier:

    Jeg har sendt en e-post til Bull & co, og spurt om Charlotte Lolles har jobbet for dem eller andre i Asia. I e-posten til BSM står det at hun venter på Charlotte som skal komme tilbake fra en reise. Denne reisen stemmer jo temmelig bra med når The Files ble stjålet. Var Charlotte på besøk hos Triaden da? Og jobbet hun for de? Eller hadde hun lurt seg inn undercover?

  8. tommy sier:

    Ipetrine, se regel nr 30. No outsiders, så tvilsomt at BSM klarte å rote seg opp i triaden så fort.

  9. tommy sier:

    Var Charlotte Lolles av asiatisk bakgrunn?

  10. Siljen sier:

    får dere åpna de andre dokumentene?

  11. Avathor sier:

    Tror Lolles var halvt fransk.

  12. Siljen sier:

    Hm… H. Kluit igjen. Nevnt i HH’s notater. Kan det være denne H. kluit har truet HH med det samme eplet? pga spillegjeld?

  13. ZoE sier:

    Så kanskje det var Lolles traff denne Bernardi-Rosseland?

  14. iPetrine sier:

    @Tommy Den som har brutt #35, er en av Triadens medlemmer, av hunkjønn. Hvis dette er BSM eller CL, må hun altså være en del av nettverket selv.

  15. ZoE sier:

    Nei han var jo italiener, ikke fransk.. my bad..

  16. Magnuss sier:

    Tviler på at BSM eller Lolles hadde noe med Triaden å gjøre. Tror heller er Lu Chen det er snakk om, hun er jo nevnt tidligere av Triaden som “taken care of”.

  17. JH sier:

    Godt å vite at neste passord-nøtt blir lett som en lek. Når de ber om Level 3-passord er det bare å poppe inn London3288 med en gang!

    Da var det bare å fortsette med diktanalysen ;)

  18. iPetrine sier:

    @Magnuss: Det var bare første tanken som slo ned i meg da jeg leste dokumentet. Men du har nok rett der ja.

    @alle: Jeg er enig med Baard i #4356, om at løsningen nok ligger i selve teksten i diktet, og ikke i historien om D-dagen.
    Men nå må jeg ta kvelden, ny jobbuke i morgen…

  19. ZoE sier:

    Men uansett så må jo teksten knyttes til HH på en eller annen måte.. Og teksten handler om d-dagen. Personlig grunner jeg meg grønn over den lille e`en i edward. Det -må- bety noe.

  20. L. Salander sier:

    Det er vel bare den store F`en i first, og e`en i edward som egentlig er feil??
    Er sikkert på jordet, men kan det ha noe med Fe å gjøre?? Enten som i en flokk med kuer, eventyrskikkelse “som tannfe o.l.) eller jern?

  21. Geir sier:

    er det ikke lov å skrive first med stor F i noen tilfeller på engelsk?

  22. oystein sier:

    @Liave: Jeg skjønner ikke en dritt av dette diktet hans, er egentlig litt forbanna siden Harry veit at jeg ikke snakker flytende historie. Men, når vi løser denne gåten, kommer jeg sikkert til å tenke “seffern”.

    Syns dere er en kunnskapsrik gjeng, forresten, lærer jo både det ene og det andre av dikttolkninga deres. Blir fint å ha noe imponere med på neste julebord :) Skulle ønske jeg kunne hjelpe til – tenker så det knaker, men ingen lyspærer over huet ennå, sorry.

  23. JH sier:

    Siden vi beveger oss på detaljnivå a la mystiske store/små bokstaver så kan det jo være verdt å nevne at tegnsettingen i diktet er noe merkelig. Det begynner normalt, men så blir den nærmest fraværende bortsett fra et punktum på slutten.

    ..men det er aaaalt for sent å gruble på slikt nå. Sove først ;)

  24. Oyvindur sier:

    Charlotte Lolles:
    http://www.bullco.no/index.php?option=com_content&task=view&id=53&Itemid=204

    Charlotte Lolles
    Advokatfullmektig
    Telefon 23 01 01 01

    E-post: cl@bullco.noDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.

    Charlotte Lolles har p.t. permisjon fra Bull & Co.

    Hovedarbeidsområde:
    Erfaring innen internasjonal menneskerettighetsjus og spørsmål knyttet til næringslivets samfunnsansvar (Corporate Social Responsibility – CSR).

    Språk: Engelsk

    Utdannelse:
    Master i Rettsvitenskap, UiO, 2007
    Master (LL.M) European Law, Kings College London, 2007
    Spesialfag selskapsrett, 2005

    Arbeidserfaring:
    Advokatfullmektig, Bull & Co, 2007-

  25. paal sier:

    Er det noen som har funnet ut noe mer angående det diktet i løpet av natta?

  26. ZoE sier:

    @paal: nei egentlig ikke, synes jeg går rundt i ring helt på utsiden av det som er relevant… Gjorde om edward til warded og kom fram til en side om nøkler, men ser ingen sammenhenger.

  27. Tyrving sier:

    Det første som slå meg da jeg leste diktet var at dette er jo teksten fra ei Manowar-låt. Men etter å ha sjekket opp litt slo jeg det fra meg, var nok bare ordlyden som lurte meg litt. Tror heller ikke Harry er noen stor Manowar-fan, he he.
    Men kan det være fra en film? Mulig det bare er feberfantasier (er sylte forkjøla), men jeg ser liksom for meg en soldat/offiser som ligger og skriver/leser disse ordene….

  28. ZoE sier:

    @tyrving: jeg har også vært borti de tankene, har googla alt fra war poems til war movies, war songs og til og med war ode.. begynner å gå tom for ideer. Men nå ligger jo det meste av tekster tilgjengelig på nett, så siden vi ikke får opp noe treff på noen strofe, må det enten være diktet av HH sjøl eller skrevet om på en eller annen måte. Tror jeg.

  29. Tyrving sier:

    edward…Grieg. Nordahl Grieg… Kan det være en oversettelse av et av Nordahl Griegs dikt?

  30. Tyrving sier:

    Hmm.. Nordahl ble skutt ned over Berlin i ‘43, og var ikke med under D-Dagen. Trolig et blindspor.

  31. JH sier:

    Prøver å se på dette fra en annen synsvinkel. Vi vet jo at svaret (i allefall indirekte) vil dukke opp i et bilde på Finn-annonsen. Vi mangler fremdeles bilder fra soverom og bad, og kanskje et til fra nærmiljø? Hva kan være på disse bildene som har med D-dagen å gjøre? Nok en plakat? En bok?

    Kanskje Øystein kunne legge inn en liste over hva Harry digger og interesserer seg for under kjennetegn slik at det blir lettere å tolke hintene for oss som ikke kjenner ham like godt? :)

  32. Tyrving sier:

    Hvor kom nøkkel nr. 5 fra?

  33. Nanna sier:

    God morgen.. Har ligget å tenkt så mye inatt..

    Først og fremst for dette med “edward”, så på denne Teddy som vi lurte på om det kunne være. Tenkte midt i en drøm inatt at det kunne være et hint om Teddy og prøvde derfor Herrbob, selvfølgelig uten resultat. Hehe.
    Men har tidligere sagt dette med edward at det betydde Vokter, så tenkte jeg at han refererte til seg selv. At Harry er vokteren. Så derfor prøvde jeg Harry og Harry Hole også.

    Men diktet kan da ikke være helt ubetydelig? Mye strev å skrive eller gjengi et slikt dikt hvis det ikke har NOEN betydning da.
    Men siden Øystein sa at Harry vet at han ikke er god på historie, så er det jo mulig allikevel…

    Nei.. Må nok mer grublings til.. !

  34. Nanna sier:

    @Tyrving; Tomasgustafson kom fra de tallene på Schrødersbildet i Finnannonsen.. Var hans tid på Bisletstadion,.

  35. Siljen sier:

    Har den store F’en noe med navnet edward? Siden det er malplassert med den store bokstaven i First og også rart med lite e i edward… Fedward?

  36. Tyrving sier:

    @Nanna. Takker.

  37. nykommeren sier:

    Kan dette ha noe med “The Italian job” (Film) å gjøre, Michael Caine spiller MR Croker?

  38. nykommeren sier:

    Diktet altså

  39. Valbat sier:

    Er det noen med et godt billedbehandlingsprogram som har lett etter hint i plakatene på Harrys vegger. Hva står det f.eks. på det gule skiltet over sofaen? Og hvilken filmplakat henger ved siden av Led Zeppelin-plakaten?

  40. Siljen sier:

    @valbat: dette har vi prøvd før :)

  41. Lagrima sier:

    Det er enighet om at dyktige folk har løst nøklene knyttet til bildene som ligger i annonsen nå. På bilde nr 2 er det plakat av Tower of London, som er et passord på ettrygtsted.com. På bilde nr 4 er det robertshields som er passordet, og kommer fra filmplakaten du nevner (The Mime).

  42. Cathrinemor sier:

    hei hei! Har vært borte noen dager, så kan noen fortelle meg hvordan jeg får lest mailene mellom borgny og charlotte og hvordan jeg kommer meg inn på siden til triaden? har forsøkt å lete i de andre trådene, men finenr det ikke..

  43. Kachita sier:

    @Cathrinemor: Hei,
    brukernavn: ewanvhan
    passord: Turin501

    Vi har ikke kommet oss inn på BSM epost enda, har bare eposten fra cathrine lolles maskin som vi fikk fra Bull & Co

  44. iPetrine sier:

    @Cathrinemor: Det er kun én mail fra Borgny til Charlotte vi har fått tak i, og den kan du lese om du klikker på bildet i “Borgny+Charlotte”?”.

    Innlogging zhangpucleaning.com:
    brukernavn: ewanchan
    Passord: Turin501

  45. iPetrine sier:

    Kachita, du kom meg i forkjøpet… :)

  46. Kachita sier:

    Bra du svarte også iPetrine, jeg har visst klart å skrive ewanchan feil ser jeg ;)

  47. Cathrinemor sier:

    Takk!! :)

  48. Siljen sier:

    Prøver fremdeles dette diktet da… Kan den stor F’en vise til filmer om D-dagen? The longest day eller Saving Private Ryan? Er det ikke en som heter Edward i den siste?

  49. killermax sier:

    @Siljen: Band of brothers har en eller 2 episoder som omhandler Ddagen

  50. Valbat sier:

    Litt rart med linja “say Crockers, we fought for my Queen” om dette har med D-dagen å gjøre. Det var George VI som var britisk konge under 2. verdenskrig.

  51. Siljen sier:

    @valbat:jo, men han var gift med dronningmora, og sammen symboliserte Storbritannia mot Hitler?

  52. Petter sier:

    @Valbat Sword Beach: The landing site was divided into four zones: “Oboe”, “Peter”, “Queen” and “Roger”

    Queen…

  53. Pelle sier:

    Sword beach var delt inn i soner, en av sonene var kalt “queen”. Dette ble det nevnt i forrige tråd.

  54. paal sier:

    Nå er ikke jeg noen racer hverken i dikt eller engelsk rettskriving, men er det ikke litt rart med “my” Union Jack og “my” Queen? Burde det ikke være “the”. Bare en tanke.

  55. Tyrving sier:

    Edward abdisserte i 1936, og gav kronen til sin bror George, for å få gifte seg med den han elsket, en ganske rørende historie egentlig. Mulig det ligger noe der? Han kjempet tappert i WW1, men i WW2 ble han flyttet til en ubetydelig post på Bahamas etter mistanker/rykter om nazi-sympatier.
    Jokke har også ei låt som heter Kong Eddie, men den handler om noe helt annet….

  56. Pelle sier:

    Det kunne også vært “our”, Tror nok det bare er et litterært virkemiddel..

  57. killermax sier:

    står det ikke noe om eddie i harrys notater???

  58. Eirik sier:

    JO, på 3 side er Eddie nevnt

  59. Lagrima sier:

    Jo: “sjekk Eddie v. B./Kongo”

  60. Frk. Knudsen sier:

    Nytt innlegg på conscientia-omnis.com. Det kommer tydelig frem at Borgny og morderen var romantisk involvert og at hun var utro mot ham med Charlotte, og at det er derfor de måtte dø.

  61. Eirik sier:

    Hæ? jeg får ikke opp noe nytt…
    SIste er fra 8.spet

  62. Trili sier:

    Ny post på http://www.conscientia-omnis.com/

    Borgny. Vi skulle bli så lykkelige. Vår kjærlighet var så vakker. Hun var bare min. Før forræderiet.Det var bare en måte kun kunne dø på. Som Kong Leopold, historiens eneste virkelige hersker, straffet sine, de som ikke adlød, de som var ham utro. Det er en fascinerende innretning, dette eplet, denne mekanismen, det at offeret selv ofte trekker i tråden til slutt. Slik Borgny gjorde. Og Charlotte. Jeg har kontroll igjen nå. Jeg styrer dette og ingen aner noe. Selv ikke Harry Hole kan hjelpe.

  63. Tyrving sier:

    Hmm. Kan diktet være en del av introen til ett av brettene på “Medal of Honor”? Kan Harry ha spillt det sammen med Oleg? Sikkert et skudd i totalt mørke med bind for øynene. Men det er noe med de ordene som er litt kjent også…. Har ikke tilgang til MoH nå, så jeg får ikke sjekket det ut.

  64. Frk. Knudsen sier:

    Seriøst?

    Siste innlegg som kommer opp hos meg er fra 14.septemer, altså i dag…

  65. Eirik sier:

    Glem det, skiftet nettleser og fant det ;)

  66. tommy sier:

    Det er ovver 12 forskjellige MOH spill å velge mellom…så det blir vanskelig å si, i tillegg er det Cod serien og.

  67. KaWe sier:

    Hei. Følger dere fra sidelinja og er så imponert over dere. Men plakatene i Harrys leilighet? Jeg har tenkt mye på den med gult skilt etter at dere tydet teksten der. Warning we have no IKEA, turn around! Jeg bor i Nord, her har vi ikke IKEA. Kanskje den henspiller på et spor som ligger nord for Trondheim? I IKEA-fritt land?

  68. Eirik sier:

    Noen som har en side der man kan søke opp en nettadresse og se hvem som eier den?

  69. Eirik sier:

    @KaWe: Det er vel sånn ca 1/3 av Norge? :)
    Personlig tror jeg ikke det er noe å hente fra de bildene som er der, annet enn det vi har fått ut allerede. Men det er min mening da :P

  70. iPetrine sier:

    @KaWe: Det er forsåvidt ikke noe IKEA på sørlandet heller (ikke enda i hvertfall).

  71. Petter sier:

    Nesten alt tyder på at det er denne Edward Findlay “Teddy” Gueritz som er edward i diktet. Han opplevde uventet dårlig vær på sjøen, han sloss for Union Jack (Britiske flagget), han var beachmaster på Sword Beach og sannsynligvis en av Sir John Tredinnick Crockers menn. Mye her tyder på det er noe rundt D-dagen. At “my Queen” står i teksten selv om England ikke hadde Dronning på toppen, kan queen stå for som sagt en av Sword Beach sine soner..

    Spørsmålet er jo, hva blir svaret? Hva er passordet?

  72. muppeten sier:

    @eirik
    http://www.domeneshop.no
    der kan du se etter eier av domene og evt administrative ansvarlige. har sjekket for omnis-siden, ikke funnet ut noen, men ettrygtsted eies an en jan johansen.

  73. Nanna sier:

    Men hvis det ikke er krigshistorien vi er ute etter.. Kan det ha noe med bandet Queen å gjøre!?
    harry likte jo musikk.. Kanskje noe Oleg vet? Eller Øystein og Rakel!?

  74. Tyrving sier:

    @Petter. Er veldig enig med deg der. Har noen spilt Teddy i en film?

  75. Eirik sier:

    @Muppeten: Du slapp jeg ;)

  76. Eirik sier:

    Ble feil -.-

    DA slapp jeg ;)

  77. muppeten sier:

    Vet ikke hvor viktig dette er, men tidligere har det stått full adresse, telefonnummer og en e-post adresse til Jan Johansen, eier av ettrygtsted.com på domeneshop.no. Dette er nå fjernet og det står kun Jan Johansen.
    Jeg har e-postadressen hvis noen har lyst og tid til å maile vedkommende. Husker adresse og tlf også.

  78. Eirik sier:

    Ring og sjekk om du får svar :)

  79. muppeten sier:

    @eirik
    Jeg tviler på at det er samme eier på de to, men de er registrert i utlandet, og det ser ut som de er beskyttet via dette godaddy-systemet. Er ikke ekspert på sånne ting, men ikke ta det for gitt at det er samme eier.

  80. Eirik sier:

    Mente at det står at det er samme eier. Egentlig vet vi vell at det er forlaget som eier dem/bruker dem, elelr hva?

  81. muppeten sier:

    22123456, tilhører Utleiekompaniet,Frogner plass 2.
    Adressen som var oppgitt til Jan Johansen var Sandefjordgata 4, Oslo.
    Får ikke ringt dit akkurat nå, har en trøtt og sulten baby, men ring gjerne du :-)

  82. SiljeH sier:

    Vi har ringt og sendt mail til “Jan Johansen” før i forbindelse med kode 2. Fant ingenting av interesse da.

  83. oystein sier:

    Kjapp tur innom.
    Takk for fantastisk jobbing i går – og at vi endelig knakk Zhangpu-siden. Rakel er hjemme igjen, snakket så vidt med henne i sted. Hun er glad for alle fremskrittene, men bekymret over hva som kommuniseres på Channel5 – hun føler at Triaden nærmer seg Harry. Uten at vi helt vet hvor eller hvordan.
    Stå på folkens – igjen, tusen takk for at dere er med oss! Vi har også bestemt oss for at vi må samle de av dere som kan og vil og ha en real fest når dette er over – forhåpentligvis med et lykkelig utfall.
    Vi vil gjerne vise vår takknemlighet, så en belønning er også på gang.
    Så det kan lønne seg å stå løpet ut…kommer snart tilbake med mer om dette.
    Snakkes!
    Øystein.

  84. muppeten sier:

    ..og ja, det er nok forlaget som i bunn og grunn eier de ;-)

  85. Eirik sier:

    Bra Øystein :)
    Håper en bok dumpes i postkassen min med ekspress-post i morgen ;)

  86. Nanna sier:

    @Muppeten; Stakkars disse trøtte, sultne babyene når foreldrene skal etterforste her inne…
    Har en jeg også, hehe. ;)

  87. Eirik sier:

    Noen som har sjekket postkassen i dag? :)

  88. ZoE sier:

    Nytt draft

    Posted first on Monday 14th of September

    Yang Shih!

    The message have been delivered, as you instructed. We have noticed that his mailbox at his home adress (Sofies street no. 5) is being emptied from time to another, so it is placed there. Hopefully he will receive it somehow and soon.

    The plans are made, waiting to be put out into life. We are entering the more aggressive part now, and will move more around in the open – at this stage we have nothing to lose.

    I’ve been instructed directly from Mr. L that the final date of the operation is determined to be Tuesday 22nd of September – if “The Files” is not recovered within this day, the whole organization will be dissolved – globally.
    With one exception – mr. Harry Hole will surely be tracked down and killed, no matter what.

    Ewan Chan

  89. Trili sier:

    Noen må stikke til postkassa NÅ med andre ord :)

  90. ZoE sier:

    Noen må ihvertfall sjekke HHs postkasse :)

  91. Eirik sier:

    Noen som tar en tur på by’n ? :P

  92. Eirik sier:

    Rart at siste dato er den 22, samme dag som boken kommer ut..
    Tilfeldig? Neei! :D

  93. Nanna sier:

    Oi,oi så spennende! Håper noen får tid snart.. Og vi må raska på med å finne passord 6 til The Files.

  94. Tyrving sier:

    Aner jeg en aldri så liten brevbombe, eller noe annet f**nskap…?

  95. Liave sier:

    Søren, jeg sitter på Ex.phil seminar så jeg kan ikke bare stikke av for å sjekke posten til HH heller :P Selv om det er ganske fristende…

  96. oystein sier:

    Så meldinga – jeg stikker og sjekker postkassa…hiver meg i bilen nå!

    Ø.

  97. Eirik sier:

    @Liave: Ingen som merker det ;)

  98. Eirik sier:

    Glimrende Øystein! :D

  99. paal sier:

    Det var kanskje det siste vi så til/hørte fra Øystein :(
    Vær forsiktig!!!

  100. Eirik sier:

    Hehe..

    Du har trua :P

  101. Liave sier:

    @Eirik: Haha, nei kanskje ikke… men nå stakk jo Øystein, så da slapp jeg.

  102. Liave sier:

    Nøkkel-diktet frustrerer meg enda… nå har vi jo fått med oss omtrent alt som er av historie rundt Sword Beach etc, og fremdeles har vi ikke noe passord :P Jeg begynner å gå tom for ideer, for å være ærlig…

  103. Dirgis sier:

    Noen som vet om Harry hører på Iron Maiden? sangen “The longest day” ser ut som en “god” beskrivelse av Ddagen. http://www.metrolyrics.com/the-longest-day-lyrics-iron-maiden.html
    Albumet heter “A matter of life and death”

  104. paal sier:

    Står vel en ti-femten store kinesere bak hjørnet og huker tak i den første som titter ned i den postkassa.

  105. Eirik sier:

    Ikke usannsynelig det…

  106. Liave sier:

    @Eirik, paal: Ikke helt usannsynlig, men samtidig vil de jo at Harry skal få beskjeden…

  107. Tyrving sier:

    Om jeg var Triaden ville jeg i allefall overvåket denne siden nøye….
    @Dirgis: Vi tenker litt i de samme baner. Film eller musikk… Det hadde vært greit å vite om det er denne Teddy som faktisk har skrevet diktet, eller om det er tatt fra en film/låt/bok om han/D-Dagen.

  108. Siljen sier:

    Iron Maiden har en maskot som heter Eddie the head!!!

  109. Dirgis sier:

    @Tyrving: det er jo i tråd med de andre nøklene, men jeg finner ikke noe som funker. Har prøvd sangen, albumet, bandmedlemmene, eddie the head +++

  110. Nanna sier:

    First, edward.. Fe er også jern.. Iron…
    Så er jo en mulighet at det er et spor… Hvis ikke er vi gode på å finne ledetråder fra intet :P

  111. killermax sier:

    http://www.conscientia-omnis.com/ har ei ny oppdatering i dag…

  112. Liave sier:

    @Nanna: Det at vi er gode på å se spor overalt har vi vel bevist før? ;)

  113. killermax sier:

    Ser ut til at BSM og CL blei drept i et sjalusi drama

  114. Nanna sier:

    @Liave: Ja, hehe,.. Men bedre at vi finner for mange enn for få da.. Selv om det beste hadde vært om vi bare fant de riktige :P

  115. Liave sier:

    @Nanna: Veldig sant :)

  116. Tyrving sier:

    Har ikke funnet noe på link på det, men jeg mener å ha lest at landingsfartøyene brukt under WWII også ble kalt jernjomfruer (Iron Maidens). En jernjomfru har litt til felles med Leopolds Eple (begge spidder offeret). Dette blir ganske fjern gjetting, men alle muligheter sjekkes, he he.

  117. Siljen sier:

    Jeg tipper vi er inne på noe med Iron Maiden. Står masse forskjellig om denne Eddie på Wiki.

  118. Eirik sier:

    Noen kobling med Iron Maiden og First?

  119. ZoE sier:

    Har prøvd alle former for eddie, får ikke noe treff..

  120. Nanna sier:

    Men hva har Queen med Iron Maiden å gjøre?
    Kan det være vi er inne på musikk som større tema her?

  121. Tyrving sier:

    Skulle ikke forundre meg om det hang en Maidenplakat på veggen til Harry nei.

  122. ZoE sier:

    han har da en metallica-plakat

  123. Tyrving sier:

    Siden kneler annenhvert minutt for meg her nå…

  124. Siljen sier:

    Alt som står i det diktet trenger jo ikke passe… Koblingen er at denne dagen med Sword Beach er betegnet som The Longest Day (bla. film fra 1962). Iron Maiden har en sang med denne tittelen og Iron Maiden stemmer mer overens med Harrys interesser enn 2. verdenskrig, eller…

  125. oystein sier:

    Ok folkens…risikerte løyvet på turen inn, men det får være. Det lå en DVD i postkassa, tror ingen så meg, i hvertfall ingen som fulgte etter meg. Nå er jeg hos en kompis i byen og prøver å laste filmen opp på youtube, slik at dere får sett. Jeg har tatt en titt – ikke spessielt hyggelig…

    Slenger ut en link til klippet – og en ny tråd – om noen strakser…

  126. Dirgis sier:

    @Siljen: enig med du. Det er jo verdt et forsøk da. Iron Maiden var også tanks som ble brukt under WW2, men tror jeg har forøkt det meste med tanke på nøkkel nr 6.

  127. Eirik sier:

    Liker!
    Og ikke liker!

  128. Tyrving sier:

    Filmen The Longest Day er basert på en bok av den Irske forfatteren Cornelius Ryan.

  129. Eirik sier:

    Mhmm, deilig :(
    Var vell PBR?

  130. killermax sier:

    Sykt beskjed. men hva forteller det oss

  131. Siljen sier:

    Eddie T. Head har egen facebookside… kommer ikke inn på det her…

  132. Dirgis sier:

    Syke folk:(

    @Thyrving: har prøvd det og.

  133. Nanna sier:

    “Enter the light, Harry”

    Det han sier der?

  134. linnpinn sier:

    Stakkar PBR :-(

  135. killermax sier:

    @nanna : betyr sikkert at han skal “komme ut i lyset” som i å ikke hjemme seg mere

  136. Frk. Knudsen sier:

    @Nanna
    Ja jeg mener det er “enter the light, Harry”, som han sier.

  137. oystein sier:

    Ny tråd oppe, vi flytter oss dit.

Registrer deg og hjelp oss:

Vi trenger din hjelp til å finne Harry Hole. Registrer deg, så holder vi deg oppdatert med siste nytt i letingen.

Dette har skjedd: